Prognos för pålagringar på kotsenben

M

malört

Är det nån som har erfarenhet inom detta område.
Ohalt häst(har aldrig varit halt), oöm men har ett förstorat kotsenben på ena frambenet.
nån??

Sv: Prognos för pålagringar på kotsenben

Om "skadan" har upptäckts i samband med en exportrtg el liknande skulle jag inte bry mig så mycket om den. Förmodligen ett bifynd som aldrig hade upptäckts annars.

Jag upptäckte själv att den ena kotan hade en större "knöl" baktill.
Det är jätte stor skillnad på kotorna. men ingen svullnad o har inte heller haft problem med gallor eller annat.
Har själv gissat att det är pålagringar.
Den är säkert 1/2-1cm större än på det andra frambenetoch den har inte sett ut så för ca 2 mån sen.

Nu ligger ju iofs kotsenbenen väl inbäddade och pålagringar brukar inte utgöra stora klumpar. Tveksam diagnos, men fortfarande låter det ganska ofarligt.

Nån annan som har nån idé ??, prognos?

det låter väl inte direkt livshotande, men var inte så snabb att själv ställa diagnos...

om "knölen" uppstod för 2 mån sen och har hållit sig så sedan dess borde du nog låta en veterinär kolla upp saken, för säkerhets skull.

pålagringar låter otroligt, med tanke på, som TantEster säger, pålagringar syns oftast oftast inte utanpå.
är det värme på det aktuella stället?
kan det kanske vara ett senfäste som har svullnat upp? isf bör du snarast få saken utredd. det kan oxå vara en fraktur på kotsenbenet..
varken senskada eller fraktur behöver ge hälta.

hoppas jag inte nojjar upp dig alldeles för mycket nu, men det kan vara vad som helst och det borde kollas upp! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen har sparkat sig kan det förstås uppstå ett överben i detta område precis som var som helst. Överbenet är inget problem om inte det är i vägen, vilket det kan vara eftersom det är ett väldigt ligamentrikt område. Vad man normalt kallar för en pålagring är uppdrivningar av ben i ledytorna pga nedslitet ledbrosk. Kotsenbenen har broskklädda glidytor mot skenan (metacarpus III) och skulle du få uppdrivningar runt ledytorna är det svårt att känna utanpå. Ben är levande vävnad och belastning kan få kroppen att förstärka ett utsatt område. Om hästen har problem av något slag så röntga så får du svar om det är något problem med kotsenbenen. Annars skulle inte jag bekymra mig så mycket om just det här. Är det samma häst som hade en misstänkt senskada för några veckor sedan?

mvh
Lejonelle

PS Det kan ju vara en massa saker så kontakta alltid en veterinär om du är det minsta osäker.
Lejonelle

Ursäkta att jag ej svarat tidigare, varit fullt upptagen med trasiga hästar mm
Det är inte hästen med misstänkt senskada, han hade en mindre blödning mellan senorna, fått butta och skall skrittas igång nu. helt ohalt o oöm.

Den här hästen med "knölen" är också ohalt och det är trol som du säger att det är pga ett slag o vi avvaktar o rider på som vanligt.

Vet kommer åter om ca 3 veckor o skall kolla den första hästen o då även kolla "knölen"

Måste tacka dig för att du tog dig tid o ger bra förklaringar. :bow:
Är du vet eller vet.stud??

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 870
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5