Problem vid kloklippning

Sv: Problem vid kloklippning

Håller med Calazirya!

Fråga inte hunden om den vill att du ska klippa klorna, bestäm att du ska klippa klorna. Inget jäkla dalt.

Jag sätter mig på golvet sen kallar jag på varje hund i tur och ordning, de lägger sig mellan mina ben, jag vänder över dem och sen klipper jag. När jag är klar med fram snurrar jag på hunden så jag får baken mot mig och klipper bak. Funkar på samtliga, tillochmed råttan som är 6 månader och tyckte kloklippning var bajs när jag fick henne. Är de lugna så myser vi, tramsar de får de ingen uppmärksamhet alls och jag klipper på.

Sen tycker jag nog att du får skaffa mattor om ljudet stör dig så...

Sen tycker jag nog att du får skaffa mattor om ljudet stör dig så...

Tänkte lite så också. Min hunds klor kunde verkligen inte klippas så korta att det inte hörs när hon går! Inte ens när veterinären sövde henne och klippte ner klorna ordentligt var de så korta. Jag tror att många människor tror att klorna ska vara mycket kortare än vad de behöver.

Ganska intressant! Har faktiskt själv hört att "om du hör din hund gå är klorna för långa". WTF? Vissa filar ner klorna så det bara är några mm kvar. :confused:

Nöter inte era hundar klorna på naturlig väg utomhus :confused:

Min första hund fick klorna klippta några gånger som valp, men i vuxen ålder behövde de aldrig klippas. Inte vid ett enda tillfälle. Dessutom har jag nog aldrig sett en hund med så lagom långa klor vare sig förr eller senare. De andra har jag fått klippa ofta på. Nuvarande unghunden behöver verkligen klippas varje vecka.

Nja ... inte tur direct;) Mer enveten vecko (pa vintern varannan vecka) slipning slipning fran min sida.:D

Ganska intressant! Har faktiskt själv hört att "om du hör din hund gå är klorna för långa". WTF? Vissa filar ner klorna så det bara är några mm kvar. :confused:

kan tillochmed vara så att TS klippande gjort att hunden är öm i klorna och därför konstrar.

Alltså min har INGENTING att klippa men inte drar sig pulpan tillbaka för det.

Möjligen att den skulle göra det om hans klor hade varit riktigt omskötta från början.

Men nu hör jag när han går (och det är väl tur det, så jag hör när han tänker hitta på bus!).

Vad händer om du bara håller i tassen och inte ger dig? Sätter tillbaks honom på utgångspunkten utan att släppa tassen.
Ger han sig till slut?

Min 10mån har fått för sig att kloklippning är livsfarligt, en nära döden upplevelse bäst vi skriker så grannarna tror att hon dödar mig (och då har jag inte ens börjat klippa:D)

Jag håller i tassen, släpper den inte, backar han/flyttar sig framåt, så tar jag tag i halsbandet, flyttar honom dit han satt utan att släppa tassen.

Han brukar testa en gång till....

Men sen sitter han där och jag klipper!

Sist jag klippte så satt han helt stilla och utan att skrika som om döden höll på att inträda...

Men han har bara skrikit, ålat sig, ALDRIG använt tänderna.

En annan grej som jag lärt honom, är att jag lägger en godis framför honom, gör någonting med honom, och när det är klart, så varsågod.

Han fick ögonsalva ett tag, ganska krångligt att få till (det sved), men då la jag en godis framför honom, pillade lite i ögat och sen varsågod, när han visste det, så var det inga problem med salvan, han stog stilla för han visste att sen får jag godisen.

Jag måste alltid få till lite enkla problemlösningar, då jag bara har en fungerande hand, så allt är inte enkelt, men det går att lösa :D

Precis så var min whippet när vi klippte klorna i början. Det var ett jädra pipandes och ålandes. Sedan en dag så bara fungerade allt perfekt. Hon gillar att ligga på sidan när vi klipper klorna. Men det ska vara mjukt, så när jag plockar fram klotången så hoppar hon upp och lägger sig på sidan i soffan med benen spretandes rakt ut. :D

Min italienare fick jag dock aldrig riktigt någon ordning på med kloklippandet. Hon sprattlade och spjärnade som bara den. Jag måste säga att det är stor skillnad på att hålla ett fast tag om tassen på en rejälare hund som en whippet som sprattlar jämfört med en liten gracil italienare. Det senare går nästan inte. Där kapitulerade jag till munkorg. Inte för att hon bet mig, men för att hon blev platt och spak så fort munkorgen åkte på. Inte roligt, men hellre munkorg på i två minuter än bråk och sprattel i en halvtimme.

Min tiks klor hörs inomhus, hon har korta och välklippta klor.

Det beror mycket på hur dom står på tassen och skulle jag klippa min hunds klor så dom inte hördes alls så skulle jag få slipa ned klorna helt.

Min tiks klor hörs inomhus, hon har korta och välklippta klor.

Det beror mycket på hur dom står på tassen och skulle jag klippa min hunds klor så dom inte hördes alls så skulle jag få slipa ned klorna helt.

Instämmer helt! Tänker aldrig på ljudet från hundarnas klor hemma på trägolvet (dom hörs men man blir ju så van att man inte tänker på det), däremot hörs dom väldigt väl hemma hos mamma o pappa på deras laminatgolv. Tur att man inte har laminat i hemmet ;) men antar att man skulle vänja sig vid det ljudet också (skulle aldrig klippa klorna av den anledningen i vilket fall).

ot*

Men min hund sätter ibland ner klorna i golvet och "klöser" som en katt, hon är uppvuxen med katter så vet inte om det är ett beteende hon lärt sig av dom...
Nån annans hund som klöser golvet?

Klöser skulle jag nog inte kalla det för, men när hon sträcker på sig (med rumpan upp) så brukar hon stretcha framtårna samtidigt genom att spreta med tårna och trycka ner dem mot marken samtidigt som hon drar sig bakåt.

Men att hundarna använder sina klor råder det ju ingen tvekan om. Vid klättring och när de springer fort så greppar de ju i underlaget. Mycket korta klor tror jag helt klart är negativt för hunden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hundhälsa Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet. Första gången gick...
2
Svar
25
· Visningar
2 615
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka