Problem vid ridning..

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Har problem med fjording..
När man är ute och rider så ligger hon på mycket i handen och om hon inte får som hon vill så gapar hon och drar upp huvudet. Speciellt när man galopperar då hon gärna drar och på hemvägen då hon gärna skulle dra hem så fort som det bara går...
Tycker det är ganska jobbigt att man ska behöva vara så hård i handen för jag tycker det inte ska vara så, att men måste sitta och dra henne i munnen för det är fel, men i nu läget kan man inte göra annat om man inte vill att hon ska dra iväg med en...
Hur skulle ni göra i denna situation?
 
Sv: Problem vid ridning..

hur är hon om du jobbar henne i form när du rider ut? häst i låg form + lite öppna/ sluta lite då och då för att hålla hästen sysselsatt så hon inte älgar iväg.

min foderhäst är också mycket på när vi rider hemåt, jobbar henne i form och gör lite dressyr arbete, rider lite omvägar osv så hon inte börjar slå med huvudet och takta.
 
Sv: Problem vid ridning..

Hon tjafsar emot och drar upp huvudet och gapar för att komma undan och försöker hon "springa ifrån" arbetet. Gör öppna och sluta samt försöker ställa henne och göra sänkelvikningar åt bägge håll men minsta lilla man släpper efter så drar hon.
 
Sv: Problem vid ridning..

Jobba på att få hästen att arbeta på rätt sätt -inte bara böja nacken/kroppen. Går den i form så ska ju stödet vara så mjukt att man aldrig behöver "släppa".

Rid bara i låga och långsamma gångarter tills hästen är mjuk och trevlig i munnen och avslappnad i psykiskt.

Tänk också på att om hästen inte är van vid att gå i form så är det jättejobbigt och kräver man för mkt blir de såklart 'tjaffsiga'.
Och att det är ryttaren som måste vara mjuk för att hästen ska kunna bli det.
 
Sv: Problem vid ridning..

Vad har du för nosgrimma? Att sätta på en sådan om du inte har en eller byta sort kan hjälpa mycket :) Menar inte att den ska dras åt stenhårt utan lagom. Om hästen gör som din, kör upp huvudet och gapar, är det nästan omöjligt att få stopp på dem. Så mitt tips är nosgrimma :)
 
Sv: Problem vid ridning..

För närvarande har hon pessoa..(Då ägaren säger att det är det ända som fungerar, vilket jag inte tror på) Har även provat med vanligt tredelat men hon gör exakt samma sak. Har ingen nosgrimma på har haft remont och hon har då fortanfarande dragit upp huvudet och försökt gapa... Det är min syster som är medryttare på hästen och ägaren rider ju skogen och typ "rejsar runt i skogen" och då när min syster sätter krav på att hästen inte får flänga runt som hon vill det är då hästen blir obstinat och gör allt för att komma undan kraven.
Min syster är inte intresserad av att flänga runt i skogen och låta hästen göra som den tycker, hon vill kunna rida normalt i arbetstrav och arbetsgalopp utan att det ska bli tjafs om att hästen ska dra! Min syster kräver inga krav att hästen "ska gå i form" utan att hästen ska sluta dra och att dem ska kunna ha en trevlig ridtur utan att hon ska behöva ha en drag kamp för att hästen vill dra iväg... Om ni förstår problemet?
 
Sv: Problem vid ridning..

Byt till ett mjukare bett och rätt på en vanlig nosgrimma. Pessoa är det sämsta man kan ha på en sån häst.
 
Sv: Problem vid ridning..

tänkte faktiskt att det var ngt sånt bett :(, pessoa drar upp i mungipan och drar ner nackstycket vid tygeltag, + att det inte finns ngt stopp för hur mycket man kan ta i bettet. = väldigt obehagligt för hästen som då antingen knäpper av i nacken, och går med böjd hals bakom lodplan och gapar för att komma undan bettet. eller försöker komma undan det genom att kasta med huvudet, gapa och gå emot alla tygel hjälper.
ett vanligt träns bett + mycket dressyr arbete, för att få en äkta bjudning fram till bettet är det enda som hjälper. ett rakt jaktkandar ute i skogen kan hjälpa, det är ett mildare hävstångs bett som är bra som övergång efter pessoa, då det är skarpare än ett tränsbett och man behöver inga dubbla tyglar. alt ett pelham med delta tygel, lite skarpare än jaktkandar men fortfarande ett hävstångs bett= kedja under hakan som gör att man inte kan dra i sönder munnen.(pessoa är ett hiss/gag bett ingen spärr för hur mycket man kan ta i tygeln och ger dubbla signaler).
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
715
Senast: SiZo
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 507
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp