Promenader

Asko

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur många timmar ni tycker en hund kan klara sig på en natt innan den behöver gå ut igen? T.ex. om man kommer hem med hunden kl tio på kvällen, när behöver den gå ut på morgonen?
Med en vuxen och frisk hund såklart.

Sv: Promenader

det varierar ju från hund till hund.

JAg brukar gå sista kissrundan vid 21.30 och va ute ca 30 min. sen så går ju fam. upp vid sju å ut med han, men då får vi väcka vovven:p

Behöver vi inte gå upp på morgonen så väcker han mig först vid 09 tiden, men aldrig innan
Går vi på fredagen ut sista rundan vid 23-tiden, ja då har vi sovmorgon till 10

Mina hundar är vana vid att gå ut ca 6.30, så de väcker tyvärr oss om vi sover längre än sju. Får de då komma upp i sängen och vara med oss är det tveksamt om de behöver gå ut öht:p

11- 12 timmar har våra verkat klara utan problem... Speciellt våran förra hund, vardagarna fanns det liksom ingen andledning att kliva ut bädden förrens matte var på väg ut och göra något. Att kliva upp och gå ut och kissa med husse var helt bortkastad. :crazy:
Men på helgerna under jaktsäsong så stod han och trampa på tröskeln kl 07 och gnällde trots att vi låg och sov... Hur han kunde ha koll på att när husse sover en timme längre, ja då är det helg och förhoppningsvis jakt, ja det kan jag aldrig begripa men sådan var han. Det var ju ett antal gånger som man trodde att han hade bråttom ut av någon andledning, kasta sig ut för att ha en hund som fjanta och ville in till husse igen...

Den här huliganen har ingen som helst koll på klockan, eller jo mitt i natten så ligger han faktiskt kvar om man är uppe och går på toa osv men från fyra och framåt så är han redo att göra något kul om man får för sig att röra sig från sängen. Så länge man ligger kvar i sängen så ligger han still. :angel:

Här hemma släcker vi vid typ 22-23 tiden och går upp tunt 06,00-06.30 och då är det första jag gör att gå gå ut med hundarna eller om det är en tröttsam dag (sjuk) fösa ut dom en och en (se granfejdentråden :p) så dom får slå en pink på tomten.

Om inte jag envisades så skulle blandrasen lätt stanna inne och sova vidare på morgonen, han förstår inte meningen med att röra så mycket som en fena innan klockan tio helst :grin:

Vi släcker någonstans runt 11-12 typ. Killen här hemma är så sjukt lat att han vaknar när jag vaknar, typ 9, då går jag ner men han ligger kvar. Sen efter kanske en timme kommer han ner och lägger sig i soffan. Han visar inte att han vill ut förrens kanske tolv men vi går ofta ut tidigare, annars hinner man ju inte göra något! :eek:

( Nu pratar vi på helgen alltså, han är inte här på vardagarna )

KL

Min hund brukar få vänta ca 10 timmar, men alltid max 12 timmar! Hon ligger och stensover tills det är dag, varesig det gått 7 eller 12 timmar över natten ;)

Jag nattrastar mina någon gång mellan 21-00 på kvällarna. Vi brukar gå upp vid 9 ungefär. När mina vaknar bryr de sig dock INTE om att gå ut. Får de bara frukost så kan de utan tvekan sova till 12 på dagen oavsett när jag kvällsrastade :p (och av den anledningen gör jag så att jag morgonrastar direkt efter frukosten, så att de i alla fall får komma ut lite)

Det verkar som de flesta rumsrena vuxna hundrarna är ganska lika i det fallet. De ligger kvar tills "flocken" börjar röra sig. Så även vår. Men han är van att vi släpper ut honom vid 6-tidenn på morgonen eftersom vi kör till jobb. Så i regel vill han gärna gå ut den tiden även på helger. Men det är en kort kissrunda, sedan lägger han sig gladeligen igen om vi ligger.

Vi bor så till att vi kan släppa ut hunden för just kissbehoven och jag har märkt att han har ett visst system. Första uterundan är enbart en kort kissvända sedan ska han in igen - typ 3 minuter. Sedan vill han ha frukost, gå och lägga sig en stund, och sedan ska det hända saker.
Dessa små 3-minutrarna tar han även om han någon gång behöver ut på natten.

Min hund klarar sig utan problem ganska långt in på fm/mot lunch. Är inte alls ovanligt att vi sover till typ 10, ibland ligger vi kvar ännu längre.
Det varierar då vilken tid hon är ute sista gången, men ca 20-22.

Uno klarar sig 20h utan problem märkte jag när vi fastnade på norrlandståget en vinter. Kanske ska tillägga dock att han får inge foder när vi åker tåg.

Men en vanlig dag då jag är ledig och inte väcker honom brukar han säga till att han vill ut först 11-12 på dagen och då har vi varit ute sist en snabbis ca klockan 22, alltså 13-14h tidigare. Men upplever inte att han vill ut för att han är nödig utan för att han vill ut och röra sig.

5-10h håller sig min lilla terrorist. Ngn gång har det varit längre men då har han varit helt slut pga aktiviteter föregående dag.

Han säger till när han behöver gå ut.

*kl*
Våran nuvarande hund är så slö på morgonen att han kan inte tänka sig att röra sig ur sängen förren båda är uppe. På vardagar så åker husse runt 7-tiden på morgonen och då ligger jag och hunden kvar i sängen och snarkar. När vi går upp är mycket olika, men senast 11. Och jag tycker det är helt galet! Hur kan han vilja ligga och sova så länge?? Ofta kan det bli att han håller sig en 14 timmar! Min förra hund väckte mig när det var dax efter ca 12 timmar, mycket smidigt enligt mig (hon hade UVI då och då dessutom, då blev det oftare utgång).

Nu så ska jag snart ut för andra gången för att se om herren behagar bajsa, då han endast gör det när det passar honom (vilket sällan är på morgonpromenaden).

Vi släpper ut vår hund när vi går och lägger oss mellan 21 och 22 så får han göra ifrån sig själv ute. Inte alltid han gör nåt utan lägger sig på trappan bara :p

Under veckorna är vi uppe vid 6 tiden och då får han mat och blir utsläppt direkt, sen är han ute ca 1 timme på gården tills vi åker och jobbar. Om vi inte ska upp på helgerna sover vi så länge vi kan och vill hunden ut innan det väcker han oss :)

Mandy har sista promenaden for dagen runt 6 tiden pa kvallen nar jag matar hastarna. Sedan ar det inte lont att bara slappa ut henne. Antingen tittar hon pa mig som om jag blivit tokig nar jag oppnar dorren sa hon kan ga ut, eller sa gar hon ut och lagger sig pa trappen i tre minuter innan hon sager till att hon vill in igen. Pa morgonen gar vi ut (matar hastar) mellan 7-8, men ar vi hos sonen sa racker det gott om hon kommer ut mellan 9-10. Tvart emot sin matte har hon stor festblasa.:grin:

Nar hon flog till Sverige var hon utan mat, men hade vatten i buren, hon var i buren 12 timmar ... och skulle absolut inte kissa pa Arlanda, hon var aldeles for stressad/glad att jag var dar sa det gick inte alls. Det tog ytterligare 2 timmar innan vi var framme och hon i lugn och ro kunde ga och kissa.

Jag har turen/oturen att min hund väcker mig när det är dags, ibland håller han sig inte mer än 6 timmar innan han tycker det är läge ibland dröjer det nästan tolv. Fast jag sover aldrig mer än 6-7 timmar så längre än så blir det ytterst sällan ändå :)

Min hund får sista promenaden vid 19-tiden, och första promenaden vid 03.30 och den är på ca 30 min.

Så runt 8 tim får han hålla sig.

kl
En Amstaff jag kände var sjukt rädd för smällare/fyrverkerier, runt nyår vägrade han gå ut annat än på småtimmarna 1/g dygn, o då bara max 5 minuter för att göra ifrån sig.

För ett tag sedan var jag mer eller mindre däckad i över 30 timmar, de gånger jag stod på benen vägrade hunden att gå ut, till sist slängde jag ut lite foderkulor på gården för att få ut honom, tog mindre än två minuter innan han ville in gen.

Det handlar väl inte om att tycka precis, det är ju som det är. Men 8 timmar klarar väl de allra flesta, tom valpar gissar jag.
Våra klarar sig oändligt om de bara sover tycker jag :p men valpis måste liksom ut direkt när han vaknar sen.
Vi har lätt legat kring 12 timmar ibland på helgen :love:

Vi brukar oftast gå sista kissrundan med vår schäfer runt 22-tiden på kvällarna. På vardagarna går han ut med husse 05.30 (och då får husse väcka honom ;) ). På helgerna kan ligga kvar i sängen till elva utan att han rör en tass på hela morgonen. Börjar vi däremot röra på oss gör han också det. Men det är aldrig bråttom ut, han brukar gå ett varv i huset, dra en suck och somna om lika fort som vi. det hör dock till ovanligheterna att vi sover så länge.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 749
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 245
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp