Problemponny!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Svintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 087
S

Svintan

Jag vet inte om det passar in här men det är ju iaf en hopponny :smirk:

Jo jag har en d-ponny valack som jag rider åt hans ägare som tröttnat och pappan vill helst inte sälja honom. Han är igentligen duktig, han har varit en riktig kanonponny men han såldes till fel personer.. Nu är han inte riktigt så.. Långt ifrån det han varit.. När vi fick hem honom så klampade han rakt över en, ingen respekt men var ändå rädd för att få stryk så han flög ständigt i luften.. när man red honom kunde man nästan få räkna med att flyga av eftersom att han kastade sig åt sidan, närsomhelst, hursomhelst! Dessutom gick han på bakbenen så fort han tyckte att det blev lite ansträngande! :cool:
När man skulle hoppa så for han iväg och flög över, inte med snyggaste stilen men...

Nu efter ungefär 2 ½ månad är han på väg tillbaka, börjar bli kanonfin! Hoppar ibland utan att rusa:angel:
Vi har hållit kontakten med hans förra ägare som dom som äger honom köpta honom av ( :confused: ) och dom berättade att han varit ursnäll och urgullig och dom har hoppat 140 med honom :D
Men nu börjar han alltså bli bra men rätt som det är så är vi tillbaka på ruta ett igen.. sen åter framgång... Nåra tips på hur ja ska göra för att hantera den galning som hellra går på 2 ben än 4..? Ibland är han ju snäll, ibland så försöker han verkligen skicka av mig så fort han kan:o

Snälla, många och braiga tips!! :)

Sv: Problemponny!!

Börja med det uppenbara - kolla att hästen verkligen inte har ont nånstans och kolla foderstaten, kanske för mycket havre ?

Sen är det bara tålamod, tålamod och åter tålamod som gäller. Gå långsamt fram, ta ett steg i taget.

Ont har han inte, - det har vi naturligtvis kollat! Vi har även raspat tänderna, då han blev mycket bättre. Han har gått strålande på havre men vid oss har han fått solvalla men nu får han Pastüremix(?) som han funkar på... :bump:

Lite lägre men hårdare krav kanske? Spec då du känner att du börjar tappa kontrollen så släppa alla krav utan just att han ska gå rakt fram åt det håll du vill på 4 ben. Många sätter för höga krav när det gäller samling/sidvärts/from osv men låter hästen dansa omkring ner i diken o liknande bara för att den "stressar upp sig". Allt sådant är en uppfostringssak, bara för att hästen stressar upp sig så ska den inte bli onkontrollerbar eller tillåtas göra som den vill, den blir snarare mer stressad av att inte veta exakt vad gränserna går och ha en ryttare som alltid är konsekvent och lugnt visar den tillrätta.

Vet ju dock inte om det är är ditt problem, förstod inte riktigt just vad problemet var annat än att det slog knut på komunikationen ibland och detta tycker jag man sett är ett vanligt sätt det kan gå åt skogen på.

Dessutom så får man alltid bakslag förr eller senare men att komma ur dem är mkt mkt lättare (och schystare mot hästen) om man har en bra grund att stå på (dvs det här ser man till funkar först). Att hästen håller sig på vägen och inte slänger sig mot ngn skänkel, att hästen inte vettlöst vänder runt eller kastar sig framåt/bakåt, det vill säga de mest elementära grunderna.

Han är ju endast dum när amn rider ut.. På hoppbanan kan han småkrångla lite, för att han är så mkt på G men så fort man kommer ut i skogen så blir han knäpp. Men han blir ju bättre men ibland sämre. I skogen brukar jag låta bli att försöka rida dressyr på honom för att han blir bara irriterad och stressad ändå ... :smirk:

Han är ju endast dum när amn rider ut.. På hoppbanan kan han småkrångla lite, för att han är så mkt på G men så fort man kommer ut i skogen så blir han knäpp. Men han blir ju bättre men ibland sämre. I skogen brukar jag låta bli att försöka rida dressyr på honom för att han blir bara irriterad och stressad ändå ... :smirk:

Du behöver ju inte rida "regelrätt dressyr" i skogen. Men mkt lydnadsövningar så att han slutar krångla i skogen. Övergångar titt som tätt osv. Var lugn men bestämd! Och ge för tusen inte upp.

Min stor häst går också på 2 ben ibland när saker inte passar henne, och en gång så gav jag upp o red hem. O det har jag bittert ångrat. För nästa gång vid samma ställe var hon ju mycket värre! Men jag gav mig inte då:)

Hejsan! Jasså du har fått den äran att hitta den rätta ponnyn som helst använder två av totalt fyra ben?:smirk: Jag vet hur du har det. Hade en arab på foder, dock 20 år, men betedde sig som en 3årig hingst:crazy: Mitt råd till dig är ialf att inte tappa framåtbjudningen. För om hästen trampar på framåt får den aldrig chansen att resa sig på bakbenen. Om du stressar upp dig och börjar ta i munnen på honom så tolkar han det som att det verkligen var något att stressa upp sig för. Försök hålla dig lugn och prata och klappa, låt honom endas skritta, tills han är så lugn att han sänker huvudet. När en häst har huvudet uppe, producerar deras kropp ett stress-hormon. Men när huvudet är sänkt bildas däremot ett lugnande hormon. Allt detta är naturens knep att hålla dem vid liv så länge som möjligt i livet, smart va?:devil:
Så när din häst kan skritta på lång tygel och frusta, då kan man börja trava, när han kan gå lugnt i trav och vara avslappnad, kan man börja lägga in korta galopp intervaller.
Hoppas det gav dig nåt ialf.:p

Men enkla grejer som att gå på ett visst spår i ett visst tempo kallar jag inte dressyr, det är ren och skär allmän uppforstran.

De dagar han är bättre så ställ låga krav men provocera lite så han börjar krångla och du kan reda ut det på ett bra sätt. Typ en kompis ponny skulle man inte rygga i skogen för då reste hon sig (hon var het och stod mest på två ben eller slängde sig i dikena alt gjorde luftsprång när hon ville fram). Det första jag gör när jag kom ut från gården var att stanna och vilja ha henne till att stå still varpå hon reste sig. Men då var jag ju beredd och kunde lätt parrera. Hallt - stå still eller halt - rygga och efter ngra parreringar så var det inte så kul längre, det var ju klart smidigare att stå still när ryttaren faktiskt inte brydde sig om hurvida man flög runt eller inte utan konsekvent visade "stå still" och då släppte allt vad skänklar i tyglar hette. Och hon korrigerades oavsett om hon så stod på två ben i ett dike, spelar ingen roll. Det är så mkt falrigare om man inte har koll på hästen andra gånger då man INTE valt ett läpmligt ställe utan taggtråd, djupa/farliga diken osv. Jag menar att poängen är att välja plats och tillfälle och locka fram beteendet, inte genom att vara elak utan bara kräva sådant hästen kan och förstår (som att stå still...) men vanligen protesterar mot. Då slutar hästen snart uppvisa sådant beteende och man är trygg även på de platser som hade varit högst olämpliga för krångel.

Men HUR är han "dum"/stressad/knäpp? Vad exkat gör han? Har suttit på endel galenpannor men det blir ju lättare om du beskriver exakt vad han gör och vad du gör åt det så kanske man känner igen ngt o kan ge ngt bättre tips än bara flum :angel:

när min ponny går med huvudet högt och steppar runt sätter jag kraven väldigt lågt och gör bara sånt som jag vet att hon tycker är enkelt. Jag brukar "leka" med henne, runt träd serpentiner över vägen - mjuka former bara för att få henne att tänka på något annat. Men hon ska då skritta och jag använder inte tyglarna särskillt mycket. Kanske inte rätt sätt egentligen men det funkar på henne :p

Oj! Vem var det som rådde dig till att få hästens tänder raspade. Det är inte bra. Det säger i allafall sveriges ledande hästtandläkarklinik i Söderköping. De har länge forskat i området och kommit fram till att raspning ENDAST skadar hästens tänder.

Så nu vet du det....

Om det BEHÖVS raspas är det ju en annan sak. Så om hästen har vassa kanter, hakar osv så ska det inte raspas för att det skadar hästen? Vad gör då inte dom vassa kanterna? :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 218
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 590
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 856
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 349
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka