Promenad med kanin/ När dags?

R

rattalskare

När är det egentligen dags att ta ut kaninen i sele? det är 18 grder varmt här MEN det blåser lite granna måste det vara helt vindstilla eller kan det småblåsa?

Sv: Promenad med kanin/ När dags?

jag skulle ta ut den...
kanske inte i flera timmar kanske,..... ;)

Det börjar vaja lite i träden men inte så mycket men kan jag verkligen ta ut den utan att den blir förkyld? Det som borde tilläggas är att den aldrig har varitute!

Brukar alltid få "börja från början" med min kanin på våren (han bor inne).
Är det 18 grader tycker jag du kan ta ut kaninen (om den är van vid sele vill säga, träna det inne annars). Kanske 10 min eller liknande. Se till att den inte äter för mycket gräs och annat gott om inte magen är van vid det.
Fortsätter dagarna vara varma så kan det vara bra att göra så i kanske en vecka, några minuter längre varje gång.

Det du ska tänka på är att så här på våren så är marken kall även om det är varmt i luften. Lätt att göra dom små godingarna förkylda.

vänj den med temperaturskillnaden. ta ut den kanske 5 minuter första dagen och gör en liten ökning dagarna efter. När jag fick en av mina kaniner som var innekanin så fick hon vänjas så på våren när hon skulle förbli utekanin.

Tack för alla svar men jag har fortfarande en fråga. Gör blåsten ingenting eller ska man hålla kaninen inne när det blåser ute?

Jo hon är van vid sele och gräs som jag snällt burit in till henne sedan snön smälte :p

Blåsten gör såklart att det kan kännas lite kyligare, men annars gör det inget (om det inte är storm :D ). Om hon inte som min kanin är känslig för drag förstås, hans ögon börjar rinna som 17 om det blåser för mycket (dvs. ganska lite enligt mig, men sommartid brukar han få stå ut med det :angel: ).

Hur gammal är kaninen?

Låt säga att den är MINST 3 månader.
Om jag säger så här...

När kaninen är så pass gammal ska den inte vara ute så pass länge att den hinnder börja lida av temperaturskillnaden på ~3-4 grader!

5-10 minuter första gången, men se till att det är en så otraumatisk upplevelse som möjligt! Ge inte kaninen någon anledning att bli rädd för selen.

Har kaninen aldrig haft sele förut skulle jag inte ta ut den första gången, utan lära den selen så smått hemma där den är trygg. Tills kaninen är trygg även med selen.

hemlig skrev:
Blåsten gör såklart att det kan kännas lite kyligare, men annars gör det inget (om det inte är storm förstås)

Okej. Så hon kan inte bli förkyld då fast det blåser ganska hårt? :(

ninni_ skrev:
Hur gammal är kaninen?

Har kaninen aldrig haft sele förut skulle jag inte ta ut den första gången, utan lära den selen så smått hemma där den är trygg. Tills kaninen är trygg även med selen.

Hon är cirka 6 månader.

Jo hon är helt och hållet van med sele inomhus!

Kanon! Bara att börja träna då!
Lycka till!

Tack ;) :banana:

Bara ett problem :crazy: Temperaturen har sjunkit ner till 8 grader och inatt var det -2 grader så hon får vänta :mad:

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 019
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 507
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II