Problem vid kloklippning

jerseyko

Trådstartare
Har sen vi hämtade hem hunden ofta klippt klorna, en liten bit några dagar/vecka.

Men nu har det hänt något.
Det har alltid varit jag som klippt, han har fått godis vid varje tass då han alltid vart lite obekväm och svårt att slappna av. Jag har aldrig skadat honom.

Nu blir han livrädd så fort han ser saxen! Ska jag klippa får han ligga ner och hållas fast för att inte hugga mig.
En bekant körde med någon fil/slip på sina flattar. Jag tror det var för att slippa "tryck" runt klon av saxen som kan vara obehagligt.

Kan det vara något att satsa på? Jag tror hon sa att en liten multislip som ligger stadigt i handen från t.ex. jula funkar bra.
Tex.
060104-jpg.jpg

Sv: Problem vid kloklippning

varför klippa så ofta som flera dagar i veckan?

men till min första fundering, vad har du för klosax? det finns många modeller o märken och givetvis är de bättre o sämre, en sämre klosax kan orsaka obehag, jag köpte en i en ridsportsaffär som inte kostade över hundralappen när våran riktiga inte hittades i samband med flytt, totalt värdelöst skräp som orsakade obehag direkt. tack o lov hittade jag den sen.

jag hade testat belöning med leksak och inte godis och belönat till en början efter varje klo och vidare till efter varje tass för att till slut enbart efter helt runt om... min hund får även nosa "hälsa" på saxen innan vi börjar, fortfarande efter 5år.. så gjorde jag med min hund när hon var ung och hon ligger fortfarande snällt o bara suckar typ " inte klar snart matte?"

jag tycker en multislip är helt onödig investering, men det är som sagt vad jag tycker..

Precis det hande min hund ocksa. Med skillnaden att hon inte forsokte bita mig, hon bara skrek som en stucken gris och forsokte dra sig loss. Jag hade aldrig hort en hund skrika sa forut ... och inte efter heller.:crazy: Jag gick over till en "dremmel" eller slipmaskin. Det fungerade fran forsta forsoket, inga protester alls. Hon ligger snallt och vantar pa att jag ska skynda pa och gora klart sa hon far sin beloning.:p

Jag har haft en katt med 'serious' fobi. Katten bara stod inte UT nar man slipade naglarna. Det var sjalva ljudet, och spelade ingen roll om jag anvande fin eller grov nagelfil, papper eller metall. Jag hade katten i 17 ar, och varje gang jag slipade naglar vaknade hon aven om hon var i ett annat rum (ja, tills hon blev lite dov det sista aret da) och kom och satt och "ruggade" som en liten boll med varje harstra stickande rakt ut. Om man kastade ut nagelfilen pa golvet mot dar hon satt blev sprang hon ivag darifran. Om man rorde vid henne nar hon satt och ruggade och focuserade pa slipandet (utan att hon sag det komma) hoppade hon sakert en meter rakt upp i luften.

Sjalv har jag en lattare fobi, jag tycker inte om att ta i bommul, jag ryser i hela kroppen ... min katt sag ut som jag kanner mig nar jag maste hantera bommul, med den skillnaden att jag intelectuellt kan forsta vad som pagar. Jag har i alla ar accepterat att bade jag och katten haft en fobi och forsokt jobba runt det sa mycket jag kan ... sa da kan jag ju lata min hund ha en "personlighets quirk" ocksa.:laugh:

Så var min tik också. Fungerade bra ända tills en dag pang tjong så blev hon helt galen när jag skulle klippa klorna..

Efter det har jag provat godis, klippa en tass i gången, hälsa på saxen m.m utan att lyckas. Tillslut sa en rätt klok ( ;) ) bukefalist åt mig att sluta jönsa runt med henne, att jag med mitt "snälla" sätt påverkade hunden negativt.

Så under några gånger körde jag helt sonika med : Nu ska vi klippa klorna, punkt!

Nu är det inga bekymmer att klippa klorna, hon gillar det absolut inte men accepterar det...

Vad är det för hund, och hur gammal är den?

Ingen hund tycker om att klippa klorna, men de flesta lär ju sig att acceptera det. Min erfarenhet är att yngre hundar ofta testar en då och då - skriker som en gris, tuffar till sig, ålar sig ur mattes grepp osv. Om detta får matte att bli lite osäker eller helt sonika låter hunden komma undan klippningen, kommer ju hunden på att det funkar. :idea:
Hundar som börjat testa med att tuffa till sig, och kommit på att det funkar, kan rent av bli farliga i slutändan. Om inte matte ger sig, så går ju hunden längre och längre... Då kan det bli en väldigt jobbig kamp, om man ens vill ta den.

Det låter konstigt att den bara skulle bli livrädd över en natt. Hugger den verkligen efter dig? Går den mot själva saxen, dina armar, eller ansiktet?

Det är inte så att han varit hos veterinären på sistone, och låtit de klippa klorna? Vissa veterinärer är inte som man skulle vilja önska. Om man har en "farlig" hundras finns det vissa veterinärer som sätter sig på den och tränger in den i väggar helt utan anledning. Vissa veterinärer bryr sig inte om vart pulpan sitter heller.

Jag slipar min hunds klor.
Visade min kompis det med som har en flatte som är livrädd vid kloklippning och hon blev överlycklig för hon kunde med hjälp av slip äntligen fixa sina hundars klor ensam på bara ett par minuter knappt.

Min hund är inga större problem att klippa men han tycker inte om det och då gillar både han och jag slipen bättre.
Vi har Julas billiga multislip. :)

Hur ofta är lagom att klippa klorna? Förstår ju att det beror på hur mycket hunden rör sig, men ungefär?

Nu klippte jag alltid alla innan godis, men det ar inte sa latt att "sluta jonsa" med en 45 Kg rottis nar man ar ensam hemma ... och sjalv vager obetydligt mer. Jag fick leta reda pa nagon att hjalpa mig ett par ganger, jag holl i den personen klippte, tills jag kom pa slipen. Personligen tycker jag dessutom att om man kan gjora nagot pa ett enklare satt, som fungerar battre for bada sa har man vunnit.:p

*KL och svarar alla*

Att klippa lite och ofta enbart för att få det på rutin och inget att bråka eller vara rädd för. Han har aldrig gillat att man håller i hans tass så vi har testat godis, leksak, sitta, stå, ligga. Vara själv eller assistans från husse. Har alltid visat saxen låtit honom nosa innan jag börjat.
Minns jag rätt köptes saxen på granngården, möjligtvis hööks.

Jag avskyr "klappret" från klorna när han går på parketten! (Gäller även katterna) Så klorna klipps så de inte låter.
Hela vintern har han fått klorna klippta + pälsen "mellan tårna".

Det är en 14 månaders gråhund/wachtel, han testar oss i princip hela dagarna om han känner för det men tycker inte hans kroppspråk är att han testar utan han tycker det är obehagligt.
Han hugger i handen/armen jag håller saxen får han inte tag i den så mot den hand jag håller i honom med. Sist åkte jag som en vante uppepå honom genom hallen när det var dags. Gjorde som vanligt kallade på honom och sa åt honom att sitta. Sätter mig bakom, visar saxen och lyfter fram höger fram och han kastar sig framåt men då "kramar" jag ju om honom då lägger han i backen.

Det är hårtgrepp som gäller så man kan ta alla 4 i samma grepp. Kommer han loss springer han och gömer sig med svansen mellan benen.
Han skar sig på skare i vintras och fick sy några stygn i ena trampdynan det är det enda vet.besöket förutom kastrationen.

Han går promenader, springer på tomten (stor) medans jag och barnen är ute (då tränar vi dressyr och leker + "fritt"), cyklar 1-2 mil några ggr/vecka.

Senast ändrad:

På JRTn här hemma finns det nästan aldrig något att klippa, om man nu inte vill klippa så det blöder :eek:

Men annars så har jag alltid (äh) klippt veckovis, katterna klipps varje vecka.

Hanterar ni honom något utan att klippa klorna? Jag klipper klorna 1gång i veckan, men däremellan brukar jag pilla på tassarna ibland. Jag klipper gärna klorna med hunden liggande på rygg mellan mina ben. Så jag brukar lägga henne så och ha en liten mysstund medan jag pillar på klorna och tassarna. Jag kliar henne på magen och andra ställen som hon tycker det är skönt att bli kliar på.

Hon tycker det är skönt att ligga där och bli ompysslad, och när jag klipper klorna gör jag likadant. Jag klipper klorna och myser lite med henne, mer än så behöver det inte vara. Jag klippte ju min i pulpan första gången jag klippte klorna på henne och jag tänkte att jag aldrig mer skulle klippa klorna på henne. Nu går det hur bra som helst!

Sen är det superviktigt att ha en BRA klosax. En som är tillräckligt vass så man inte klämmer klon när man klipper. När jag köpte min sax så rekommenderade hon att byta klosax 1 gång/år om man klipper klorna på 1 hund 1 gång i veckan. Annars blir saxen för slö och man klämmer klon på hunden.

*lån*

Jag förundras faktiskt över att så många måste klippa klorna så ofta som en/flera ggr/vecka för att de annars blir för långa..

Nöter inte era hundar klorna på naturlig väg utomhus :confused:

Vår, sommar & höst behöver jag i princip aldrig klippa klorna på mina hundar just för att de nöter dem så bra på naturlig väg och under vintern när de nöts sämre (eftersom det är snö överallt) så behöver de ändå inte klippas speciellt ofta för att ha en bra och normal längd och inte är det något tjafs att tala om vid kloklippningen heller.

Ska klorna klippas, så ska de helt enkelt!

Ja mycket, speciellt eftersom han alltid varit försiktig om tassarna då känns det extra viktigt. Han är ingen jakthund som sitter i hundgården dygnet runt.

Gnist Hans klor är ju inte långa och de nöts ju såklart, men "klapper" ljudet försvinner inte av att han sköter det själv. Och strumpor inomhus tror jag inte han accepterar ;)

*lån*

Jag förundras faktiskt över att så många måste klippa klorna så ofta som en/flera ggr/vecka för att de annars blir för långa..

Nöter inte era hundar klorna på naturlig väg utomhus :confused:

Vår, sommar & höst behöver jag i princip aldrig klippa klorna på mina hundar just för att de nöter dem så bra på naturlig väg och under vintern när de nöts sämre (eftersom det är snö överallt) så behöver de ändå inte klippas speciellt ofta för att ha en bra och normal längd och inte är det något tjafs att tala om vid kloklippningen heller.

Ska klorna klippas, så ska de helt enkelt!

Jag tror att det är väldigt individuellt..

Min jappe måste jag klippa klorna på var tredje dag, och då kan jag klippa mycket, iaf 1-2 mm, vilket är en del på hans klor.

Kelpien klipper jag var 7-10 dag, och då kan jag ta kanske en dryg mm.

Båda motioneras lika mycket och på samma ställen. Enda skillnaden är att när kelpien tränar sök tränar jappen agility, men jag tror inte det spelar in här ;)

KL, till TS

Har problemen med kloklippningen eskalerat snabbt? Har du kollat så han inte har nån svamp/bakterieinfektion i huden runt om? Min kelpie blev helt plötsligt halvt rabiat när jag skulle klippa, och vid närmare undersökning visade det sig att han hade en ordentlig svampinfektion i (några av) klofästena. Det gjorde helt enkelt förbannat ont..

Nar jag bytte min tjej's mat till en battre mat (Orijen) blev hennes klor sa harda att de inte ens slipas ner ordentligt om hon bara gar pa asfalt en manad. Om hon mest springer pa "mjuk" mark har hemma pa ranchen slipas de inte alls naturligt.
Innan Orijen fick jag slipa nagon gang da och da, nu slipar jag regelbundet for att inte hora klorna mot golvet.

Det är en 14 månaders gråhund/wachtel, han testar oss i princip hela dagarna om han känner för det men tycker inte hans kroppspråk är att han testar utan han tycker det är obehagligt.
Han hugger i handen/armen jag håller saxen får han inte tag i den så mot den hand jag håller i honom med.

Va?!
Han testar i princip hela dagarna, men hans kropsspråk säger att han tycker det är obehagligt?!
Sen hugger han dig i handen?
En hund som är över ett år som ska testa? De brukar "glömma allt de lärt sig", vid typ 10 månaders ålder. Är det det du menar med testa? Könsmognaden borde vara avklarad på en hund som fyllt ett år.

Tuggar hunden på dig tycker jag du ska ta hjälp.

Jag tog hem en valp förra sommaren. Första gången va inga problem alls att klippa hans klor, men andra gången jag tog fram saxen så blev det "liv i luckan"... Han bet mig ett flertal gånger och gjorde allt för att komma ur mitt grepp. Jag fick lägga mycket tyngd på honom för att han inte skulle komma loss. Han rev sönder hela min mage, men jag släppte honom inte och till slut lugnade han ner sig. När han blev lugn så slappnade jag av och minskade trycket men så fort han började spjäna emot så spände jag emot. Det var den gången vi tog en rejäl dust - numera sitter han mitt emot mig, helt avslappnad, medans jag klipper. Det gäller att visa för hunden vilket beteende man vill att den ska ha. Och en liten notis kan ju också vara att jag aldrig har gett honom en endaste liten godisbit....

Hade samma "grej" med min tik, i början gick det jättebra sedan började hon springa iväg så fort hon såg saxen och skrek som en gris trots att jag inte ens klippte.
Jag gjorde så att jag hämtade henne lugnt och satte henne där hon skulle sitta, sedan fick sambon hålla henne medan jag klippte. Det fungerade på henne, hon är lite osäker i sin personlighet så hon behövde bara en fast hand (inget "daltande").

Min valp däremot har varit vild redan från början! Fäktas som en galning och sambon har varit helt uppriven på armarna och magen. Har försökt vara okomplicerad med henne också och bara hålla fast henne o klippa.
Uppfödaren använder sig dock av slipning och tycker det är mycket bättre så funderar på att testa det..

Sist åkte jag som en vante uppepå honom genom hallen när det var dags.

Gjorde som vanligt kallade på honom och sa åt honom att sitta. Sätter mig bakom, visar saxen och lyfter fram höger fram och han kastar sig framåt men då "kramar" jag ju om honom då lägger han i backen.

Det är hårtgrepp som gäller så man kan ta alla 4 i samma grepp.

Kommer han loss springer han och gömer sig med svansen mellan benen.

Mitt tips efter att ha läst ovanstående: Klipp inte klorna ensam. Be mannen din hålla hunden stilla och klipp klorna med hunden stående.

kl

Har en vovve som också avskyr kloklippning. Har alltid haft en massa problem, och ibland behövt hjälp av nån som sitter och lugnar henne. Sen provade jag att ställa mig som då man kratsar hovarna på en häst, fast med ena armen runt magen på hunden. Hunden ser inte vad som händer, man har ett stadigt och bra grepp om hela hunden, och man ser vad man ska klippa. Problemfritt!

Fast nu beror det ju på vilken storlek hunden har också, lite svårt att sätta armen om en Great Dane eller nån minihund...:D

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hundhälsa Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet. Första gången gick...
2
Svar
25
· Visningar
2 615
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka