Proffshjälp gällande lastning!

linafina

Trådstartare
Är det någon här som anlitat proffs till hjälp med svårlastade hästar?

Jag har anlitat en sådan till i nästa vecka som ska hjälpa mig med min häst. Jag känner att jag inte vill bråka med honom eller göra fel så det känns bäst så här.
Jag är väldigt nervös inför detta och jag hoppas att det kommer att gå bra. Jag frågade personen som ska komma ut väldigt mycket hur det skulle gå till osv. Det låter väldigt intressant.

Ni som har haft proffshjälp, hur gick det till? Vad hände? Hur har det gått efteråt? Jag vill höra allt.

Jag måste få min unghäst lättlastad då vi kommer att åka till ridhuset minst en dag i veckan till hösten. Därför känns det viktigt för mig att kunna lasta honom lätt och att han inte tycker det är obehagligt.

Usch, jag blir nervös bara jag skriver om det nu :crazy:.

Sv: Proffshjälp gällande lastning!

Jag svarade precis i en liknande tråd, klipper in det här;) :

Jag hade lastproblem med min häst.
Förr var hon en fröjd att lasta. Ända tills vi började åka i skytteltrafik till kliniken för ca 3 år sedan. Det tog längre och längre tid att lasta för varje gång (dom var ju bara dumma på kliniken, stacks och så ) och tillslut blev det rentutav farligt! Mycket hängde på mig också, eftersom jag blev nervösare och nervösare för varje gång vilket hon naturligtvis kände av. Tillslut fick jag ont i magen bara jag tänkte på att vi skulle iväg nånstans.

Droppen kom när vi skulle byta stall, hon skulle INTE! Jag försökte hålla mig undan och överlät lastningen till mina "lugnare" stallkamrater, men efter 4 timmar valde jag att bryta. Jag trodde hon skulle slå runt och slå ihjäl sig. Eller skada nån människa. Det slutade med att vi fick GÅ till nya stallet morgonen efter, på vägen mellan Södertälje-Nynäs. För er som ej vet så är det en RÄTT trafikerad väg. Gick förvisso tidigt på morgonen och pojkvännen körde bilen bakom med varningsblinkerserna på. Det tog 2.5 timme.
Hästen min var jättenöjd och undrade vad det var för kul äventyr matte hade tagit med henne på . Men matte var inte lika nöjd.

Nåja, det var mest en parantes, och vi har skrattat gott åt detta i efterhand. Vi fick nämligen sällskap också av en annan stallkamrat som också skulle flytta till samma stall, hennes häst galopperade på stället i släpet, så det blev promenad för dom också

Jag insåg att jag behövde hjälp att lösa detta, vi hade kommit in i en ond cirkel jag och min häst, och jag kände att jag inte kunde lösa detta på egen hand.
Fick tag i en Nh-tränare som kom ut till oss och på TJUGO minuter hade han lyckats få MIG att få in min häst i transporten! Ingen stress, ingen bråk!
Sen körde han lite övningar med henne så hon tyckte det var riktigt KUL att bli lastad, hon kände sig duktig och var otroligt nyfiken på vad denne man skulle hitta på härnäst
Efter 3 timmar(med många pauser emellan) fick han henne att gå in själv, själv stod han 15 meter bort , hade henne i longerlina!
Jag trodde inte mina ögon!

Tränaren var hela tiden väldigt lugn, gjorde ingen grej av det hela. Allt handlar om tryck och eftergift i EXAKT rätt tidpunkt. Han läste av min häst blixtsnabbt och förekom henne. Det var ingen stress och ingen press.

Sen dess har det aldrig varit några problem att lasta gumman, jag har lärt mig exakt hur jag ska hantera olika situationer. När hon gör si gör jag så osv.. Faktum är att JAG var största orsaken till att lastningen sket sig, jag blev nervös och överförde detta på henne. Dom rackarna läser av en som en öppen bok:devil:

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, du får gärna fråga om du undrar nåt.

Det kommer att gå bra;)
Kan säga att jag också var dönervös när tränaren skulle komma ut, jag skakade nästan när jag skulle sätta på transportskydden. Hade dessutom publik i form av halva stallgänget:crazy: .
Men det gick så bra, nervositeten släppte så fort vi satt igång, han stod hela tiden och sa vad jag skulle göra, och hästen min var kolugn för första gången på väldigt länge vid en lastning.

Ångrar inte att jag tog ut denna kille, det kostade mig totalt 750:-. Han var ute vid 2 tillfällen, men andra gången undrade han vad han gjorde där, allt gick klockrent. Jag och min häst hade smygtränat en del emellan:D

Lycka till!

Vad skönt att läsa det du skrivit!

Jag har försökt hålla det hemligt just för att slippa ha halva stallet där men jag vet inte om det lyckas endå. Jag kommer skaka som ett asplöv när jag ska sätta på skydden.

Det kostar mig 800:- och han kommer nog bara ut en gång tror jag. Men jag vet inte riktigt, det beror nog på hur det går med. Undrar hur min lillkille kommer att reagera som inte alls gillar män.

Det kommer att gå jättebra, det är jag säker på!

Berätta gärna sen hur det gick! Skulle vara jättekul att få höra!:)

Ja det ska jag göra.

Kan du lasta din pålla på egen hand nu? Hur gör du? Alltså hur lärde du dig att göra? Går hästen upp själv eller?

Hur tränade du efter att du haft hjälpen där?

Ja jag lastar själv. Dock går det halvbra bara att stänga lämmen själv eftersom min häst tycker det går alldeles utmärkt att backa ut medans jag går ut från lilla dörren och runt. Har henne inte fast då alltså. Knäpper jag fast henne först är det såklart inga problem, men målet är att hon ska stå kvar där även om hon är lös. Så det ska vi träna mera på;) Men det är ju ändå en liten petitess i sammanhanget:smirk:

Innan vi fick hjälp av denna kille så for min häst runt på sidorna, reste sig och kastade sig bakåt. Att få upp framfötterna på lämmen var inga problem, men sen så kastade hon sig.

Jag fick lära mig detta med tryck och eftergift. Hade kört så innan också, men hade inte varit tillräckligt konsekvent, därför gick det åt pipsvängen:crazy:

Jag gjorde så att jag gick in ung. halvvägs i släpet. Sen lade jag ett lätt tryck i grimskaftet så att hon skulle gå framåt. I början tramsade hon runt på sidorna och ville inte. Viktigt är att inte lätta på trycket så länge hästen inte tar ett steg fram i rätt riktning. När hon väl gjorde det så gav jag efter blixtsnabbt. Sen la jag ett nytt tryck och eftergift såfort hon gick framåt (dvs in mot transporten). Efter en stund hade vi båda framfötterna uppe och efter ytterligare enstund även bakfötterna. Hon fick backa hur mkt hon ville sålänge jag inte hade lagt trycket (eller hur jag nu ska uttrycka mig), och jag följde med. När hon slutat backa la jag ett nytt tryck och då var det framåt som gällde. Börjae hon kasta sig eller tramsa på sidorna så behöll jag trycket. Men såfort hon tog ett steg i rätt riktning - eftergift blixtsnabbt.
Tillslut stod hon lugnt och fint i transporten!
Då backade vi ur, paus, och sen ett nytt försök osv.

Det gällde som sagt att vara snabb och jag fick mig lite skäll av killen när jag gjorde tabbar:o . Fast snällt skäll;)

Detta är inte så lätt att förklara, hoppas du förstår på ett ungefär vad jag menar:D

När Nh-killen tyckte att jag och min häst varit tillräckligt duktiga för dagen lattjade han runt en del med min häst, det var helt fascinerande att se på!!

Han RED upp få rampen, hoppade av och hästen min gick in själv! Och högre upp skrev jag att han stod 15 meter ifrån, hade hästen min i longerlina, och hon gick in själv.
Sen gjorde han så också att han stod och flaxade med ett par longerlinor medans jag lastade såsom jag blivit lärd, och såfort min häst tog ett steg framåt så slutade han flaxa (eller han guppade liksom med dom). Tillslut gick hon in själv, enbart mha "flaxande" longerlinor. Vi stod utanför allihopa och såg ut såhär:eek:

Han gjorde fler övningar, men det blir så långt att skriva här;)
Jag var grymt imponerad iaf, hade väl inte riktigt trott på detta efter alla problem vi haft.
Sen vet jag inte om man kör samma metod på alla hästar heller, det kanske beror på hur dom är? Han lekte runt med min häst lite innan vi började träna för att kolla av vad hon var för typ. Kommer såväl ihåg vad han sa: " Hon är smart, har lätt och tycker det är roligt att lära nya grejer, och hon är blixtsnabb i sitt tänk. Minsta misstag från en och hon tar chansen direkt":D

Ska börja träna lite nu igen (har haft vinterupehåll), för hon ska iväg på betäckning om en månad. Jag tror inte det ska vara några problem, hon har nog färskt i minnet hur det ska gå till nuförtden.
Tränar på att gå in, backa ur, gå in backa ur. ibland har hon fått stå där inne en stund med stängd lucka och så har hon fått äta eller bara stå och filosofera. Hon är kolugn!

Detta var i stora drag hur det gick till, går inte att skriva alla detaljer. Men du vet på ett ungefär :-)

Tack så mycket för att du tar tid att skriva så utförligt. Jag förstår hur du menar! Nu vill jag bara att det ska vara tisdag så jag får se hur min lilla kille tar det hela.

Jisses vad nervös jag är. Ska försöka att inte tänka på det mer nu.

Hej!
jag hade ut ett "proffs" för några månader sedan. Kände att det var lixom a och o att kunna lasta sin häst för att komma vidare genom träning och tävling. Och jag hade redan försökt med henne själv för mycket, och visst ett tag så funkade det super, men nästa gång så var hon helt galen igen.

Vi hade en transport på gårdsplan. En bil körde upp och man hörde ett: "jaha ja..hmpf..Ni sa inte att hon var skäck. Och hade tre virvlar. Och var musblack. Då förstår jag" hahah, Han hade kommit!
han hälsade på Askja och satte på henne repgrimma och kelade lite.
sedan gick han med henne mot trabporten och testade att lasta "som vanligt" för att se hur hon reagerade. Hon gick en bit, lite osäkert, men på rampen. Han pressade henne lite till och tillslut så exploderade hon ut igen.
Då tog han henne å sidan och ställde sig i en drivande position och viftade med linan. Han vill alltså att hon skull springa runt honom. Askja fatatde först ingenting och backade. När hon väl bärjat springa runt istället så stannade han repet som belöning. Han gkorde så några ggr tills hon genast flyttade sig runt honom så fort han ville.

Då var det dags för transporten igen. Han gjorde samma procedur här. Nu ställde han sig utanför transporten, på sidan av lemmen, i en drivande position. och viftade. Askja gick då upp på rampen en liten bit. Så fort hon tänkte rätt så blev belöningen vila (slutade driva). Fortsatte så ett bra tag, tills hon faktiskt tillslut gick in i tranporten. Hon exploderade totalt några ggr, men det var bara att fortsätta. En gång så reste hon sig verkligen och viftade med frambenen mot honom, jag trodde verkligen att han skulle dö:eek: Men han klarade sig:D
När hon väl hade gått in några ggr så lät han henne stå längre och längre i transporten. Tillslut stog hon där lugnt och stilla (dock väldigt trött) och backade ut på kommando och gick in igen. Vi testade att sätta för bommen och väntade tills att hon skule backa så atrt hon fick känna att något tog stopp. Hon gjorde detta tillslut och vi kunde sedan bege oss i lugn och ro mot kursen vi skulle på:)

Viktiga saker att tänka på är att hästen måste alltid ha blicken in i tranporten och inte titta ut. Så fort hästen tänker backa, säg "baacka" du med satt det är du som backar ut hästen ist. var MYCKET noga med berömm. Dock aldrig ett BRAAAAAAAA SSÅÅÅ LILLA PUTTISNUTTI GUMMSANN...för då drar hästen oftast lika fort ut igen:p utan säg det många gånger med snäll och låg röst ist.:D

Hem från kursen så tog det faktiskt 15min att lasta. Men det är iafll huuur mycket bättre som helst än innan :bow: . Inga resningar, inga skador. Bara lite almän istadighet kvar:angel: Ska snart igång och träna ordentligt inför tävlingarna!

Lycka till! MVH Anna

*KNAPPEN*

Kom sen ihåg att det är A o O att sen köra försiktigt.
Vilken häst som helst kan börja "leva :devil: " och sen bli "besvärlig" att lasta efter skräckturer..
Provåk hemma själv i släpet, gärna där den svänger mkt. eller kraftig inbromsning.

Justera bromsarna så att de inte "nyper"= tvärnit.

Hej! Jag har oxå haft problem att lasta min unghäst. Till sist gav jag upp och lämnade iväg henne på lastträning till en jätte duktig nh tjej. Min häst skulle vara där en vecka, men fick stanna i två. Jag var där några gånger och "lärde" mig att lasta min häst. Har sedan hon kom hem i jan lastat henne ca 2-3 gånger i månaden utan några problem. Det största problemet med min häst var att hon va rädd för att gå upp på rampen, men går numera på transporten när vi har stödbenen nere på sidorna och transporten står stadig. Ska när jag får råd köpa en transport med step up till min lilla dam. Men det är bättre att lämna iväg hästen el få hjälp av någon kunnig människa än att förstöra hästen mer....det är ju vi människor som gör fel och orsakar problemen!

Det där med att köra väldigt försiktigt så att hästen få en bra åktur sa han också var väldigt viktigt.

Tja, det beror väl båda på hästen och på tränaren i fråga, han som försökte med min häst lyckades mkt dåligare än vad jag gör själv så.... :smirk:

Och han skulle enligt vad alla sa vara jätteduktig och kapabel att lasta Alla hästar.... Förutom min då tydligen.

Hur löste du problemet då?

Ja vi får ju se hur denna personen lyckas eller inte lyckas med min pålle. Jag hoppas i allafall att han lyckas få honom att acceptera att gå in och ut ur släpet utan våld.

Jag bönade och bad.... Men jag har inte löst problemet, han är rädd för själva åkandet så han ska få en ny extra stor och extra stadig transport nu, så ska han (hästen) och jag tillsammans ta den tid det tar att bygga upp hans förtroende igen.

Mackan:
Tränaren? Som alla NH-tränare jag sätt, drev omkring han i cirklar och fick han att gå undan, kort sagt försökte dominera honom och få han att underkasta sig. Och sen tog han ett långt rep och ville ha honom in i transporten. Gick inte alls.

Såna där metoder funkar inte på min häst då han dels inte är korkad (han vet ju vad som händer om han går in..) och dels inte låter sig domineras.. Vilket verkar vara kärnan i hela NH filosofin som jag sett den praktiseras. :(
(kanske ska tillägga att han är världens snällaste och väldigt samarbetsvillig annars, han är absolut inte bråkig eller odräglig.)

Oki jag förstår. Kan tänka mig att det finns såna hästar också där det verkligen inte fungerar. Jag hoppas dock inte att min är sån för då vet jag inte vad jag ska göra med honom.

Nä, det är inte lätt!! Men jag kan förstå honom, jag skulle inte göra något som jag ansåg livsfarligt hur mkt respekt jag än hade för den som bad mig göra det... Jag hoppar inte utför en bro bara för att vara snäll mot den som säger det liksom. :crazy:

Hoppas det hjälper med rymligare och bättre transport. Han vill ju egt gå in och han vill åka och träna, men ångesten är för stark. Så det blir att bygga upp förtroendet från minus!

Precis, för det är så jag tror många hästar känner innerst inne. Jag hoppas bara att jag kan få honom att respektera det och inte känna sig orolig för det. Att han tänker positivt när vi ska upp i släpet.

Centaur skrev:
Mackan:
Tränaren? Som alla NH-tränare jag sätt, drev omkring han i cirklar och fick han att gå undan, kort sagt försökte dominera honom och få han att underkasta sig. Och sen tog han ett långt rep och ville ha honom in i transporten. Gick inte alls.

Såna där metoder funkar inte på min häst då han dels inte är korkad (han vet ju vad som händer om han går in..) och dels inte låter sig domineras.. Vilket verkar vara kärnan i hela NH filosofin som jag sett den praktiseras. :(
(kanske ska tillägga att han är världens snällaste och väldigt samarbetsvillig annars, han är absolut inte bråkig eller odräglig.)

Hmm, intressant...
Jag tycker inte det låter som en seriös NH:are jag. För det första så måste man vara inställd på att det kan ta mer än några timmar att jobba hästen på det sättet. Och ju smartare och vaknare häst, desto mer arbete förstås.
du har fel inställning ang att det är underkastelse vi är ute efter. Däremot lägger du press på hästen, det stämmer, men det går ut på tryck och eftergift, precis som annat arbete. eftergiften blir i slutändan av detta arbete = trailern, dvs på väg in i trailern och därinne så är det mysigt och trevligt, medans ute på marken får man jobba.
jag tycker karln gjorde fel i det att han a) inte verkar ha förklarat för dig vad det går ut på och hur och varför och b) att han inte lät dig jobba med hästen själv medans han förklarade.

jag köper INTE att din häst är "för smart" för att det ska funka. I och med att han är smart, så har du tvärtom de största förutsättningarna för att det funkar - för hästen är lättlärd, tänker mycket, och fattar snabbt. Jag har många många gånger bevittnat det funka på de mest överjävliga hästar i fråga om mental styrka och intelligens, med massor med huvud och humör. de blir rasande först när de inser att man helt plötsligt fått en koll på dem dvs via metoden kommer åt dem med tryck - men så fort de insett det så funkar det, de vänder raseriet mot att det är jobbigt utanför trailern, men trevligt därinne istället.

att din häst är rädd för själva åkningen gör oxå att du måste fokusera på icke-åkande ett tag framöver, dvs enbart lasta och stå i trailern och ha det trevligt. men det vet du med säkerhet redan.

Linafina - förlåt tråd kapet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 888
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 244
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar