Sv: Proffshjälp gällande lastning!
Jag svarade precis i en liknande tråd, klipper in det här
:
Jag hade lastproblem med min häst.
Förr var hon en fröjd att lasta. Ända tills vi började åka i skytteltrafik till kliniken för ca 3 år sedan. Det tog längre och längre tid att lasta för varje gång (dom var ju bara dumma på kliniken, stacks och så ) och tillslut blev det rentutav farligt! Mycket hängde på mig också, eftersom jag blev nervösare och nervösare för varje gång vilket hon naturligtvis kände av. Tillslut fick jag ont i magen bara jag tänkte på att vi skulle iväg nånstans.
Droppen kom när vi skulle byta stall, hon skulle INTE! Jag försökte hålla mig undan och överlät lastningen till mina "lugnare" stallkamrater, men efter 4 timmar valde jag att bryta. Jag trodde hon skulle slå runt och slå ihjäl sig. Eller skada nån människa. Det slutade med att vi fick GÅ till nya stallet morgonen efter, på vägen mellan Södertälje-Nynäs. För er som ej vet så är det en RÄTT trafikerad väg. Gick förvisso tidigt på morgonen och pojkvännen körde bilen bakom med varningsblinkerserna på. Det tog 2.5 timme.
Hästen min var jättenöjd och undrade vad det var för kul äventyr matte hade tagit med henne på . Men matte var inte lika nöjd.
Nåja, det var mest en parantes, och vi har skrattat gott åt detta i efterhand. Vi fick nämligen sällskap också av en annan stallkamrat som också skulle flytta till samma stall, hennes häst galopperade på stället i släpet, så det blev promenad för dom också
Jag insåg att jag behövde hjälp att lösa detta, vi hade kommit in i en ond cirkel jag och min häst, och jag kände att jag inte kunde lösa detta på egen hand.
Fick tag i en Nh-tränare som kom ut till oss och på TJUGO minuter hade han lyckats få MIG att få in min häst i transporten! Ingen stress, ingen bråk!
Sen körde han lite övningar med henne så hon tyckte det var riktigt KUL att bli lastad, hon kände sig duktig och var otroligt nyfiken på vad denne man skulle hitta på härnäst
Efter 3 timmar(med många pauser emellan) fick han henne att gå in själv, själv stod han 15 meter bort , hade henne i longerlina!
Jag trodde inte mina ögon!
Tränaren var hela tiden väldigt lugn, gjorde ingen grej av det hela. Allt handlar om tryck och eftergift i EXAKT rätt tidpunkt. Han läste av min häst blixtsnabbt och förekom henne. Det var ingen stress och ingen press.
Sen dess har det aldrig varit några problem att lasta gumman, jag har lärt mig exakt hur jag ska hantera olika situationer. När hon gör si gör jag så osv.. Faktum är att JAG var största orsaken till att lastningen sket sig, jag blev nervös och överförde detta på henne. Dom rackarna läser av en som en öppen bok
Vet inte riktigt vad jag ska skriva, du får gärna fråga om du undrar nåt.
Det kommer att gå bra
Kan säga att jag också var dönervös när tränaren skulle komma ut, jag skakade nästan när jag skulle sätta på transportskydden. Hade dessutom publik i form av halva stallgänget
.
Men det gick så bra, nervositeten släppte så fort vi satt igång, han stod hela tiden och sa vad jag skulle göra, och hästen min var kolugn för första gången på väldigt länge vid en lastning.
Ångrar inte att jag tog ut denna kille, det kostade mig totalt 750:-. Han var ute vid 2 tillfällen, men andra gången undrade han vad han gjorde där, allt gick klockrent. Jag och min häst hade smygtränat en del emellan
Lycka till!