Problemhäst, vad göra?

Ms_Antrop

Trådstartare
Nu orkar jag inte mer... Jag och min mor har kämpat i snart 4 år med våran haflingervalack, och har gjort vissa framsteg, men nu orkar vi inte mer.

Förra torsdagen var vi ut en sväng, jag red och mamma gick med våran andra häst som sällskap (det går inte att rida ut själv på haflingern), och när vi kom tillbaka till stallet så slog det slint i huvudet på honom. Han hade vart ganska spänd under hela ridturen och stannade plötsligt på stallbacken och liksom "frös" och var jättespänd. Sen, helt utan anledning, kastade han sej runt och sprang i full fart rakt över min mamma (som ramlade och fick hjärnskakning) och på våran andra häst, sedan ner över vägen och gick omkull i ett djup dike med mej på. Jag ramlade som tur var på sidan av honom och slog i axeln och huvudet. Han sprang därefter genom 2 staket och slet upp ett stort sår på höger bakben (låret) samt skrapade upp kotan på samma ben (en bit ovanför hoven, troligvis på asfalten när han gick omkull ner i diket). Så nu står han i boxvila med stygn och drän i låret...

Vi vet inte vad vi ska göra längre. Han är så oberäknelig och när sånna här saker händer så går det inte att kontrollera honom. Han får typ som panikattacker eller nått... Det är det bästa sättet att beskriva det som.
Han är världens underbaraste och snällaste annars, och med sällskap så går det att rida honom, men han är för svår för oss, och vi orkar inte längre.

Så vad gör man? Vi vet inte om vi vågar sälja honom, med tanke på att han är så oberäknelig. Vi är rädda för att han ska skada någon mer samt att han ska vandra runt bland en massa olika hem för att ingen klarar av honom... Vi funderar på att ta bort honom, men det känns ju väldigt jobbigt, han är ju bara 8 år gammal och verkligen världens snällaste och goaste.
Nån som har erfarenhet av sånt här? Vi är verkligen helt förtvivlade....:cry:

Sv: Problemhäst, vad göra?

Tillägg: Det stora problemet med honom är att han inte litar på människor. Han är imp. Tyskland och vi har ingen aning om vad som har hänt honom innan han kom till oss. Det är samma människor som hanterar honom hela tiden och har gjort ända sen han kom hit men ändå kan det räcka med att nån har fel jacka/vantar/mössa/huva på sej så får dom inte peta på honom och han blir jättestressad. Han drar även när man ska släppa ut honom i hagen, han kan vara snäll med mej och mamma, men med stallägaren (som släpper ut i veckorna) så drar han järnet halvvägs ner till hagen, helt utan förvarning (detta började han med för ca 1 år sedan).

Ett alternativ är ju att ge honom en chans hos någon dokumenterat duktig tex nh tränare, så har han iaf fått en chans! Funkar det så funkar det, annars kanske det ligger alldeles för djupt inom honom.

Det låter ju inte riktigt friskt, eller så har han varit med om någon väldigt skrämmande.

Har han bra syn?

jag är ingen expert men ni kanske ska satsa på att jobba med NH och köra mycket markarbete så han börjar lyssna och få respekt för människor på marken för att om han bara sprang rakt över din mamma kan han inte ha mycket respekt för människor...

Sen vet jag inte... vad har ni försökt göra när han sticker då? det låter farligt tänk om han springer ut på nån väg och blir påkörd :O men testa med t.ex enhandsvändning innan han hinner få upp fart lixom

Som sagt jag är ingen expert och vet väldigt lite om hur hästen är men om ni känner att ni inte klarar av honom kanske ni ska fundera på att be nån om hjälp?

hoppas allt ordnar sig iaf :)

oj, jag känner igen detdär, men är inte alls erfaren med sådanna situationer. vad synd att han verkar vara en toppenhäst annars.
du vet inte om det kan vara någon sjukdom? hörde om en häst som var lite smågalen som hade en tumör i huvudet. har någon veterinär kollat till honom? eller, som andra har skrivit. testa NH. har bara gjort det en gång med min pålle och han blev mindre nervig redan första gången vi tränade.

önskar jag kunde hjälpa till mera, jag hoppas att ni inte behöver ta bort honom.
//

Så vad gör man? Vi vet inte om vi vågar sälja honom, med tanke på att han är så oberäknelig. Vi är rädda för att han ska skada någon mer samt att han ska vandra runt bland en massa olika hem för att ingen klarar av honom... Vi funderar på att ta bort honom, men det känns ju väldigt jobbigt, han är ju bara 8 år gammal och verkligen världens snällaste och goaste.
Nån som har erfarenhet av sånt här? Vi är verkligen helt förtvivlade....

Sälja ska ni inte göra, det är inte häst man säljer. Har ni dessutom haft honom halva hans liv och inte fått rätt på hans problem så lär ni inte heller få det. Vet ju inte på vilka sätt ni arbetat med honom under dessa år men detta låter inte normalt.

Det bästa för alla är nog att han får somna in innan någon blir allvarligt skadad. Den här händelsen kunde ju faktiskt kostat alla fyra inblandade både liv och hälsa. Jag tänker då på dig och mamma, den andra hästen och haflingern.

Även om kan kännas som "världens snällaste och goaste" så visar han ju klart och tydligt att han inte är det. Det är inte normalt för en häst att springa från flock och stall som han gjorde.

Handen på hjärtat så kan det inte vara speciellt roligt att ha en häst som man inte kan rida ut på själv och som kan ställa till sådant här på detta sättet. Inte efter att man försökt i fyra år med hästen.

Jag har hört att hästar som har ryggproblem kan bli så här när det plötsligt gör jätteont på dem. Eftersom hästen är snäll annars men plötsligt får panik så kanske det kan vara något sådant som ligger bakom?

Jag skulle åka till en klinik och be dem gå igenom hela hästen. Det kan vara något så enkelt som vassa kanter i munnen. Men det kan även ligga något värre bakom. Tex tumör som någon skrev. VIsar det sig att hästen är helt frisk så skulle jag börja om från början med nh och INTE rida. Kanske rent av leta ny stallplats?? Han kanske skulle trivas bättre som lösdriftshäst?

Lycka till!

Hur kommer det sig att NH ska lösa alla problem? Låt hästen komma till någon duktig hästmänniska som visar vad som gäller. Hästar behöver rutin, kontinuitet och regler. Det är väldigt synd att det gått så illa för er!

Finns det inga duktiga människor i ert närområde? Vad skulle hända om hästen kom till en riktigt duktig människa som verkligen kunde börja om från början, sätta upp nya regler för hästen? Jag har jobbat i många stora stall med vissa hästar som varit fruktansvärt nervösa, rädda för skuggor ect men vi har aldrig behandlat dessa hästar annorlunda jämfört med de lugna hästarna. Har hittills aldrig haft problem med att en nervös häst har sprungit över mig eller mina medarbetare, eftersom de aldrig fått göra det hur stressade de än har varit. Regler, regler, regler. Hästar får aldrig hoppa emot en människa, vad som än händer. Hoppas att det löser sig!

Hade jag varit ni, så hade jag börjat träna från marken och börjat träna ridningen för någon.

Ofta tror man att kraftiga hästar behöver kraftiga hjälper men det är fel... Träna så att han litar på dig, få han att känna sig trygg med olika saker.
En haflinger är en häst som är gjord för att jobba så ge honom en arbetsuppgift. Börja med små saker och MYCKET beröm.

Tex. när ni skall leda han till hagen, stanna och be han backa ett steg, gör han det klappa och beröm.
Små små uppgifter där NI är posetiva. Vissa honom att det är kul!

Det är värt att lägga ner arbetet.
Lyckat till! :)
Mvh Malin

http://nh.blockas.se

Om ni känner att ni inte klarar av att reda ut detta, så sälj hästen.
Sälj till rätt person och håll inte saker hemliga, överdriv hans "problem".

Att ha en sk problemhäst är inte lätt, det tar så mycket mer energi än det är värt, tid, pengar och fara ökar också.
Och i slutändan ska man vara en väldigt engagerad person för att orka med detta.

Kolla efter en duktig tränare, se om denna kan ta emot hästen på träning och be denna att sälja hästen. Dvs om det är det ni vill, vilket jag uppfattar det som att det var när du skrev posten. (Saker kan ju ändras).

Nu ska jag säga något som kan låta elakt, men inte är dte.

Bara för att man äger en häst, och har ägt det en längre tid, betyder inte det att man är den bäst lämpade personen för just den hästen, hur mycket man än älskar hästen.
Vissa människor passar helt enkelt inte ihop med vissa hästar, bara för det betyder det inte att de inte är kunniga, duktiga och med en annan häst skulle kunna komma otroligt långt.
Häst och människa är precis som relationen mellan två människor, kemin ska stämma.

Hoppas jag itne gjorde dig ledsen med den kommentaren.

Det kan vara en tumör, det kan också vara någonting med rygg eller hals. Jag red en häst som betedde sig ungefär som det du beskriver. Kastade sig ibland på väg till hagen (jag har fortfarande problem med ett knä efter det hon drog omkull mig) Stegrade sig helt utan förvarning under ryttare. Kunde vid skritt på halvlång tygel (jag red sällan på helt lång tygel på den hästen) kasta sig åt vilket håll som helst.

Det var inte min häst utan den såldes till en jätte duktig tjej som lämnade tillbaka hästen efter ett halvår. En av sveriges främsta hästveterinärer hade hittat någonting på halskotpelaren och hästen blev utdömd.

Hade jag haft pengar och stallplats hade jag nog köpt den hästen för det var också en väldigt gosig och snäll häst och hon var bara 6 år. Fyndet på röntgen var väl tveksamt men nu blev det som det blev

Så mitt råd röntga hela hästen även halsen, anlita gärna en klinik som ser till helheten med fysioterapeuter.

Hittar de inget fel låt hästen vara en längre period alltså flera månader helst i ett lite mindre stall gärna lösdrift. Försök att enbart göra det absolut nödvändigaste hovvård och visitering, lite borstning och ha alltid hästkompis i närheten. Börja sedan försiktigt om från början och gå väldigt långsamt fram.

Det är vad jag skulle försökt med om det var min häst

Jag håller med dom andra i tråden gå till en NH tränare !
sen bänd honom alltså ta bara i ena tygen och försök att få huvet så nära kroppen som möjligt för då kan han inte göra mycket annat en att springa i cirklar, sen eftersom att betet lätt går igenom munnen ha gärna en grimma tex under som du kan bända med, det funkade med Freark, som lätt blev rädd för saker förut och då stack iväg som en ångvält, men bände man honom så kom han ingenstans och efter att ha sprungit i cirklar lugnande han sakta men säkert ner sig :)

vet att det kan va svårt i början, men det är bara ett tips!
sen håller jag med om det någon sa i ett annat inlägg med att stanna och klappa :)

Senast ändrad av en moderator:

tror inte dina problem med hästen går att lösa med någon nh tränare som alla jämt ska tipsa om. Tycker inte det verkar vara något ledarskapsproblem. Antingen har hästen ont eller så har den så djupa problem att det inte går att lösa. Mitt råd är att kolla upp hästen på klinik om det inte visar någonting skulle jag nog avvägt en avlivning, den hästen kan inte ha ett bra liv om den får sådana attacker som du säger. Trots allt så finns det ingen häst som är värd att mista livet för.

Trots allt så finns det ingen häst som är värd att mista livet för.

Vet inte om jag håller med det andra du säger, efterosm man på ett forum aldrig kan veta om trådskaparen har gjort en korrekt bedömmning (inte illa menat till TS, jag vet inte vem du är), men just citatet håller jag med om.

jag måste givetvis utgå från att ts vet vad hon pratar om. Sälja kan i det här fallet bli svårt, vem vill ha en sådan häst? Om man inte kan hitta orsaken kommer det heller inte gå att hitta en lösning till hästens "panikattacker".

De dokumenterat duktiga hästmänniskorna tar inte såna hästar, det är min erfarenhet. Sen kostar det dessutom en hel massa om man hittar någon som är villig att ta hästen.

Avliva den hästen, han och alla andra mår nog bäst då.
Jag hade en liknande häst en gång som fick idiotatacker bara sådär. På honom visade det sig att han hade en tumör i hjärnan. Finns inget som kan råda på sånt. Inte ens NH :angel:

till TS

Vet en tjej som köpte en ohanterad 4 åring och efter 2 års slit gav hon upp då hon hade börjat bli rädd för hästen. Hon la ut en annons och beskrev hans problem. Hittade en köpare som t.o.m ramlade av när hon skulle provrida men hon ville ändå köpa honom för hon trodde han var värd att jobba med. Så det kan gå att sälja problemhästar...

(denna hästen var NH-tränad sedan ägaren köpte honom vid 4 års ålder och i detta fallet så hjälpte det ej när hon satte foten i stigbygeln)

Lycka till önskar jag oxå....

Läbbigt det där. Känns extra underligt också med tanke på att vi hade en haflinger på ridskolan, en fyraåring, som också betedde sig liknande, fick konstiga ryck och sprang rakt över människor. Hon blev bara värre och värre, till slut kunde man knappt tillrättavisa henne för då försökte hon ha ihjäl dig. (Sann historia, hon ställde sig på bakbenen och försökte stampa ihjäl min kompis som knuffade undan henne när hon ställde sig på hennes fot! :O )

Den hästen fick tyvärr åka till himlen, för hon gick inte att hantera. Hon gjorde likadant med ridlärare som med oss ungdomar som försökte hjälpa till.

Hoppas det är något som går att lösa med din pålle!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 894
Senast: Ms_Antrop
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
2 068
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama