Problem vid kloklippning

Sv: Problem vid kloklippning

Jag svarade på ditt påstående att en grishund ska vara "vass" för att undvika att åka på däng.

Citationstecken för mig är inte = ironisk/sarkastisk.

Han är en "muckig" unghund, han är "vass" och ska vara det också annars kommer han få stryk av vildsvinen.

svansen mellan benen och "klorna ute".

Knöt på munkorgen och började klippa, pep på 1a klon sen tyst. Visade ögonvitorna och på helspänn. Han låg på rygg så jag satte mig på knä över honom och klippte framklorna och "snurrade" runt honom och klippte bak. Gav komando sitt, tog av "munkorgen" och så fick han en godbit i samma hand jag höll saxen.

Muckig, vass, klorna ute, snurrade, munkorgen som är inom citationstecken är alltså ren ironi/sarkasm från din sida i texten? Varför då :confused:

Citationstecken = markerar början och slut på ett citat.

Nej jag förstår inte heller hur man ska förstå att munkorg, klorna ute, muckig, vass, snurrade är skrivit för att ironisera, ironisera vad ?

Jag vet vad citationstecken är, men för ts har det visst en annan betydelse som jag inte kunde räkna ut på egen hand :cool:

Idag så passade jag på att testa och vänta ut honom som någon skrev om tidigare i tråden, dottern sov middag och sonen slappa i soffan.

Gjorde som alltid tog saxen och sa att vi skulle klippa klorna, svansen mellan benen och så stack han, jag gjorde ingenting och då blev han lite fundersam/nyfiken och kröp sig lite närmare. Men kom aldrig tillbaka till mig utan stannade i hallen kanske 2 meter bort. Då kallade jag in honom och han kom till mig.
Lyfte höger tass, han spjäna emot lite och visade tänderna men jag ignorerade och klippte sporren och sen gjorde jag samma på vänster, bara sporren.
Sen berömde jag honom massor, först med rösten, sen fick han en gobit från handen jag har saxen i. La ifrån mig saxen och så massa gos och kel och så avslutade vi med lite lek.
Han vart väldigt förvånad tror jag, han tittade på mig och det såg ut som han undrade om vi inte skulle bråka. Men det kändes som han fick känslan att han vann, fast jag fick göra det jag vad om och det gjorde han rätt.

När jag menar vänta ut honom så menar jag att du ska sitta där på golvet med honom mellan benen och vänta tills han slappnar av. Först klipper du inte alls, sen som du då gjorde senast, bara tar en eller två klor osv. Men fokus ska ligga på att han ska slappna av.

Sporrarna tycker jag är svårast att klippa, han viker in tassen mot magen och sprattlar och tar hellre för lite än råkar klippa i pulpan.

Gnist:
Han kommer inte få stryk. Film:
http://www.youtube.com/watch?v=Ok_PiKdnslA
http://www.youtube.com/user/jerseyko#p/u/6/zII132PoqI8

Har ni redan börjat släppa på gris?
När jag har pratat med olika grishägn som ägnar sig åt träning av grishundar så tycker de att jag ska vänta tills hunden är minst 18 mån innan jag ens funderar på att släppa den på gris, att man råkar stöta på en i skogen är en annan sak, men i hägn och träning, minst 18 mån för att hunden ska vara mentalt mogen att klara av situationen. Som jag har fått höra så antingen risken att man får en för vass hund eller så kan man skrämma hunden så man inte får en grishund alls.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hundhälsa Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet. Första gången gick...
2
Svar
25
· Visningar
2 615
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka