Sv: problem

Chockad av en hel del inlägg!!!!Läs på om horsemanship så får du din häst dit du vill utan vare sig grimma eller grimskaft!!!!!!!!Tips åk till Flyinge 16 april o titta på Monty Roberts så lär ni er hålla en häst!!!!!!!!!!!!

Kicki_J skrev:
Har du en stor stark häst som bara rusar så finns inte så mycket att göra, det rycket är som jag sagt tidigare en baggis jämfört med vad människans skador kan bli... Och tittar man på hur hästarna uppfostrar varandra med sparkar och bett så är ett ryck i munnen (helst underhakan enligt mig, men i nödfall så ok) faktiskt inte så farligt.
Det är ju inte så att man ska rycka i tid och otid och orsaka skador och sår, och som tjejen i tidigare svar skrev, OM hästen rusar så blir det ett ryck. Altså, hästen VET att de har kedjan i munnen på den, den gör själv valet att rusa.
Det värsta jag vet är snälla, mesiga hästägare som inte kan uppfostra sina hästar, det är dessa hästar som blir "monster". Nu menar jag inte att man ska rrycka och slå hästarna, är de upfostrade "rätt" från början så behövs aldrig hugg och slag. Vänlig men bestämd ska man vara. ;)

Är du ledare över din häst skulle du ALDRIG behöva rycka i kedjan överhuvudtaget, du skulle inte ens behöva en kedja! Hästar har inte intelligens till att se in i framtiden, de förstår inte att om de inte rusar så blir det inte nåt hemskt ryck i käken. Däremot lär de sig ju att rus leder till att det gör ont, så småningom, men de kan verkligen inte veta det från början!
Sen vet jag inte vad jag föredrar, "monster", lr rädda underkuvade hästar...

anci_87 skrev:
Är du ledare över din häst skulle du ALDRIG behöva rycka i kedjan överhuvudtaget, du skulle inte ens behöva en kedja! Hästar har inte intelligens till att se in i framtiden, de förstår inte att om de inte rusar så blir det inte nåt hemskt ryck i käken. Däremot lär de sig ju att rus leder till att det gör ont, så småningom, men de kan verkligen inte veta det från början!
Sen vet jag inte vad jag föredrar, "monster", lr rädda underkuvade hästar...
Konsten med kedja är just att man INTE ska behöva rycka. Om du har ett vanligt grimskaft rycker du på ren reflex om ngt går fel, men kedjan leker man lite med innan det går fel. Man kan säga att man tar det till hjälp för att bibehålla uppmärksamheten på den som håller eller leder hästen.

Visst finns det andra sätt att fostra hästar som man gör t.ex. inom NH o liknande, men man måste ha respekt för att alla inte använder samma förhållning/tränings-sätt.. Det passar helt enkelt inte på vissa typer av hästar o inte heller på alla typer av människor.

Jag har lite erfarenhet av NH eftersom min syster håller på.. men det passar inte mig på jobbet. Visst tar jag med mig vissa delar, men inte allt. Känns inte som jag behöver stå o träna olika saker med varje häst utan det ger sig själv i den dagliga hanteringen.

Dessutom (har jag hört) kan det i vissa fall t.o.m vara farligt att hantera hingstar på det sättet om man inte har väldigt stor vana. I travstallarna har vi hingstar som om de hade varit ridhästar hade de varit valacker för länge sen. Men eftersom de funkar på banan så.. :crazy: Dessa hingstar vill inte jag leda bakom mig med ett långt slakt grimskaft. Slutar nog med att jag har dem över mig. :(

Anser att det är bättre att jag har en kedja under hakan o grejar med än att jag får besöka akuten. Undrar vad som gör ondast?

Senast ändrad:

Har inte kunnat svarat tidigare.
Grimskaft under hakan ska jag prova med.

ankans skrev:
Hon har ju uppenbarligen lärt sig att hon kan komma loss...

Stegrar hon innan du öppnat hagen, eller när ni börjar gå?
ja,hon kommer med en jäkla fart tvärnitar vid grinden och stegrar sig.
Det är första gången jag tappat henne trots långt grimskaft(kanske var därför)

sune4you skrev:
Kann du leda henne annars? Blir hon jagad av de andra hästarna i hagen så hon tycker det är säkrast att komma in snabbt?
Är hon jättehungrig och vill in av den orsaken? Kan hon ha fått en stöt vid grinden så hon tycker det är obehagligt därför?

Annars så får du väl träna.
Träna på ledning ute, gör lite trick så hon märker att det kan vara kul att bli ledd av dig. Prova då med antingen kedjegrimskaft (som man sätter under hakan om du vill ) eller med långt grimskaft satt vid sidan av grimman så att hästen kan springa runt dig om det är ngt...en fråga stegrar hon mot dig?
Visst kan hon vara hungrig,hon kan väl sköta sig ändå,man tror ju man har en unghäst.Stöt kan säkert ha fått .Hon blir inte jagad.får väl använda kedja.Långt grimskaft har jag ,nog springer hon runt allt
och stegrar sig åt alla håll.

Kan du inte prova vänta ut henne? ta inte henne förrän hon lugnat sig, ge henne något gott när hon står still...

Sen till vissa andra.

Jag är fullkomligt medveten om att kedja kan vara ett alternativ, ibland det enda pga omständigheterna kring hur man kan hantera hästen där man står och vilken tid man kan lägga på varje häst. Men det är fanemej inte första alternativet.

Vad gäller hingstar, så vill inte jag heller har en testestoron stinn hingst bakom mig med slakt grimskaft.. Det vore att utsätta sig själv för en oerhörd fara....

Men baserat på trådskaparens inlägg, så tycker jag definitivt inte det är det första rådet man ska ge.

kan hon ha blivit rädd för eltråden som lagts mot marken? Det borde ju hon i och för sig ha blivit tidigare i så fall...kankse. Vi ha en häst i stallet som gjorde samma sak som din härom dagen fast han stegrade sig inte. Vi kom fram till att det var "knäppandet" av eltråden som han blev rädd för.

ankans skrev:
Men baserat på trådskaparens inlägg, så tycker jag definitivt inte det är det första rådet man ska ge.
Ok, där kan jag hålla med dig. Ville bara klargöra hur man bör använda kedjan. Vissa tror att man nästan är ute efter att göra dem illa o så är ju inte fallet.

Min häst hade en sådan period i vintras. Jag tränsade henne vid varje in/utsläpp i ett par dagar. Då slutade hon med att stegra och försöka dra.

Jag hade praktiki ett stall med 5 hingstar,4 av dem va jätte snälla och bra att hantera,men vi hade endå kedje grimskaft på dem,för det va ju endå hingstar!
Den femte,va helt totalt ouppfostrad!Den anställde hästskötaren sa attdet va endast hon och ägarane som tog in och ut hingsten ingen annan!
Nu är blev det ju så att ag råkade känna hästägaren...som genast gav order om att jagskulle ksöta in och ut släpp på denna hingst... så longerlina med kejda runt nosen och lång pisk tog jag honom till hagen.
Hin hästskötare berätta ingenting om vad dennahingst hade för sig,men jag va ju som sagt berädd på det mesta...
När jaghade vänt upp honom och hade hans huvud framför mig,knäppte av kedje... då gav han ifrån sig världens tjust och stegrade sig och sparkade hel vilt och stack sedan iväg bort i hagen.
ARG blev jag,rikitig ARG. och funderade hela dagen på denna dumma vana han hade skaffat sig..
Morgonen där på tog jag ut honom ställde upp honom som dagen innan,men jag gjorde bara ljudet "knäpp" -alltså han satt fortfarande fast,och han skulle då upp i luften och veva då röck jag till och sa FY!. han blev mycket chockad och riktigt stod och tänkte.
Jag upprepade procuderen två gånger,tredje gången stod han helt stilla och vänta till jag hade tagit bort kedjan och gått nån bit bort från honom,då drog han iväg!
Under dem veckorna jag hade min praktik gjorde han aldrig ngt sådant mot mig igen.Klok hingst som va mycket busig,synd att ingen satte ordentlig pli på honom,han lever tyvärr inte längre.mycket fin häst.

Vil med det här berätta att hade vi inte haft kedje grimskaftet så hade jag nog aldrig fått riktig pli på honom under den gången.

Man är inte ute efter att skada dem,utan att sätta pli på dem,fostra dem,den här hingsten va ju livsfarlig i vissa fall. Jag såg att han en gång stod på bakbenen med sulky och allt på rakan och tänkte att nu går det åt helskotta...men de kom tillbaks..med en arg tränare och sa att hästen va ju dum i huvudet osv...jag tror mest att han va busig och ouppfostrad...han va ju bara 2 år...

Men som sagt en ordentlig uppfostran mycket sköttsel osv,alltså att man är mcyket med honom,la ned mera tid på honom,så hade han nog blivit en mycket trevlig häst.
//Trilla

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar