Problem vid försäljning

U

ullstina

Jag sålde (som privatperson) en häst för knappt tre månader sedan. Jag har haft honom sedan han föddes för 8 år sedan. Han har inte varit någon problemhäst på något sätt.

Hos nya ägaren började han med att springa genom staketet, men efter första dagen var allt lugnt tills snön kom. Nu går han ut hela tiden. De vill nu att jag köper tillbaka honom. De säger att ridningen och hanteringen fungerar utmärkt, men de kan inte ha en häst som inte stannar i hagen. Det är fullt förståeligt.

Hos oss har han inte gått ut, inte ens när det varit dåligt med ström på staketet. Båda ställena har elstängsel med tre trådar.

Jag vill hästen väl, men har egentligen vare sig plats, tid eller pengar att ta tillbaka honom.

Vad gör man i en sådan här situation?

Sv: Problem vid försäljning

Rekommenderar dem att skaffa bättre staket. Självklart är inte detta ditt problem. Har du varit där och sett hur hage och staket ser ut? Rutinerna kanske inte funkar. Blir han utjagad? Hungrig? Understimulerad? Blir lämnad ensam?

raderat...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett hagen och det är inget konstigt med den. De har tre trådar precis som vi, dock har de plastband istället för järntråd som vi har. Han går med ett ungsto hos dem. Hos oss har han gått med en äldre hingst och 1-3 vallacker. Det har aldrig varit några problem med andra hästar. Han har kunnat gå själv i hagen när vi varit iväg med de andra.

Jag begriper ärligt talat ingenting. Att han gick ut första dagen kan jag förstå. Han hade aldrig varit hemifrån och var förmodligen stressad. Men varför går han ut nu? Han rids mer där än här, vilket borde vara positivt för han tycker om att ridas.

Jag håller med Lovisa, åk dit och se vad det är som inte funkar. Du kanske kan hjälpa dem?

Om du köper tillbaka hästen så är risken stor att du inte hittar ett nytt hem åt honom. Alla eventuella köpare kommer tyvärr tro att hästen springer ut alltid/i alla situationer. Det hjälper tyvärr inte att det fungerar hos dig.

Hoppas det löser sig :)

Det kan ju vara något som gör/gjort honom stressad på det nya stället. Dom kanske lämnar honom sist i hagen och han känner sig otrygg av någon anledning, något ovant, otillräcklig elström (snön kan ju ha betydelse här), -kan finnas massor av anledningar.
Eller så har han helt enkelt lärt sig att han kan gå genom staketet.

Hur som helst säger jag som Lovisaleonora, det är absolut inget skäl att köpa tillbaka hästen. Det är ju något problem i det nya stallet som måste lösas. Det är upp till dom att ha staket/el som håller hästen kvar i hagen!

Är du säker på att det finns ordentligt med el i staketen nu? När snön kommer så funkar inte den så jäkla bra alltid...
Har väldigt svårt att tro att man kan lämna tilllbaka en häst pga detta??

De säger att jordningen fungerar dåligt pga av snön. Jag föreslog att de kopplar en tråd direkt till jorden på aggregatet. De skulle prova detta, men det lät ändå inte som att de vill behålla hästen. De tror att han kommer att fortsätta vara svår på stängsel och de vill kunna åka bort utan att oroa sig för att hästarna rymmer.

Men allvarligt talat , om hästen har märkt att den KAN gå ut så fortsätter dom gärna att göra det. När man sätter på riktig ström och dom får sig en stöt så slutar dom att gå ut.

Ja visst är det tråkigt för hästen om dom inte vill ha kvar den, men det är faktiskt inte dina problem. Dom får ju sälja den vidare helt enkelt..

Det här är helt sanslöst, man blir helt matt på folk :mad:

Fast det är fortfarande deras problem. Jag hade aldrig i livet försökt reklamera en häst pga en sådan sak.... detta beteendet har uppstått hos dom och dom har till och med talat om en anledning till varför.

Bristfällig el och hästen har lärt sig gå igenom. Det är bara för dom att ordna en hage som håller hästen inne som jag ser det. Ev trästaket men framför allt ordentlig el. En häst som lärt sig gå ut pga bristfällig el lär sig lika snabbt att det är ordentlig el i staketet igen. Om han är väldigt envis och lyfter huvudet och går ut trots el så kan man prova med att ha grimman på o hänga en eltråd i ringen under hakan som tar i elstaketet. Samt ta av täcket.

Hur som helst är det inte en anledning till reklamation!!! Är du säker på att det är det enda problemet och att dom inte bara ångrat sig och söker en bakväg ut?

Men allvarligt talat , om hästen har märkt att den KAN gå ut så fortsätter dom gärna att göra det. När man sätter på riktig ström och dom får sig en stöt så slutar dom att gå ut.

Ja visst är det tråkigt för hästen om dom inte vill ha kvar den, men det är faktiskt inte dina problem. Dom får ju sälja den vidare helt enkelt..

Det här är helt sanslöst, man blir helt matt på folk :mad:

Exakt! Precis. Just det!

Sånt här gör mig faktiskt irriterad! Det är levande djur folk köper, inga maskiner. :mad:

Att de ska reklamera en häst pga den rymmer från hagen... de var då de "löjligaste" jag hört. OM en häst lär sig rymma en gång. och staketet inte fixas. givetvis rymmer den så länge chansen finns "gräset är grönare på andra sidan" sägs det ju...
Be dem fixa strömmen så är nog problemet löst. Jag har haft problem m en av mina hästar som vintertid rymde pga otillräklig styrka i staketet, de hjälptes med nytt aggregat o ny järn tråd. så de är ju inte ett stort problem som inte går att fixa...
och hoppas de trivs för övrigt med han.

Oskodda hästar och snö och lite dålig jord och en häst som kommer på att det går att gå ut så kan det vara hopplöst att hålla dom innanför staketet. Har en kompis som berättade om en sådan häst härom dagen, en ardennerkorsning. Det enda som kan gå att göra är att sko den och blöta den och hoppas att den går på relativt snart så det gör ont. Men det är inget att reklamera som fel. Det är deras utrustning som inte funkar som gör att hästen går ut..

Har folk fullständigt mist all san och balans???Inte kan man reklamera en häst för att den går ut ur hagen som bevisligen är undermålig dvs strömmen funkar dåligt. Har precis samma problem med min häst då elen funkar dåligt just nu ,inte hade jag ens några funderingar på att reklamera hästen( inköpt för ca 6 mån sen) ,det är mitt problem att se till att den håller sig inne.
Förmodligen trivs den inte i hagen ,min ville inte gå ensam så det löste hon helt enklet genom att gå igenom staketet in till nästa häst så hon fick bli i den hagen.

Det är en trevlig familj som köpt honom. De har inte krävt att jag köper tillbaka honom, men vill att jag gör det.

Jag kan förstå dem. Jag tycker det är olyckligt att det blivit så här. Jag skall prata med dem igen imorgon. Jag känner nu när jag hunnit tänka efter, att hästen inte får det bättre om han först kommer tillbaka hit för att sedan säljas igen. Då kan de lika gärna sälja honom själva.

Tack för era råd. Det hjälper att höra andras tankar, när man försöker reda ut sina egna.

Jag måste säga... när jag läser mitt svar, så inser jag att jag gjort precis tvärt emot vad jag själv säger :rofl:

Jag sålde en unghäst (egen uppfödning, mycket bra) som inte passade ihop med köparna, dom reklamerade inte den (och det fanns ingen som helst grund att göra det heller) men jag fick magvärken och ångesten from hell och bad att få ta tillbaka honom. Jag sålde honom sedemera till ett superbra (!!) hem vilket jag nu är överlycklig för men innan dess hade jag stått med honom ett år extra, med stora kostnader och vänt mig ut och in för att både häst och dom första köparna skulle bli nöjda (vilket dom ändå aldrig blev...).

Så.... jag förstår din utgångspunkt. Jag tycker ändå inte att det finns någon anledning för dig att ta tillbaka hästen och tror det är bättre (för dig) att dom säljer honom själva. Men personligen kan jag inte förstå hur det kan vara den enda anledningen att försöka reklamera om man i övrigt är nöjd med sin häst??? Att hitta en häst som fungerar bra i alla andra avseenden är ju inte lätt och bara så mycket värt - så att krångla för en sådan, vad jag tycker, skitsak kan jag inte förstå!?!

Mina hade oxå kommit på att man kunde ta sig ut.. Och den enda lösningen som hjälpte var att koppla ihop mitt staket med hagen mitt emot. Där det gick TJURAR PÅ CA 800 KG..
Men de lärde sig väldigt fort att staketet inte var till för att vara på och efter detta så har jag inga problem.
Tyvärr... mer pulver i trådarna! Och det verkade räcka med bara en liten påminnelse vad ett elstängsel vad för ngt!

Det kan vara så enkelt att de har ett dåligt staket även utan snö. Ståltrådarna är bra och enkla att se om de är hela eller inte. Plastbanden är det en helt annan historia med. De har ju tunna metall ledare i sig och ju billigaren en sådan tråd är ju färre och tunnare ledare är det i den. Sedan har de en begränsad hållbarhet tidsmässigt och väldigt få av dem är rekommenderade av sina till tivverkare för åretrunt bruk. Så även om staketet såg bra ut han det var helt kasst om börjar mäta på det på olika ställen.
Nästa bit är vad de har för agregat. Många hästmänniskor köper helt enkelt för klena för att klara de staket de sedan sätter. Ett typiskt exempel på att snålheten bedrar visheten. Men det är också så att om man köper för klena elband/tråd så kan ett kraftigt agregat bränna sönder ledarna i dem.

Så jag tror faktiskt att det är deras staket som är dåligt så att din före dette häst helt enkelt inte känner något och går igenom. Be dom se över sitt staket och annan utrustning så tror jag att de kommer att upptäcka att de inte har tillräckligt med el ut i trådarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka