Problem vid skoning. Behöver tips och ideer

Tora

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips och ideer om vad som kan vara orsaken till hästens problem.

Problemet:
Min häst är lite dum att sko fram. Kanske inte så lite heller igentligen men hon är inte hysterisk i alla fall :D. Det är inte så att hon slänger sig eller något sådant utan hon står helt enkelt och rycker till helt plötsligt. Jag har sjäv slagit på en tappsko några gånger på henne och skruvat i brodd vintertid så jag vet hur fruktansvärt jobbigt det här är. Dessutom skulle det kunna vara farligt i fall hon rycker till och den stackars hovslagaren får en söm i benet.

Hon gör alltså bara så fram inte bak. Dessutom gör hon så om jag bara skall skruva i brodd så det verkar inte vara hovslagar relaterat. I början så trodde jag att hon bara var dum men nu lutar jag snarare åt att hon kan ha ont någonstans. Kan inte exakt säga varför jag tror det utan jag "känner det i magtrakten". Låter fruktansvärt flummigt men jag kan inte förklara det bättre.

I går så fick hon skor fram. Det var den vanliga visan efter någon/några minuter börjar hon rycka. Hovslagaren skäller lite på henne (muntligt) och hon slutar. Efter 30 sekunder när hovslagaren slappnat av så rycker hon till ordentligt och sätter ner hoven väldigt bestämmt. Sen när han tar upp hoven igen efter att ha vilat sig lite så går det bra i någon/några minuter igen och sen så börjar hon rycka eller dra i hoven snarare sagt. En gång när han inte ville släppa så vek sig den andra framfoten och jag trodde hon nästan skulle lägga sig ner.
Den högra framfoten fungerar lite bättre än den andra.
Upplever också att det har blivit lite värre än det var förut.

Bak är inga problem då är hon inte värre/bättre än en vanlig häst.

När jag broddar henne så brukar jag bara ta en brodd i taget och sen sätta ner foten och låta henne vila några sekunder. Men om man skulle göra så så skulle det ta hur lång tid som helst att sko bara en häst.

När jag läste igenom vad jag skrivit så lät det som om hon bara var dum men jag tror att det är mer än så. Hästen i sig är inte någon häst som hittar på såna dummheter. Det är alldelles för jobbigt och under hennes värdighet att bråka om sånna saker. Dessutom så blir det ju inte bättre med tiden.

Skall också tillägga att hon har varit kontrollerad av tre olika veterinär och tre olika eqviterapefter (hur stavas det????) ochblev helt friskförklarad. Detta var i oförsig fram till sommaren 2004 (varit dräktig därför ej kollad nyligen) men hon höll på så då också men kanske inte riktigt så mycket. Letade dock inte efter någon anledning till "benryckandet" utan det var problem med galoppen. Galoppen blev mer än perfekt (vet inte om den är det nu då jag bara börjat skritta henne då och då lite grann).

Så har ni några ideer om det kan vara så att hon har ont någonstans och det är däför hon håller på och rycker efter att ha hållit uppe ena frambenet?

Skall ringa equterapeft och vet men tänkte om man kanske kunde få några tips och ideer från alla duktiga människor som finns här på buke. Kanske någon som har haft samma problem men lyckats lösa det?

Mvh

Förtvivlade Tora som inte vet hur hon skall kunna hjälpa sin häst

Sv: Problem vid skoning. Behöver tips och ideer

Tora skrev:
bara var dum men nu lutar jag snarare åt att hon kan ha ont någonstans. Kan inte exakt säga varför jag tror det utan jag "känner det i magtrakten"

Skall också tillägga att hon har varit kontrollerad av tre olika veterinär och tre olika eqviterapefter (hur stavas det????) ochblev helt friskförklarad.t

Ja...Vissa hästar har ont och då får man lyfta lite snabbt, göra några moment lite kvickt och sätta ner. Vänta några sekunder och lyfta igen och göra nästa moment osv...
Men om 3 veterinärer och equiterapeuter friskförklarat hästen så tror jag det sitter i skallen.
Tyvärr...

Min häst har ngt liknande beteende för sig fast med bakfötterna. Började sen en hovslagare sömstack henne utan att säga ngt om det till oss. Det var väll ungefär ett år sedan nu. Går bättre på den bakhoven hon inte blev stucken i och fram är det inga problem. Men det blir bättre för varje gång den nya hovslagaren skor henne, antar att hon börjar lita på honom.

Kan det vara ngt sådant tror du?

Min valack fick dessa tendenser förra hösten, han ville inte stå still när man lyfte ett framben. Tidigare inga problem alls, så därför visste vi att detta inte var några dumheter.

Vid kontroll på klinik visade det sig att han hade problem i bakbenen, i form av en förträngning i hasleden. Detta är åtgärdat och nu har han inte sådana bekymmer längre. :D

Även mitt sto fick problem när man lyfte framhovarna, detta berodde på erlichean som satt sig i lederna ffa i bak. :crazy:

vdb skrev:
Ja...Vissa hästar har ont och då får man lyfta lite snabbt, göra några moment lite kvickt och sätta ner. Vänta några sekunder och lyfta igen och göra nästa moment osv...
Men om 3 veterinärer och equiterapeuter friskförklarat hästen så tror jag det sitter i skallen.
Tyvärr...

Nja de två första av varje hittade inget. Hon har bara en dålig galopp det är bara att rida på var kommentaren jag fick där. Båda utav equi hittade lite här och lite där men inget som gjorde att hästen blev bättre.

De var först när vet och equi i samarbete tittade på henne så började det hända saker. Vet hittade att hon markerade på ett bakben. Equi fixade något i ryggen (ländkorsett). Behandlade ej i bakbenet. Fick återbesök om 8 veckor skulle rida som vanligt. När jag red några dagar senare var det som en ny häst. Från att ha galopperat fram och travat bak fick hon en 8 mässig galopp.

När jag kom tillbaka på återbesöket så var hon fri från hältan i bakbenet.

Mvh

Tora

Boj skrev:
Min valack fick dessa tendenser förra hösten, han ville inte stå still när man lyfte ett framben. Tidigare inga problem alls, så därför visste vi att detta inte var några dumheter.

Vid kontroll på klinik visade det sig att han hade problem i bakbenen, i form av en förträngning i hasleden. Detta är åtgärdat och nu har han inte sådana bekymmer längre. :D

Även mitt sto fick problem när man lyfte framhovarna, detta berodde på erlichean som satt sig i lederna ffa i bak. :crazy:

Hmmm. Har tyckt att galoppen inte är riktigt lika bra som förut (vid longering) främst då vid fattningarna. Trodde att det kanske berode på att hon inte var igång riktigt men det kanske är ryggen som spökar igen.

Är det så att de belastar bak främst när man lyfter ett framben? Jag (amatören) trodde att det främst var det andra frambenet.
Men det skulle stämma i så fall för vid galoppfattning är det väl främst bak benen som belastas eller har jag missuppfattat det också?

Mvh

Tora

Belastningen blir på bakbenen, men hästen stöder naturligtvis även på den andra frambenet.
Jag trodde att stoets ömhet i lederna från bakbenen skulle visa sig när hovslagaren lyfte i bak, men tji vad jag bedrog mig då största problemen fanns när han lyfte frambenen.

Detta är verkligen intressant. Hovslagaren trodde att hon bara var dum men jag är som sagt inte så säker på detta. Speciellt inte som det har blivit sämre.

Hon hade ont i korset förra gången när galoppen inte fungerade. Nu när hon var dräktig (riktigt stor och tung) så måste det ha påfrestat ganska mycket i så fall.

Equi skulle komma den 22. Det är dock inte samma som hjälpte henne förra gången men det är en elev till denne.

Vill inte åka hästsläp i tre timmar enkel väg med en tremånaders fölunge om det inte är helt absolut nödvändigt.

Någon mer som har några ideer eller funderingar?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 757
Senast: Askur2017
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar