Problem vid kloklippning

Sv: Problem vid kloklippning

Jag vet ju ingentiong om dig och din hund och er relation i övrigt. Men efter att ha läst tråden så tänker jag att det är något som inte fungerar i passivitetsträningen? Alltså att din hund inte vet att enda sättet att komma loss, när matte håller tassen, är att slappna och ge efter. Slappnar man av så blir man belönad och får tillbaka sin tass. Streta och hålla på, däremot, funkar inte. Nånsin.

Jag brukar sitta på golvet och lägga en hund mellan mina ben och hålla en tass, pilla på klorna etc. Med unghunden som nyss blivit könsmogen kan det pipas och protesteras litegrann men jag håller kvar och gör ingen affär av det hela, blir inte arg, säger ingenting, tittar inte på hunden, ger inte godis etc. När hunden slappnar av släpper jag tassen, kliar lite på bröstet och ger godis medan hunden ligger kvar på rygg. Hunden får inte gå upp utan ska ligga kvar medan vi myser. Sen tar jag tassen igen och väntar ut hunden. Släpper aldrig tassen så länge hunden stretar emot. Eftergift = belöning. Jag ser det inte som ett självändamål att klippa klor varje gång utan det viktiga är att få belöna en hund som överlämnar sig i tillit. Jag brukar ofta sjunga lite för hunden. Inte för att den har någon nytta av det utan för att sången släpper loss endorfiner i min kropp och jag blir lugn och nöjd vilket hunden uppfattar.

Jag ser det som en viktig säkerhetsfråga att ha lärt hunden att det bästa sättet att ta sig ur en pressande situation är att lita på matte. Att den ligger kvar förtroendefullt tills jag säger varsågod. Det handlar om mycket mer än om längden på klorna. Under hundens liv kommer finnas hur många situationer som helst där vi har nytta av den tid som vi har lagt ned på att träna på detta. Så mitt råd till dig, TS, är att skita i klorna utan träna på att hunden ska slappna av och känna tillit när den ligger på rygg och du hanterar tassarna. Du själv ska vara bombsäker på att hitta belöningsläget och efter ett tag kunna sträcka ut tiden mellan eftergift och belöning så att hunden bara slappnar av med tassen i din hand och vet att om bara några sekunder kommer leverpastejen.

Det anses av de flesta veterinärer inte vara motiverat att utsätta hunden för smärta bara för att få riktigt korta klor.

Det är en 14 månaders gråhund/wachtel, han testar oss i princip hela dagarna om han känner för det men tycker inte hans kroppspråk är att han testar utan han tycker det är obehagligt.
Han hugger i handen/armen jag håller saxen får han inte tag i den så mot den hand jag håller i honom med. Sist åkte jag som en vante uppepå honom genom hallen när det var dags. Gjorde som vanligt kallade på honom och sa åt honom att sitta. Sätter mig bakom, visar saxen och lyfter fram höger fram och han kastar sig framåt men då "kramar" jag ju om honom då lägger han i backen.

Det är hårtgrepp som gäller så man kan ta alla 4 i samma grepp. Kommer han loss springer han och gömer sig med svansen mellan benen.
Han skar sig på skare i vintras och fick sy några stygn i ena trampdynan det är det enda vet.besöket förutom kastrationen.

Han går promenader, springer på tomten (stor) medans jag och barnen är ute (då tränar vi dressyr och leker + "fritt"), cyklar 1-2 mil några ggr/vecka.

Jag skulle nog rekomendera att åka iväg på kurs med hunden, jag har en ren wachtel och det har krävt en hel del tålamod och envishet, han har tramsat vid kloklippning och öronrengöring. Men jag lägger honom på rygg mellan mina ben, han kan kämpa emot och greja en bra stund, men till slut ger han sig och det går bättre och bättre hela tiden. Det kräver inte så mycket styrka utan med teknik att inte låta honom får komma runt och få grepp. Hela tiden är jag lugn och tyst, när han slappnar av berömer jag med lugn röst, kliar lite och gör det jag ska, börjar han tramsa igen så säger jag NEJ och låter honom hållas tills han ligger still igen osv. Jag släpper aldrig iväg honom utan det är jag som reser mig och går när jag anser att vi är klara, men då ska han vara lugn och avslappnad.

Vi har haft en hel del "knöl" med honom under det första året, först operation i bogen och sedan en avsliten klo som vi har pysslat om och det har fungerat bra.

Men wachteln är en vass ras som kräver en stabil förare som är konsekvent hela tiden. Om det är så att eran testar er hela tiden så skulle jag faktiskt se till att få hjälp.

Jag tror det är olika hund till hund. Rottweilern har jag kanske klippt någon gång var tredje månad. Han har haft jättefina, korta klor som slitits ned själv. Dessutom har det blivit en liten spets, vilket är den man enkelt klipper bort. Nu på äldre dar har han däremot en helt annan klokvalitet, de smular sig mer och han sliter dom inte lika mycket eftersom han inte röjer lika mycket.

Tibbens klor ser för djäkliga ut. Jag skäms. De sticker rätt ut och verkar absolut inte slitas. De är desssutom för långa och det verkar som pulpan aldrig drar sig tillbaka. I början skrek han rätt ut bara jag tog klosaxen i närheten av honom och var som en hal ål som dessutom ville bita klosaxen. Han har dock fått finna sig i att få dom klippta. Problemet är att varje gång man råkat klippa i pulpan (vilket är jättesvårt att låta bli)så får vi börja om tillvänjningsprocessen Inte lika illa som i början men ändock för att det ska vara frusterande. Så nu har vi börjat klicka in för att ändra hans grundinställning till kloklippandet. Inte "jag måste för att matte säger det" till "jag tjänar på det".

Klöser skulle jag nog inte kalla det för, men när hon sträcker på sig (med rumpan upp) så brukar hon stretcha framtårna samtidigt genom att spreta med tårna och trycka ner dem mot marken samtidigt som hon drar sig bakåt.

Men att hundarna använder sina klor råder det ju ingen tvekan om. Vid klättring och när de springer fort så greppar de ju i underlaget. Mycket korta klor tror jag helt klart är negativt för hunden.

Ja på vintern blir det solklart varför tibbens tassar är skapta som de är!:D
Faktum med att det var till och med en irlandsgästarbetare på en krog som stolt pekade ut det för sina vänner. (Jag var nästan rädd att han skulle kidnappa honom, han var helt såld på ceasar. ) " Aha, han är från tibet - det förklarar hans fötter...."

Nej, det har du rätt i. Att göra så "bara för att" eller för att få extra korta klor är ju inte vidare smart. Min hund sövdes pga annan operation, och fick riktigt stark värkmedicin. De kortade klorna lite samtidigt, men det var endast ett par klor som fick brännas. Verkar ha en smart veterinär som vet att klorna inte ska vara så korta.(trodde nämligen att hundens klor var för långa, men jag hade som tur var fel.)

*lån*

Jag förundras faktiskt över att så många måste klippa klorna så ofta som en/flera ggr/vecka för att de annars blir för långa..

Nöter inte era hundar klorna på naturlig väg utomhus :confused:

Vår, sommar & höst behöver jag i princip aldrig klippa klorna på mina hundar just för att de nöter dem så bra på naturlig väg och under vintern när de nöts sämre (eftersom det är snö överallt) så behöver de ändå inte klippas speciellt ofta för att ha en bra och normal längd och inte är det något tjafs att tala om vid kloklippningen heller.

Ska klorna klippas, så ska de helt enkelt!

Jag klipper klorna på mina var/varannan vecka, de växer rent ut sagt som ogräs på båda två. På schäfern kan jag lätt klippa 5 mm/vecka! Jag vet inte varför just dessa två har klor som växer som ogräs, funderar på om det beror på fodret jag ger dem.

Jag tror att foder spelar en stor roll men ocksa att individen spelar roll. Precis som for oss, pa vissa vaxer naglar och har fortare an pa andra.

Mandy's klor har alltid vaxt som sjutton och sedan jag bytt maten till Orijen slipas de definitivt inte ner av sig sjalvt ens nar jag har varit ute och rest och alla hennes promenader varit pa asfalt i over en manad. Har hemma pa ranchen finns det inte en chance att hon ska slipa ner dem pa naturlig vag.

nu har vi börjat klicka in för att ändra hans grundinställning till kloklippandet. Inte "jag måste för att matte säger det" till "jag tjänar på det".
Vad bra. Inställningen är väl grunden till all hantering eg. Som hund får man ju stå ut med all möjlig o omöjlig hantering av sin ägare, allt från dusch till kloklippning o örontvätt o pälsvård. Det måste ju göras - men känner då hunden att den kan få ut nånting av det blir det ju lättare.

Här går vi alltid en runda till kylskåpet o hittar nåt gott efter såna här prestationer :p Vovve vet det mkt väl; han väntar tyst o stilla medan jag gör det jag ska - sen far han ut i köket o studsar o skäller för att få sin belöning. :d :D

Tibbens klor ser för djäkliga ut. Jag skäms. De sticker rätt ut och verkar absolut inte slitas. De är desssutom för långa och det verkar som pulpan aldrig drar sig tillbaka.

Ja på vintern blir det solklart varför tibbens tassar är skapta som de är!:D

Visst har de lite mer öppna tassar som ska kunna fungera lite som snöskor? De ska väl inte ha den där väl slutna rundade tassformen som t.ex. en rottis ska ha. Det måste väl förklara även varför klorna pekar rakt ut och inte slit nämnvärt.

Japp. Han är väldigt mer plattfotad än rottisen, och fördelen märks på snö och is. Men klorna är för långa ändå. Jag är faktiskt rädd för att han ska få klobrott. Jag kommer kanske få söva honom någon gång i livet och dra lite tänder - då kan de passa på att ta av klorna en bit.

*kl*

Han äter Proplan för kastrerade hundar.

Han är vass och har ALDRIG blivit daltad med. Han är en "muckig" unghund, han är "vass" och ska vara det också annars kommer han få stryk av vildsvinen. Vi tränar med honom själva och åker på träningar.

Klippte klorna på honom igår, visade honom saxen och han sprang iväg med svansen mellan benen och huvudet sänkt. Jag kallade på honom och han kom tillbaka. Ville försöka smita och jag gav honom kommandot stanna och ligg, han lägger sig och blottar buken. Bakbenen uppdragna, svansen mellan benen och "klorna ute".

Knöt på munkorgen och började klippa, pep på 1a klon sen tyst. Visade ögonvitorna och på helspänn. Han låg på rygg så jag satte mig på knä över honom och klippte framklorna och "snurrade" runt honom och klippte bak. Gav komando sitt, tog av "munkorgen" och så fick han en godbit i samma hand jag höll saxen.

Nu låter det inte när han går ;)

Om du skulle sitta och vänta tills han slappnar av där hos dig, hur länge får du sitta då tror du?

(Sen vill jag bara opponera mig lite mot att en vildsvinshund måste vara vass, min erfarenhet är att en vildsvinshund måste vara klok, annars överlever den inte;))

Jag tror faktiskt inte han skulle komma tillbaka!
Såg någon som kommenterat att han testar oss, skulle citera det men hittade inte inlägget. Han testar oss flera gånger om dagen, men det betyder inte att han får sin vilja igenom! Det kommer han aldrig att få heller.
Hemma är han en riktig slyngel. Men i skogen ett tight team där alla kommandon som han slår dövörat till hemma sitter som gjutet.

Sen ska såklart inte en vildsvinshund vara 100% vass. Då kommer han åka på styrk direkt. Det ska ju vara en perfekt blanding av allt för att överlista vildsvinen.

Här är han nyklippt men kanske svårt å se bland allt tåludd.
32488829.jpg

32488831.jpg

På sista bilden ser ni ju dessutom hur fint vårat parkettgolv är.....Tar gärna emot tips på mattor som ligger stilla med en hund, tre katter och två småbarn ;)

Jag har köpt anti-glidmatta till mina mattor här hemma så nu ligger alla stilla. Nu har ju jag iofs bara en hund, men det kan räcka med det också:)

Jag köpte min på Rusta för en billig peng. Den var rätt stor så jag klippte bara till den i lagom stora bitar.

Jag tycker faktiskt att klorna ser lite korta ut. Däremot ser sporrarna väldigt långa ut. På min ser det lite tvärtom ut. Klorna når marken när hon går, däremot håller jag sporrarna väldigt korta.

Jag kör med halkskydd under mattorna. Det finns bra och dåliga halkskydd. Jag har några (gallermönstrade) som är lite tjockare och "klibbigare" och de håller till och med långa bomullsmattan i långa hallen på plats.

han är "vass" och ska vara det också annars kommer han få stryk av vildsvinen.

Om han verkligen är "vass" så kommer han definitivt att åka på däng av vildsvinen. En bra vildsvinshund ska vara jaktklok och modig, men inte "vass".

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hundhälsa Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet. Första gången gick...
2
Svar
25
· Visningar
2 615
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka