Problem mellan två katter.

Heulwen

Trådstartare
För tillfället tar jag hand om två katter, en busig och framåt hane på ca 10 månader och en skygg hona på 3-4 år.
Vi har haft båda ca 2 månader tillbaks och honan bor i köket och sitter oftast i sin transportbur. Köksdörren (glasad) är stängd då de båda inte får umgås utan vår uppsyn.
Honan är såpass skygg att hon inte vågar vara framme när man är nära, eller ibland ligger hon och trycker i kattlådan eller bakom brödrosten. Sedan tre veckor tillbaka kan jag klappa henne lite lätt och hon tar mat från handen, hon kan slå till med tassen ibland på mig men alltid utan klor. Vi leker ganska ofta också.

Problemet är att de inte riktigt går att föra ihop henne och hanen. När vi prövat så morrar hon och fräser men hon slår aldrig till honom och kryper ihop så han bryr sig inte så mycket och vill gärna busa med henne.
En gång bajsade hon på sig för att hon inte vågade flytta sig när han var runt henne. :(

Vad man kan göra för att få det att fungera dem emellan?
Köket har en glasdörr så de spanar ofta på varandra och hon och han har t o m jamat lite efter varandra.
En kväll när han busade stod hon nyfiket vid dörren och spanade ut men hon sprang och gömde sig när hon såg min sambo.

Några tips på hur vi ska göra?

Sv: Problem mellan två katter.

Jag och min familj har ungefär samma problem.
Vi har en honkatt som är 8-9 år, vet inte säkert. Vi har haft henne sedan hon var liten. Hon fick kattungar, vi behöll en, som vi fyra år senare avlivade, då den kissade inne.
För ett och ett halvt år sen köpte vi en ny liten kise. Han är fortfarande busig, och mycket förtjust i att leka. Tyvärr vill han gärna jaga honans svans. Hon (Lisa) fräser och morrar, springer iväg, men hon säger aldrig riktigt till. Pelle (som han heter) är efter henne hela tiden, ger henne aldrig någon ro. Det är jätte jobbigt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med att lösa problemet, men jag förstår ungefär hur det är för dig..

Usch, ja det är jobbigt att se de små liven fara illa. Önskar att de vågade ryta ifrån istället.
Hoppas någon här har något tips att ge!

Ge dom bara lite mera tid. 2 månader är ju ingenting egentligen. Vi hade en norsk skogskatt som var otroligt skygg av sig. Det tog nästan ett halvår innan hon blev som en "normal" katt. Efter ett år kunde hon vara bland dom andra katterna utan problem.
En annan äldre katt vi har, tar väldigt lång tid på sig innan hon accepterar nya familjemedlemmar. Så oftast handlar det nog bara om tid.

Tack, då är det ju inte helt kört iaf. Men andra får gärna komma med tips ändå. :)

Problemet är att vi bara kan ha henne tills början av juli, sedan åker vi till landstället (lillkillen ska med då vi köpt honom nu.)
Jag vill inte att hon ska börja om med allting. :(

Heulwen, i ditt fall tror jag att Feliway är vad doktorn föreskriver.
Du får då ha en dosa i köket = hennes basområde.

så blir hon mindre stressad och känner sig tryggare, både mot människor och mot den andra katten.

Den andra katten är ju inte fientlig på något sätt, det är bara hon som är alltför osäker? Synd, för en vänlig hemmakatt brukar göra det mycket lättare för en skyggis att smälta in.

En nätdörr är ännu bättre än en glasdörr: de blandas också lukterna.

Du får komma med mat /godis till henne ganska ofta och på regelbundna tider - brukar vara ett vanligt råd.

Lycka till!

Tack! Jag brukar ju själv vara snabb på att rekommendera feliway men tänkte inte alls på att man kan använda den i denna situation. En sådan ska införskaffas!
Mat har hon fri tillgång till och godis som leverpastej brukar hon få ibland av mig, dock inte på så regelbundna tider.

Mat har hon fri tillgång till och godis som leverpastej brukar hon få ibland av mig, dock inte på så regelbundna tider.

Ja, det är ett dilemma. Man vill göra det bra för katten, men samtidigt är maten det kanske kraftfullaste vapnet i sammanhanget.

Jag tror nog du får tänka ut nån lösning där hon märker att det är du som kommer med maten och gotterna, och gärna på regelbundna tider, så hon bygger upp en förväntan. :)

Gillar hon våtfoder?
Då blir det ju en praktiskt lösning att du kommer med våtfodret, och så har hon lite torrfoder att knapra på.
Kanske. Men inte för mycket torrfoder, så hon inte nöjer sig med bara torrfodret...

Det blir lite jobbigare om det är bara torrfodret hon äter...

Ja, hon brukar vädra med nosen när jag kommer så hon förknippar mig med godis. Dock funderar jag på att skära ned på torrfodret en aning så hon blir lite hungrigare när jag kommer med godbitar. inte alltid hon vill ta det ur handen nämnligen.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 882
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V