Problem när jag ska sitta upp.

vicsan

Trådstartare
Har lite problem när jag ska sitta upp på min ponny. Så fort jag sätter foten i stigbygeln och ska ta mig upp så går hon iväg. Hur får jag henne att stå stilla?

Sv: Problem när jag ska sitta upp.

Jag har gjort lite olika på hästar som inte vill stå still... hur gammal är hästen? Unga hästar kan ha lite problem med balansen om man inte kommer upp tillräckligt fort och flyttar sej ett par steg i början...

Men går den regelrätt iväg finns det ju massor av saker du kan testa. Ibland räcker det att korta tyglarna och säga ptrooo övertygligt, nån har jag böjt halsen på....Då brukar dom inte vilja knata iväg...

Ge dej inte förrens hon står still...det är aldrig trevligt att behöva halvt om halvt jaga en häst hoppandes på ett ben....:crazy:

Mvh Domino_s

Finns det folk som fortfarande sitter upp från marken?

Hedenhösfasoner.

Använd pall, lär hästen att stå still vid pallen, ryck och dra i stigbyglarna utan att hästen går iväg. Tre morötter senare så står hästen stilla.
Själv jobbar jag med klicker, då tar det två morötter.

Finns det folk som fortfarande sitter upp från marken?

Kanske jag glömde att skriva, jag använder också alltid pall när jag ska upp...oavsett hur stor/liten hästen är. Då sparar man hästen, sej själv och sadel....:laugh:

Så jag håller helt med blandrastik i detta!

Mvh Domino_s

Min kompis hade samma problem med sin valack. Han blev så himla nervös av uppsittandet, att han genast började gå framåt, backa eller helt enkelt stiga åt sidan. Så vi började med att kompisen tog honom som vanligt på ridplan, men istället för att kliva upp i sadeln så skuttade hon bara lite upp på sadeln på mage, som man gör med unghästar, låg där en stund och gled sedan ner. Till en början belönades han av stillaståendet med att ryttaren gled av, samt små brödbitar tills han började fatta konceptet. Så fortsatte vi samma, dvs hon satte foten i stigbygeln med lite tyngd, stod han stilla så tog hon tyngden bort och belönade. Till slut så hoppade hon upp, någon annan belönade med liten belöning och han lärde sig stå stilla. Nuförtiden står han hur snällt som helst kvar, med tyngden avslapnat på alla fyra fötter. :)

Så positiv försträkning var det som fungerade i vårt fall, men kanske man skall testa sig fram vad som passar just en och ens häst. Hoppas det ordnar sig. :)

Jag brukar stå på något, inte alltid en pall. Hon är bara 4 år än så länge. Jag rider inte henne hela skogspass så problemen brukar komma när jag ska upp på henne i skogen (brukar stå på en sten). Hon är ju inte så gammal än men jag känner att jag vill få bukt med "problemet" innan det blir en dålig vana. Men det är väl bara till att kämpa på och va konsekvent.

har du kollat att sadeln verkligen passar? :)
ibland går ju hästen iväg vid uppsittning om den har ont eller iaf nåt obehag av sadeln.
Behöver ju inte alls vara det men det kan ju vara det :)

Har lite problem när jag ska sitta upp på min ponny. Så fort jag sätter foten i stigbygeln och ska ta mig upp så går hon iväg. Hur får jag henne att stå stilla?

Mitt ungsto är PRECIS likadan!
Så fort man ska sitta upp, kortar tyglarna, ställer sig på en pall eller liknande så går hon.
Har haft jätte stort problem med det, är ju inte direkt kul att sitta upp på en häst som bara går, dessutom kan det hända allvarliga olyckor om de ej står stilla vid uppsittning.

Idag när jag satt upp STOD HON HELT STILLA! tills jag bad henne att gå frammåt!
jag och min medryttare har övat på detta, jag har gjort detta själv igår och idag, dvs 2 gånger och andra gången stod hon helt stilla..:D

Jag skriver ner det vi gjorde med henne så kan du ju pröva och se hur det går:)
Vi hoppar upp från pall för att skona hennes rygg lite, + att jag har ont i ett knä och har svårt att sitta upp från marken då det sliter lite extra och gör rätt ont i knät då.

1. Ta fram pallen och ställ det underbara hästkräket där du vill ha henne:)
Se till att hon står "rätt",står rakt dvs. inget ben utstickande, ej vilande, ej snett vid pallen utan rakt framför pallen.

2. "Korta" tyglarna, eller ha de bara "raka" och ha samma hand du håller dom i på manken. Står hon stilla, klappa henne fortfarande stående på marken.

3. Kliv upp på pallen. Går hon iväg, gå ner från pallen och flytta henne till där hon stod innan.
Kliv upp på pallen igen, står hon stilla klappa henne.

4. kliv ner från pallen och klappa om.

5. kliv upp på pallen och klappa om henne, klappa hals, rumpa, dra handen över sadeln osv.

Gör så några gånger tills man är berädd att pröva sitta upp.
Kliv då upp på pallen och gör precis som innan
och sätt foten i stigbygeln och sitt upp snabbt!
Inte snabbt för att hästen ska hinna gå sin väg utan snabbt för att sadeln inte ska glida eller liknande:)

Går hon iväg när du är på, stanna henne och låt henne stå stilla tills du ber henne att gå fram:):rofl:

Sen är det bara att träna på:) Lycka till!:bump:

Kram Liv o Harmonie

tänkte bara tillägga att hon är ett 4 årigt arabsto;)
Men detta som jag skrev i tidigare inlägg kan du pröva likaväl på ridbanan som i skogen:)

tänkte bara tillägga att hon är ett 4 årigt arabsto;)
Men detta som jag skrev i tidigare inlägg kan du pröva likaväl på ridbanan som i skogen:)

Kul att du fått det att funka med ditt arabsto. Ska prova det du skrev. Tack för rådet. Min är en welshponny. Jag har också en arab men hon går tyvärr inte och rida längre pga sina cystor. Jag älskar araber. Dom är så känsliga och kloka. Welshen är ockå helt fantastiska. Sen jag fick barn har jag gått över till welshen för att jag tycker de flesta araber är lite för höga. Man blir fegare med åren (jag är inte så lång).

Jag tror inte att hon har ont då hon aldrig reagerat negativt när jag sitter på henne, surar inte vid sadlingen och regerar inte när jag trycker på ryggen. Sadlen ligger bra.

Vicsan: Jag är inte heller så lång, 155cm ungefär;)
mitt lilla sto är bara 153 så lagom stolek för mig tycker jag:)
Älskar själv welshar, har ridit många sånna i mina ponnyår. Dom är fantastiska!

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
kan ju bara uppdatera lite själv idag när jag skulle sitta upp stod hon helt stilla!
Försökte gå åt sidan en gång, men då stod jag bara på pallen, så jag klev ner och flyttade tillbaka henne till platsen hon stod o så, å klev upp o hon var super snäll!:)

kramar!

Sadeln kanske e för stor/sadelgjorden är lös, så att sadeln glider och när du sen sitter ner i den trycker den , känns han stel när du rider?

Jag har också (haft?) problem med detta. Min häst vänder bort rumpan så jag inte kan sitta upp utan att slänga mig upp och det är något jag inte gör för då kommer jag ramla av och slå ihjäl mig typ. Jag har kortat ena tygeln, upprepat, haft någon som höll i henne och följt efter henne med pallen.
När jag är på väg över har hon liksom bara gått i väg, börjat gå helt enkelt.

Förra veckan började jag träna uppsittning, gick inte så bra kände jag, men jag vägrade sitta upp när hon drog ut rumpan, ställde tillbaka henne vid stenen och försökte igen och fortsatte så tills hon stod stilla, när jag väl var på väg upp gick hon men jag stannade henne när jag kommit upp och red tillbaka till stenen och stod där en stund. Sedan red jag ut en runda och när jag kom tillbaka igen så ställde jag henne vid stenen en stund och hoppade sedan av. Dagen efter samma men det tog kortare tid. Dagen efter det, samma igen. Och när jag red nu första gången efter 5 dagar så stod hon stilla tills jag nästan var över, innan hon började gå! Att stå stilla HELT gör hon alltså inte men hon flyttade inte rumpan en enda gång! Nu ska jag ta tag i nästa problem- att hon går innan jag bett om det.

Super! de brukar fatta rätt snabbt:)
Mitt sto gick iväg första gången o annars har hon stått snällt:)
Igår hoppade jag upp 2 gånger under ett o samma ridpass - hästen stod helt stilla:)

Enya: gör precis så som du gör:)
pröva att när du har kommit upp och hon går iväg att bara göra halt med henne och inte rida tillbaka till stenen, då kanske hon ser det som att hon får gå men att hon får "gå tillbaka":) kram

Sitt upp från andra sidan - det gjorde jag på en ponny som vankade runt. Funkade utmärkt - han var inte helt beredd och stod still av ren förvåning, så fick han klapp och morot från ryggen, och vi red iväg. Den stora jag rider på nu tar gärna något steg när jag är "i luften" med benet på väg över sadeln, men stannar om jag muttrar åt honom. Han är smått otålig.

Idag när jag skulle sitta upp på henne i skogen så stod jag på en sten, drog och slet i stigbygeln innan. Hon gick framåt flera gånger. Jag gav mig inte förrän hon stod stilla(backade tillbaka henne till utgångspunkten varje gång). När hon sen stod helt stilla medans jag slet i stibygeln provade jag och sätta foten i den, gick fram igen, jag backade henne. Behövde inte göra det många gånger förrän hon stod helt stilla. Sen kunde jag sitta upp och det ända hon gör precis när jag sätter mig i sadlen är och ta ett par steg fram. Men det blir nästa steg och öva på. Är så nöjd med henne idag. Tack för alla tips.

GRATTIS VICSAN!:)
Super bra att du löste "problemet" Nästa gång kan jag lova att hon står stilla när du sitter upp;) :D

Idag när jag skulle upp på henne så stod hon helt stilla hela tiden tills jag sa till henne och gå framåt. Man blir så glad och stolt över både sig själv och hästen när det man arbetar med funkar.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 061
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag blev en smula paff över det senaste inlägget i den lokala Facebook-gruppen. Då röt en man ifrån för att en kvinna på elcykel hade...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
8 004
Senast: Badger
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet
  • Uppsittningspall?!