Sv: Problem när jag ska sitta upp.
Har lite problem när jag ska sitta upp på min ponny. Så fort jag sätter foten i stigbygeln och ska ta mig upp så går hon iväg. Hur får jag henne att stå stilla?
Mitt ungsto är PRECIS likadan!
Så fort man ska sitta upp, kortar tyglarna, ställer sig på en pall eller liknande så går hon.
Har haft jätte stort problem med det, är ju inte direkt kul att sitta upp på en häst som bara går, dessutom kan det hända allvarliga olyckor om de ej står stilla vid uppsittning.
Idag när jag satt upp STOD HON HELT STILLA! tills jag bad henne att gå frammåt!
jag och min medryttare har övat på detta, jag har gjort detta själv igår och idag, dvs 2 gånger och andra gången stod hon helt stilla..
Jag skriver ner det vi gjorde med henne så kan du ju pröva och se hur det går
Vi hoppar upp från pall för att skona hennes rygg lite, + att jag har ont i ett knä och har svårt att sitta upp från marken då det sliter lite extra och gör rätt ont i knät då.
1. Ta fram pallen och ställ det underbara hästkräket där du vill ha henne
Se till att hon står "rätt",står rakt dvs. inget ben utstickande, ej vilande, ej snett vid pallen utan rakt framför pallen.
2. "Korta" tyglarna, eller ha de bara "raka" och ha samma hand du håller dom i på manken. Står hon stilla, klappa henne fortfarande stående på marken.
3. Kliv upp på pallen. Går hon iväg, gå ner från pallen och flytta henne till där hon stod innan.
Kliv upp på pallen igen, står hon stilla klappa henne.
4. kliv ner från pallen och klappa om.
5. kliv upp på pallen och klappa om henne, klappa hals, rumpa, dra handen över sadeln osv.
Gör så några gånger tills man är berädd att pröva sitta upp.
Kliv då upp på pallen och gör precis som innan
och sätt foten i stigbygeln och sitt upp
snabbt!
Inte snabbt för att hästen ska hinna gå sin väg utan snabbt för att sadeln inte ska glida eller liknande
Går hon iväg när du är på, stanna henne och låt henne stå stilla tills du ber henne att gå fram
Sen är det bara att träna på
Lycka till!
Kram Liv o Harmonie