Problem med urinvägarna

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare snofflan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 436
S

snofflan

Har en kastrerad hankatt som för tillfället ligger på djursjukhuset för att han hade stopp i urinröret och inte kunde kissa. De spolade honom ganska länge för att till slut få fram en jämn stråle. Han hade haft en hel del kuagulerat blod i röret som de spolade ur. Urinprov togs som nu ska analyseras (får provsvaren i morgon).

Kan ju finnas lite olika orsaker till problemet men vad jag mest tänker på är om det har bildats kristaller som gör att det stoppar upp. Någon som har erfarenhet av detta (eller av nåt annat som har gjort att det blivit stopp)? Vad hände, hur gick man till väga och vad hände sen?? Kom det tillbaka igen och är det kanske till och med någon som har fått avliva sin katt pga liknande besvär? Är så himla orolig för att jag ska bli tvungen att ta bort lilla Manfred om det återkommer längre fram. Vill ju inte att han ska lida fler gånger och plånboken tar ju också ganska mycket stryk i slutändan om man ska åka fram och tillbaka till djursjukhuset för spolning stup i ett.

Någon som har lust att dela sina erfarenheter med en orolig matte?

Sv: Problem med urinvägarna

Min katt hade urinsten för ett halvår sedan. För två veckor sedan hade han en ny urinstensattack, tror jag. Läs i länken hur jag botade det. I sista hand tänker jag låta amputera penis på honom. Tänker inte avliva honom.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=554921

Jag har läst på mycket om urinsten, så jag har en del erfarenhet.

Intressant läsning! Ditt inlägg var nästan identiskt med mitt ;) . Hade ingen aning om att man kunde amputera snoppen :eek: , men om det skulle var lösningen på problemet så fine by me.

Får reda på mer om "lilla" Manfred i morgon men det skulle vara trevligt om fler ville dela sina erfarenheter med mig.

I akuta skeendet: Specific och därefter Hills produkter. Min katt har haft det 3 ggr, men nu var det 8 år sedan sista anfallet och detta beror på att jag skärpte mig rejält vad det gäller hans matintag. Många människor med urinstenskatter ger katterna specialfoder från början, och sedan då de märker katten blir bra så slutar dom ge eller så matas det med andra saker mellan måltiderna...detta kan vara förödande för en katt som är känslig för att få urinsten. Jag själv gjorde så en gång i tiden för jag fattade inte bättre. Så mitt råd är: en gång urinsten alltid urinsten vare sig dom får det igen eller inte...jag chansar inte längre med maten.

Har oxå en kastrerad hankatt med liknande problem. Tack och lov har han aldrig haft totalstopp. Men han är spolad två gånger, första gången kom det koagulerat blod, andra gången vet jag inte vet. svarade inte på det men det fanns kristakker i urinen den gången.

Resultatet av detta är att han äter Hills w/d och Hills c/d, sedan får han urinvägsinflamation(eller något snarlik vet är osäker då proverna inte visar tillräckligt) med jämna mellanrum, inget han ska lida av enl vet. Detta visar sig i att han har lite svårt att kissa och slickar sig väldigt mycket, annars är han precis som vanligt.
Tidigare har han fått antibiotika mot det men denna gången fick han kortison istället, då han spyr av antibiotikan, och det tycks fungar utmärkt, hittills. Vi får nu se hur länge det går innan/om det kommer tillbaka.

Hoppas det löser sig för din katt!

Mina katter äter Pussi burkmat och (ja, jag vet att det inte är så himla bra :smirk: ) My Cat torrfoder. Honkatten älskar det torrfodret så därför har jag fortsatt med det. Hon blir galen om hon inte får det.

Nu har jag fått hem Manfred och han gick direkt på toa men......det kom bara 2 droppar :crazy: !! Ringde direkt till djursjukhuset och dom sa att jag skulle hålla koll på honom så att det inte var stopp igen. Tack och lov så kissade han en stor pöl i lådan en stund senare.

Nu får han specialfoder som han ska äta i 6 veckor. Sen ska jag ta ett urinprov som ska analyseras för att se om han har fler kristaller. Om inte så ska han få börja äta ett annat foder som motverkar kristaller. Glömde förresten att säga att det var kristaller det handlade om.

Ska verkligen ta till mig av vad du skrev. Från och med nu blir det specialfoder, även om det är dyrt.

Hoppas att du slipper det i fortsättningen! Det hoppas jag för min del också. Vill ju inte att lilla "snuffen" ska ha ont :( . Men just nu verkar han må bra. Det första han gjorde när han kom hem var att lägga sig raklång på golvet och bara mysa :love: .

min hankatt hade också samma problem förra veckan, så nu ska han gå på specialdiet (hill's burkmat & vatten) i 4 veckor, sedan ska dom ta urinprov på honom.
ska i fortsättningen ge honom specialfoder så att han inte får några fler stenar.

(till alla)

Vad räknas som specialfoder? Jag antar att ni talar om sånt som man bara kan köpa hos vet. eller...?

Jag har RC senior och det innehåller något som skall motverka urinsten, men det köper man ju i vanlig zoo-affär. Är det så att det duger som förebyggande, men inte som "specialfoder" om katten väl har fått stenar? Någon som vet?

lisa skrev:
(till alla)

Vad räknas som specialfoder? Jag antar att ni talar om sånt som man bara kan köpa hos vet. eller...?

Jag har RC senior och det innehåller något som skall motverka urinsten, men det köper man ju i vanlig zoo-affär. Är det så att det duger som förebyggande, men inte som "specialfoder" om katten väl har fått stenar? Någon som vet?

I mitt fall är specialfoder sånt jag får åka till veterinären för att inhandla.
Foder köpt i vanlig zoo-affär har inte fungerat som det skall på mina katter, varken light-maten eller den Urinstensreducerande.

Det enda jag vet är att det fodret Manfred får nu, Specific FSD Struvil, är ett speciellt foder som ingår i hans rehabilitering och detta foder ska ta bort kristaller som ev. finns kvar. Detta foder finns bara att köpa på veterinärkliniker. Jag ska också, precis som någon skrev, lämna urinprov på honom om 6 veckor - är allting som det ska då så får han gå över till ett annat foder (kommer inte i håg vad det heter men det var också ett Specific-foder). Det nya fodret är ett "vanligt" helfoder (som alla katter kan äta även om dom inte har dom problemen) men med fördelen att det hjälper till att förhindra att nya kristaller bildas. Vet faktiskt inte om detta går att köpa i vanliga djuraffärer, men man kan ju alltid hoppas med tanke på att jag annars får åka 12 mil (tur/retur) för att få tag i det :crazy: .

Jag frågade veterinären varför man inte kan köpa specialfoder i vanlig djuraffär och hon svarade att det var för att man så lätt fick fel sort då. Om det är så eller inte vågar jag inte svara på men det var i alla fall så hon sa.

Specificfodrena finns bara hos veterinärerna...och det fodret du fick nu är ju ett slags akutfoder. Min fick det också. MEN när katten väl är friskförklarad så kan man faktiskt använda sig av Hills produkter i fortsättningen. Hills kan du köpa i djuraffärer. Jag hade också stora problem med att få tag i Specific, till slut frågade jag om Hills...och det gick bra att ge eftersom det är surgörande och bra för urinstenskatter.

Alla sorters fodermärken passar inte alla katter. Min katt fick urinstensupplösande från Royal Canine, det funkade inte alls. Specific funkade jättebra, redan efter 2 dygn började kisspölarna bli större. Det är flera som säger att Specific är bra.

Vad kostar specificfodret? Kan man köpa det utan att ha fått de ordinerat av vet ??

Fast Royal har väl inte akutfoder va ? Specific är ju ett sådant, även om det finns i ej medecinskt syfte också, men Royal...tveksamt...

Senast ändrad:

Nu vet jag inte om detta bara är "gammalt" men hankatter skall ju inte äta torrfoder för dom kan få problem med just urinsten pga att dom kanske drickr för dåligt med vätska till torrmaten och att dom har ett trängre urinrör än honkatter....det är sånt jag alltid hört iallafall...

martha skrev:
Nu vet jag inte om detta bara är "gammalt" men hankatter skall ju inte äta torrfoder för dom kan få problem med just urinsten pga att dom kanske drickr för dåligt med vätska till torrmaten och att dom har ett trängre urinrör än honkatter....det är sånt jag alltid hört iallafall...

Nej, det är inte "gammalt". Den höga halten vegetabilier i kombination med låg halt vätska är en stor bidragande orsak till att katter (i synnerhet hankatter) drabbas av urinsten/kristaller. Hög halt spannmål ger basisk urin (vilket orsakar struvitsten). Numera tillsätter man surgörande ämnen i torrfoder, men sedan man började med det har förekomsten av kalciumoxalatsten ökat istället. Får katten inte i sig tillräckligt med vätska får den väldigt koncentrerad urin vilket inte är bra... köttbaserad kost rik på vätska (och med rätt sammansättning mineraler) är det bästa i matväg för katter med urinvägsproblem (för alla katter egentligen).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 156
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 647
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle... 2
Svar
22
· Visningar
8 966
Senast: Skywalker
·
Katthälsa Jag har en hankatt som två gånger tidigare blivit behandlad för struvitkristaller. Igår blev han "dålig" igen. Dålig och dålig...han...
Svar
13
· Visningar
11 676
Senast: grusholmen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025