Procentfundering

Hazel

Trådstartare
Jag själv är "emot" blandraser. Men en vän och jag diskuterade idag hybrider, (ormar) och kom på ganska lätt in på hundar i våra funderingar.

procent och gener är ju svårt. Men jag funderar ändå ;)

man parar en renrasig labbe med en schäfer, därefter parar man avkomman med en renrasig labbe. Följande avkomma med en labbe osv.. genetik är ju svårt men den borde ju procentuellt bli mindre och mindre schäfer. När räknas det som renrasig labbe? nånstans borde den ju ändå blir det. Men kanske långt efter det att den person som parade det första paret är borta. Alla raser är ju korsade :confused:
 
Sv: Procentfundering

Den kommer aldrig räknas som renrasig labbe. ;)

På kattsidan så vet jag iaf att SVERAK anser att en katt är renrasig (detta gäller vid godkänd kontrollavel alltså) när inga främmande inslag syns i stamtavlan (inga främmande inslag inom de närmsta fyra generationerna).
 
Sv: Procentfundering

I Sverige blir den aldrig renrasig.

Vet dock att UK hade nån deal med labbar innan där man korsade in vinthundsraser för att få dem smäckrare, där blev de renrasiga efter 4 generationer. Hur det är nu vet jag inte...

//E
 
Sv: Procentfundering

Nja, inom fyra generationer blir det inte. Som snabbast kan man få katten registrerad i LO-registret (huvudstamboken) 5 generationer från och med att du har parat in en annan ras. Någonstans måste man dra gränsen. När man kontrollavlar tex. devon rex måste varje individ med lockig päls som går vidare till avel avelsgodkännas (dvs. domare bedömer att katten är tillräckligt rastypisk för avel) så efter 5 generationer bör man ha goda förutsättningar att ha exteriört bra individer (bra ur den synvinkel att de ser ut som medelmåttor inom rasen). Jag har själv en devon rex vars farmors mor är hälften europé och hon har blivit internationell champion dvs. inna hon ens räknas som en renrasig devon rex fullt ut.

På hundsidan måste man ju utvärdera mentalitet och arbetsegenskaper på ett helt annat sätt, men det finns säkert någon här som har koll på läget. Det förekommer ju godkänd inkorsning av andra raser hos tex. schillerstövare så SKK måste ju ha regler för när resultaten av det projektet räknas som renrasiga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 232
Senast: Sesca
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 200
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 339
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp