Problem vid uppsittning!

K

kekkolainen

Hej! Jag kan inte få min häst att stå stilla när jag sitter upp, Det är inte det att hon inte släpper upp mig, eller går runt på en volt, utan hon bara knallar i väg utan att vänta på att jag är uppe. Hon kan stå still tills jag har lämnat marken, alltså när jag har ena foten i stigbygeln och är på väg över med det andra benet. Men så fort hon känner att jag inte står på marken längre så travar hon i väg så att jag får kasta mig upp!
Är hon bara ivrig att komma i väg eller vad kan det bero på?

Sv: Problem vid uppsittning!

Ivrig att komma iväg skulle jag gissa, detta beteende är ouppfostrat!! vänd hästen mot stallväggen eller ännu hellre ett hörn så den inte kan gå framåt medan du sitter upp, eller be någon hålla i.

Ställ dig på en pall och sätt i foten i ena stig bygeln, häng kvar där trots att hästen börjar röra sig, dra i tyglarna så att den står stilla. Sväng inte över det andra benet förrens den står stilla. Detta är ju självklart lättare om du har någon som kan hjälpa dig att hålla i hästen lite lätt, det viktiga är att den lyssnar på dig när du drar i tyglarna. Detta kräver övning. Kan hända att hästen tycker att det är obehagligt när du har all vikt på en sida och så vet den ju att du slänger över benet så fort den börjar att gå...:)

Jag skulle tro att din häst har sadeltvång, ibland märks inte det vid sadling, utan hästen tycker att det är obehagligt när sadeln trycker på ryggen när du ska sätta dig.
Hästen försöker du fly undan obehagan..
Det är möjligt att din häst inte har så ont att den visar något vid sadlning och när du trycker, men att sadeln är obekväm är mycket möjligt..

Jag parkerade min häst mot stallväggen i en veckas tid o sen dess så står han så gott som alltid stilla.

Tack för din tråd .
Detta kan jag behöva läsa , då jag har precis samma problem .

Kurant

så gör min också.

i början bocka han när man precis kommit upp i sadeln.
sen sluta han med det när han upptäckte att ingen ramla av.
nu går han iväg när man ska upp.
men det blir bättre o bättre.

är sån annars också. lite ouppfostrad helt klart, möjligen inte fostrad alls innan imp te sverige. men är i grunden väldigt snäll.

Min är också importerad och gör precis likadant!!
Vad drar vi för slutsats av det? Är de sämre på att uppfostra hästar i tex Danmark och Irland?? :D
Nej, skämt åsido, detta är ju ett problem.. Det där med stallväggen lät ju bra. Mitt problem är bara att hästen är så hög och jag liten och osmidig..(håller dock på att träna upp den förmågan) Jag behöver någonting att stå på för att komma upp.. Suck, varför kan man inte vara 15 i evighet... :(
Men jag kan ju prova ändå, det kanske funkar...

På min häst funkade inte stallväggen. Hon fattade att hon kunde vända helt om, och gjorde därmed så.
En gång la hon av en jättespark rakt in i väggen samtidigt som hon vände med mig stående i stigbygeln = inte alls bra.

Däremot att sitta upp från pall har hjälpt mycket. Hon står stilla åtminstone tills jag sitter helt i sadeln.

Om det inte finns någon pall ber jag någon hålla i henne.

Lär din häst westernridningens "one-rein-stop"! Det innebär att om du tar enbart i ena tygeln och böjer hästen kraftigt i halsen mot ditt knä ungefär så betyder det stopp - i alla situationer! Börja träna från marken genom att du står i boghöjd med din häst och tar ett lätt ledande tygeltag mot dig. Vid respons - släpp omedelbart = belöning. Öka kravet på böjning och tiden att vara böjd. Hästen kommer kanske att snurra några varv i början innan den förstår vad du kräver men stå bara kvar och håll kvar tills hon stannar och ger efter - beröm och släpp. När detta är riktigt befäst använder du det när du skall sitta upp. Dela upp uppsittningen i flera delmoment och se till att hon förstår innan du svingar över benet. Böj hals med tygel, håll kvar lätt, sätt foten i stigbygeln, hoppa lite lätt, ner igen, släpp , beröm. När du väl svingar dig upp, håll kvar en lite stund tills du tycker att ni är redo och släpp tygeln, skritta framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar