Problem med traven före galoppen

morning glory

Trådstartare
Jag har ett 13 årigt New forest sto. Hon stressar ganska lätt upp sig och nu har jag fått problem med traven före jag ska galoppera.
Så fort jag börjar fundera på galopp slänger hon upp huvudet och börjar trippa med små korta travsteg. Hon gillar att gaoppera men har ganska svårt för det, så jag vet inte om hon spänner sig för att det ska bli kul att få galoppera eller om det är för att det är jobbigt.
Hon lugnar ner sig om jag rider lätt på långa tyglar en stund, då söker hon sig fråmåt neråt och går fint, men så fort jag sätter mig för att fatta galopp händer samma sak, hon kan också börja kasta ut bakdelen om jag rider på volt...

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, några idéer?

Sv: Problem med traven före galoppen

Jag hade kollat tänderna på henne,om inte det nyligen är gjort...

Finns det inga andra synliga bekymmer så är det bara att träna,låt henne aldrig fattta galoppen innan hon är lugn,inte ute i skogen heller!

Man kan även ta hjälp av hörnen i ridhus,och ta fattningen på böjt spår i hörnpasseringen,då ju hästen ändå "ligger i rätt läge"...

Träna att fatta galopp ur småa volter eller ur skritt, så att hon inte hinner börja ladda.
Och som Ancan sa: låt hon bara fatta galopp när hon är lugn

Tack för tipsen!
Jag tror att jag ska försöka fatta galopp från skritt eftersom det är så svårt att få henne lugn i traven. Som jag skrev förut så har hon ganska svårt för galoppen men jag tror att hon klarar av att fatta från skritt...

Du har fått bra tips ovan. Galopp från skritt är jättebra, lättare att få fattningen ur en lugn, samlad och kontrollerad skritt än en stressad, trippig trav. Jobba mycket med övergångar om hon har svårt för galoppen. Skritta - fatta galopp- galoppera ett par språng - bryt av till skritt igen och ta om det gång på gång. Jobbigt men nyttigt.

Ullis

Avdramatisera. Det brukar bli lättare om man gör fattningar i skogen, till mycket små hjälper. Träna dig att kunna stå avslappnat i traven och sedan fattar du bara för ett tramp i innerstigbygeln. Du skall andas på och slappna av. Fattar hästen inte utan mest ökar, sakta ner igen och trava på tills hästen är avslappnad igen och försök igen.

Hälsning Maja

Det blir inte lättare för hästen som den tvingas fatta sin galopp ur skritt.

Hälsning Maja

Prova att ha en travbom framför ett hinder, de flesta hästar fattar galopp över bommen för att sedan hoppa hindret. Det ger även en naturlig bjudning (om hästen trivs med hoppning såklart) och lite distrahering eftersom det är hindret hästen kollar på.

Att fatta galopp i fältsits brukar också kunna förenkla det hela. Man stör hästen mindre och fattar mer för vikten. Dessutom kan man inte göra massa "fel" när man måste hålla balansen i stigbyglarna.

Tack för tipsen!
Stobek- självklart tvingar jag inte henne att fatta galopp från skritt och gör det inte så många gånger beroende på hur trött hon verkar bli.

Mitrolle- Jag vet inte om det funkar så bra att ha hinder med i bilden eftersom hon blir välldigt het när man hoppar, men jag ska nog pröva det iaf...

Träna hennes muskler från marken. Hur fattar hon galopp när/om du longerar? Kan hon fatta lugnt då? Om hon gör det, sätt upp någon som bara sitter när du longerar och låt henne fatta på ditt kommando. Sedan gör ryttaren mer och mer för varje gång tills hon fattar lugnt för ryttarens hjälper (inte allt under ett pass).

Kanske spänner du dig inför fattningen för att du vet hur det brukar bli. Rid flera pass där du sitter ner i trav men inte fattar galopp. Öka, minska, rid öppna, sluta, skänkelvikning. Känns hon jättebra så kan du ju lägga in en fattning om det passar, men planera inte in det.

Hoppas något av detta kan passa er att prova.

Longera är nog ingen bra idé eftersom hon blir extremt stressad... Men däremot är ditt andra tips bra, och så har jag tänkt att jag ska låta någon annan rida henne så att jag ser om det är jag som är problemet eller om hon ändå spänner sig...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30