problem vid fällning, igen!

noble art

Trådstartare
Jag provar igen om det är ngn som har samma problem o bra tips. Vill förtydliga att jag har kontakt med veterinär varje år för att förhoppningsvis finna ngn universal lösning!
Nu har det alltså börjat igen- när han börjar fälla blir han samtidigt väldigt irriterad i skapet, dvs det kliar jätte mkt o han vill att jag borstar runt, kliar, tvättar o smörjer inne i. När jag kommer till stallet står han lugnt o äter, om jag sen ska börja borsta börjar han skrapa med hoven, piska med svansen, tittar sig åt skapet för att visa var det kliar. Om jag kliar, borstar, tvättar så lyfter han bakbenet så jag ska komma åt, och visar med huvudet o läppen hur skönt det är när jag kliar. Efter detta fortsätter han några dagar, men ger liksom upp om jag inte rör skapet. Efter ett tag börjar samma problem igen.

Om jag istället bestämmer mig för att inte borsta alls, utan bara tar av täcke o lägger på sadeln så gör han inte alls på samma sätt, det är som om borstningen triggar igång det???

Ridningen funkar alltid som vanligt vid fällning.

Jag har ökat på protein för ett tag sedan o börjar nu med B-vitamin, det är det som hjälpt bäst hittills, har provat foderjäst, men det funkar inte lika bra.

Hur kan samma problem komma varje år, alltid vid fällning, alltså hur kan skapet påverkas av fällningen????

Sv: problem vid fällning, igen!

Och om man bortser från fällningen, vad kan kliandet i skapet bero på? jag är noga med att bara tvätta, klia max en gång per vecka under dessa perioder av 2 anledningar:
1. inte störa den känsliga huden där inne som då kan skapa värre irritation
2. men oxå då jag ibland får för mig att det bara är en fix ide hos honom, att han vill att jag ska klia (det som talar emot detta är att han bara gör detta under päls fäll o sättning, och att om jag inte börjar och tyvärr då inte heller borstar så blir han inte sådan)

1. vad ska jag tänka på att inte göra irritationen värre? hur ofta kan man klia, tvätta? använder bara vatten eller ibland mild tvål, salva
2. kan det vara en fix ide?

Hästen har ju päls även vid skapet, så huden borde väl kunna påverkas nära skapet vid fällning? Och fällningen hör ju också ihop med hormonstatus, så även om jag inte har hört om någon annan häst som beter sig så här, så tycker jag inte det verkar orimligt?

Min valack har oxå alltid blivit sur och grinig vid päls sättning/fällning och jag har börjat med LINKLI PELLETS(spannex gruppen) och han har inga problem
med humöret längre samt att hans päls och hovar aldrig varit bättre..

Men har han uppenbara problem med skapet kanske en vet ska kontaktas...

ja, så kan det vara såklart att det hormonerna som spökar. Finns det ngt att ge för det? det är en valack o inget sto dock.

Just det här med skapet har jag nog inget svar på, annat än att han kanske är extra känslig där och pälsen ska ju fällas även i det området så det kanske blir outhärdligt.
Protein och b-vitamin är ju toppen att öka på rejält i såhär god tid. Jag brukar be min veterinär om Beviplex som jag injicerar ett par tre gånger med jämna mellanrum. Min erfarenhet är att det skjutsar på ännu mer än vad b-vitamintillskott i fodret gör.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 525
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka