Sv: Problemhov
PS: Mn kuse lider inte av sin bockhov. Han har ett helt normalt rörelsemönster. Inga krämpor. (Vad vi vet än, ska rönka för att se så att allt står "rätt"till, lr så rätt det kan i hoven, och i benet, på honom).
Min hovslagare, och veterinär säger att eftersom han är 7 år, inte lider utav att hoven är ca 1.5 cm högre än den andra, inte är sned i kroppen (hans kropp har helt enkelt växt med bockhoven så att säga. I vissa fall kan det medföra pålagringar,snedhet osv. Vilket det i och för sig kan göra på honom om några år, men inte gör än så länge),har pålagringar osv, så ska vi inte mixtra med hoven, och försöka sänka trakten till normal höjd. Det är att göra honom en stor björntjänst, då han har varit så här hela livet, o kroppen "vant" sig vid att det är såhär. Så mixtrar vi med honom, kan helt enkelt hans liv förkortas kort sagt. Han blir halt, får ont i kroppen osv. Men det är vad de säger om min häst. Beror ju helt på hur de har det med sin bockhov. Och som sagt, vi har inte rönkat honom ännu. Ska göra det om ett litet tag. Sen så ännu en anledning till att vi inte vill mixtra för mkt, är för att vi vill se vad rönken visar, så att vi inte gör ngt som kan ställa till det för honom.
Ta hjälp av ngt proffs, veterinär, hovslagare lr liknande. Bäst är att få svart på vitt, o inte veta, o bara läsa sig till saker. Visst, det är mkt bra att läsa o lära sig om sjukdomar. Men en undersökning/diagnos är bättre. Då vet man vilka åtgärder som behövs, lr inte.
Lycka till
. Detta är bara vad jag vet. Alla har olika åsikter, och det respekterar jag mycket. Och som sagt. Jag själv kan inte säga att han inte "lider" utav det nu, eftersom jag inte har rönkat honom. Men han är pigg o glad, o ohalt.