Problemhov

T

Tasja

Min ena häst har en hov som växer fortare än den andra och samtidigt mer rakt uppåt. Detta gör att den blir smalare och högre än den andra hoven. Heter detta problem något? Håller på att söka på nätet om det.

Nu är hästen skodd med flappskor för att låta trakerna arbeta så bra det går. Någon som har tips på bättre skor? Den växer precis likadant när hon går barfota och hon är dessutom för ömfotad för att kunna göra det.

Sv: Problemhov

Det låter ju mer som ett "akut" tillstånd? Hon har ju haft detta problem i hela sitt liv, alltså i 6 år.

Nej det är inte samma sak. Bockhov så går hästen upp på tå och några sådana tendeser finns inte och har aldrig funnits.

Hoven är kanske 0,5 - 1 cm högre på höjden och mer långsmal än rund i formen (mot den andra hoven). I övrigt ser den helt normal ut.

Det behöver inte vara akut, om hästen har haft mindre fångkänning i långtid så förstörs lamellranden (pga förgiftningen) och kan göra så att lamellranden (som fungerar som klister mellan hovben och hovvägg) gör att hovväggen sitter inte som den ska mot hovbenet. Och en 500 kg´s häst har ca 150 kg/hov fram och om lamellranden inte "orkar hålla emot" 150 kg så börjar den att växa uppåt.
Växtkraften våste vara mer än hästens vikt på hoven för att hoven ska kunna växa neråt.

En häst kan ju faktiskt ha fång utan att det märks, eftersom att hästen intar inte alltid fångställning. Har bara hästen rättverkade hovar så visar sig fång inte i hovarna.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker ändå det låter som en bockhov..... Det är ju när de är föl, som de går ordentligt på tå, innan de "rättverkas". Min häst har bockhov, och denna ser exakt ut som du beskriver att din hästs hov ser ut. Dock växer den inte jätte mkt mer, men den är högre.

Har du ngn bild på hoven? Jag kan lägga in en bild på min hästs hov. Visserligen ser väll bockhovar lite annorlunda ut från häst till häst, men man ser ju om det är en bockhov.

Du skriver att det inte är en bockhov, å då vet du säkert hur en sådan ser ut. Ville inte verka riktig, ville bara skriva ett litet "tips". Hoppas du får reda på vad det är för "fel" på hoven, och att det går bra med pollen.:) :bump:

Kan fixa kort och lägga ut. Det enda jag vet om bockhov är bilderna jag hittat på nätet och där ser det inte alls lika ut. Jag har haft hästen sen hon var 8 mån föl och då gick hon korrekt på hoven (om man jämför med bilderna jag länkar till).

Tackar för alla tips! (Har visat hoven för alla som jag kan tänka mig, hovslagare, veterinärer osv. Nu har jag kvar att visa den för en hovslagare på en veterinärklinik. Dom borde ju se en del problemhovar.)

http://www.hufkroehnert.de/Svenska/bockhov.php
(klicka på bildspel)

Tack för bilderna du länkade till. Var intressanta att se. Men det är ju en häst i "akut bockhovs behandling". Jag glömde självklart kameran när jag var i stallet, o de enda bilder jag har på datorn, är när hans hovar var väldigt trasiga när han hade ryckt av sig skorna, plus att han har boots på sig på de bilderna,så det syns inte tydligt hur den ser ut. Men jag ska ta fina bilder i morgon på hans hov. Den är nu på "utväxt" och är "fin" mot vad den någonsin har varit,så länge jag har haft honom. Förutom att han har bockhov, så har han haft många hovbölder, i den hoven. O i samband med dom, så upptäcktes gamla fistelgångar som "skärdes" bort, så han har inte haft så mkt till hov.Men nu är den som sagt på utväxt, från alla hovbölder, o alla skor som han har trampat av sig skadade ju hoven.
Han har inte stått på tå, så som dina bilder, när jag har haft honom. Har haft honom i två år nu. Men han har säkert sett så ut tidigare i livet.

Vore kul om du också kunde lägga in bilder på hästen. (för det var väll inte din på bilderna va, lr fattade jag fel....?:confused:

Ha det bra!

PS: Mn kuse lider inte av sin bockhov. Han har ett helt normalt rörelsemönster. Inga krämpor. (Vad vi vet än, ska rönka för att se så att allt står "rätt"till, lr så rätt det kan i hoven, och i benet, på honom).
Min hovslagare, och veterinär säger att eftersom han är 7 år, inte lider utav att hoven är ca 1.5 cm högre än den andra, inte är sned i kroppen (hans kropp har helt enkelt växt med bockhoven så att säga. I vissa fall kan det medföra pålagringar,snedhet osv. Vilket det i och för sig kan göra på honom om några år, men inte gör än så länge),har pålagringar osv, så ska vi inte mixtra med hoven, och försöka sänka trakten till normal höjd. Det är att göra honom en stor björntjänst, då han har varit så här hela livet, o kroppen "vant" sig vid att det är såhär. Så mixtrar vi med honom, kan helt enkelt hans liv förkortas kort sagt. Han blir halt, får ont i kroppen osv. Men det är vad de säger om min häst. Beror ju helt på hur de har det med sin bockhov. Och som sagt, vi har inte rönkat honom ännu. Ska göra det om ett litet tag. Sen så ännu en anledning till att vi inte vill mixtra för mkt, är för att vi vill se vad rönken visar, så att vi inte gör ngt som kan ställa till det för honom.

Ta hjälp av ngt proffs, veterinär, hovslagare lr liknande. Bäst är att få svart på vitt, o inte veta, o bara läsa sig till saker. Visst, det är mkt bra att läsa o lära sig om sjukdomar. Men en undersökning/diagnos är bättre. Då vet man vilka åtgärder som behövs, lr inte.

Lycka till:banana: . Detta är bara vad jag vet. Alla har olika åsikter, och det respekterar jag mycket. Och som sagt. Jag själv kan inte säga att han inte "lider" utav det nu, eftersom jag inte har rönkat honom. Men han är pigg o glad, o ohalt.

Min gammelpålla har olika stora framhovar. Hon har haft detta jämt, jag har haft henne i 13 år. Syns mindre när hon är skodd och mer när hon är barfota. Hon har aldrig haft problem av detta, har riktigt bra hovkvalitet osv. Det är precis som den ena flyter ut mer än den andra och blir aningen högre. Är inte bockhov eller tendens till det. Har inte funderat så mycket på det, är ju sällan vi människor har identiskt lika fötter också, på mina fötter skiljer det ca 1/2 storlek. ;)

pemi

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 389
Senast: caballus
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat