Problem med uppfödaren... *hjälp*

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare dagoberth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 589
Sv: Problem med uppfödaren... *hjälp*

Jag måste kolla upp det närmare..

Men som jag minns det som så att om bilagan är knuten till ett SKK-kontrakt så är det inte en giltig bilaga ..

Men som sagt, jag måste kolla upp det närmare innan jag uttalar mig tvärsäkert :)

*KL*
Åt tackar för så många svar...
måste klargöra denna fråga

*Får en uppfödare ha hur många kullar per år som hellst?
Då menar jag alltså för kennelns räkning inte per tik =)

JA en Kennel får ha hur många kullar som helst per år med olika tikar

Dessutom.. är det inte brukligt att OM en person nu har (jag) delägarskap med en uppfödare, ska man då inte dela ALLT lika??
Denne uppfödare har även snirkat åt sig avelsrätten för hunden hela hundens liv...
Beror helt på hur avtalet för delägarskap är utformat.
Verkar som om du gjort en dålig överenskommelse?

LIA

Enligt SKK så får inte en privatperson och en kennelägare ingår i delägarskap... är det något som ni hört nått om? mellan kennel och kennel är ok men inte privatperson och kennelägare

Dessutom.. är det inte brukligt att OM en person nu har (jag) delägarskap med en uppfödare, ska man då inte dela ALLT lika??
Denne uppfödare har även snirkat åt sig avelsrätten för hunden hela hundens liv...

tror även att denne har 20foderhundar

tror även att denne har ingått i div. olika kontrakt med bilagor med bla. avelsrätt och återköpsrätt..

fråga 1: Aldrig hört och helt säker på att det inte är riktigt heller.

Fråga 2: beror ju på vad som menas med delägarskap?
Om det är halvfoder avtal så betalar fodervärden halva hunden och uppfödaren får ta en kull valpar (istället för två, om det är en tik)
Som halvfodervärd ska du ha SKK`s avtal och inget annat. (där står vem som betalar vad)

Går du in som delägare i kenneln, så är det självklart en helt annan sak.
Har du gjort det så delar ni ansvar för valparna/valpköpare också.
Tror inte det är det du menar???
För inte blir man delägare utan att vara ordentligt insatt och medveten om vad det innebär???

En tredje variant kan vara att två personer köper en hund (i regel en import eller högt meriterad) och delar på kostnaderna för köpet.
Då är man inte fodervärd utan då gäller det SKK`s bestämmelser om max antal kullar på en tik.
Tror inte det finns färdiga avtal för detta, utan man får själv skriva ihop.
Det som är brukligt är att man delar på inköpskostnaden och transporten (om det är en import)
Man brukar också dela på utst kostnader, tester som HD med mera (beroende på ras)
Mat och övriga ”vardags utgifter brukar den som har hunden betala.
Men det viktiga är ju att man skriver ett ordentligt kontrakt om vem som betalar vad, samt vad som händer om hunden dör.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 611
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap... 2 3
Svar
47
· Visningar
2 874
Senast: tuaphua
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 784
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka