Promenad ridning?

Sv: Promenad ridning?

promenad ridning innebär för mig lättare träning i dressyr och hoppning och uteritt

Hej!

Promenadridning för mig är skogsridning i lugnare tempo, utan krav och ev lättare dressyr och hoppning.

För mej är promenad ridning att rida lugnt/mkt lätt i skogen , alla gångarter.

Det kan innebära enbart skritt. På bana eller väg. Det kan också innebära att man kan både trava och galoppera, kortare sträckor, eller stunder.

ut i skogen och lufsa i samtliga gångarter samt lättare dressyr- och hoppträning

Skritta ut i skogen.... Lite trav och galopp på rakt spår.

Jag promenadrider min häst..... Vi rider 90% ut skrittar 20 minuter kan komma till en äng trava lite jobba i form här och ädr ta en galopp.Kan jobba på en volt i 10 minuter skritta vidare hemmåt!

Ibland rider vi dressyr i paddocken då rider jag trav och galopp typ 15 minuter resterande skritt av ett 45 minuters pass typ

Promenad ridning för mig är att man rider ut i skogen och skrittar mest. Nån trav eller galopp i lungt tempo och inget krav på att hästen måste gå i rätt form.

Promenadridning för mig innebär skritt, trav och galopp i skogen, utan större krav. Inte hopp eller dressyrträning på bana.

Min valack kallar jag ju promenadpensionär, eller han ÄR ju förvisso det (T-märkt) och han klarar att ridas 3-4 ggr per vecka, alla gångarter men inte för mycket galopp, går bra att jobba lite sidvärtes efter väg med. Inte för mycket krav på form och samling utan motsvarande unghästform. Ingen hoppning, ingen träning på bana (mer än kanske tio minuter på någon äng någon enstaka gång nu och då).

för mig innebär det, skritt i fri form, möjligtvis lite trav i "joggingtempo".
Absolut inte galopp...

Promenadridning för mej är lugna skogsturer, kanske lättare arbete i dressyr och hoppa något hinder nån enstaka gång.
Med promenadridning kan ju folk mena allt från skritt i skogen 3 ggr/veckan till lättare ridning varje dag...

skritt o trav i skogen, lite lättare dressyr arbete.

Vimzis skrev:
Promenadridning för mej är lugna skogsturer, kanske lättare arbete i dressyr och hoppa något hinder nån enstaka gång.
Med promenadridning kan ju folk mena allt från skritt i skogen 3 ggr/veckan till lättare ridning varje dag...

Håller med dig! Det kan ju variera helt efter vad hästen klarar av, kanske bara jättelite skritt ibland eller lättare träning varje dag.

Humelibumlan skrev:
Vad innebär promenad ridning för dig?

Det är väldigt individuellt, mycket beroende på häst.
Men, enl mig, å i de flesta fall, ridning i alla gångarter, lättare dressyr arbete, ev. lite hoppning. Arbete på töm, körning (om häst är inkörd.
Uteritter.
Inget tävlande.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: Oknytt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Jag kommer åka buss till jobbet framöver. Det innebär en promenad på cirka tio minuter till stationen. I höstrusket och vinterkylan...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 310
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar