Problem vid hoppning, häst rädd för hinder

S

Staywithmenow

Jag vet inte vad jag ska göra. Min häst är jätte osäker vid hoppningen. Han stannar på ALLA nya hinder. Han går inte änns över bommar på marken om det är fler än en utan han hoppar över alla eller stannar. Han kan ha hoppat ett hinder en miljon gånger men helt plötsligt får han för sig att just det hindret är läskigt så tvärstannar han precis när han kommit fram till hindret och kollar ner på det och tycker det är skit läskigt. Och när han väl hoppat det springer han bara iväg och är skit lycklig att han hoppat det. Men han är väldigt glad mot hindrena och nästan rusar iväg mot som och precis framme vid dom tvärstannar han och om han råkar nudda lite av bommen flyger han bakåt. Inte roligt alls, man blir nästan lute rädd för att hoppa. Nån som har något bra tips på övningar/sätt som hjälper mot detta? Vill ju gärna kunna hoppa honom på ett någorlunda bra sätt.

Sv: Problem vid hoppning, häst rädd för hinder

Hur fungerar ridningen för övrigt? Har hästen förtroende för dig?
Att hästen rusar mot hindren låter som olydnad tycker jag. Försök travhoppa (om du inte redan gör det) då har man bättre kontroll. Och ha inte för lång anridning på hindren.

Funkar inte det skulle jag jobba hästen från marken. Lägga/ställa ut bommar och andra konstiga saker som den får gå över, runt och förbi. När det funkar, prova att longera över bommar och cavaletti.

Hoppas du får ordning på det!

Sv: Problem vid hoppning, häst rädd för hinder

Är det en unghäst eller en äldre häst?

oavsett så måste du lägga ner nivån och göra hoppning till ngt avdramatiserat och avstressat för hästen.
att den springer i sjuttio knyck mot hindret för att sen tvärstanna har inget att göra med att den är glad. den springer nog bara utan bjudning av spändhet/stress.

glöm att hoppa banor och andra stora varianter på hinder just nu.
börja med travbomar eller cavaletti med skrittavstånd. man kan även rida slalom mellan cavaletti, då vänjer sig hästen vid bomarna och att de inte är farliga.
sen kan du lägga upp ett mini hinder ngnstans bland bom serierna (nu pratar jag efter åtskillig tid, dvs en massa ridpass där du bara kör bommar och fortsätter med det tills hästen INTE stannar på markbommar. allt är meningslöst innan dess i fråga om hoppning, dvs så länge hästen är rädd för markbommar så börja inte försöka hoppa.
sedan lågt lågt hinder som sagt, så att det fortftarande påminner om en cavalett. alltid markbom och gärna även hjälpbom framför hindret!
Bara travhoppning på låga höjder, ingen galopp i full fart och fläng.
i början kan det vara bra att låta hindret stå ungefär på samma ställe varje gång du övar, och bara variera att hoppa från två håll. När hästen blivit säker så kan man börja flytta runt sen.

som sagt - du har en del arbete framför dig men det finns inga genvägar, du kan inte hoppa hinder om hästen är så pass rädd för marbommar fortfarande så du får börja i den änden.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 913
Senast: Linda_A
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 315
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka