Problem med trav-skritt övergångar.

Jaxonmaxon

Trådstartare
Har en häst en 8 årig arabkorsning som är ganska (läs väldigt) känslig för det mesta, aldrig suttit på en känsligare häst, både på gott och ont.

När vi travar och ska göra en övergång till skritt så blir det antingen pallnit och sen småååsmååbebissteg framåt (tappar bjudning står det i protokollet)
lr så om man tar lite mindre så blir det småtripptrav steg ist (taktinslag, ingen skritt visad i protokollet)

Vad fasiken ska jag göra? :confused: :S

När vi skrittar en längre bit då kan han efter ett tag skritta på normalare men när det gäller trav -skritt 5 steg- trav då blire som jag beskrivit ovan.
Idag försökte jag det mesta för att få till övergångarna, men jaaa det blev väl bättre än precis i början men det ger ju inte direkt några poäng att tala om på en dressyrbana :S

Pleeease help?

(Jaa jag rider regelbundet för en tränare och vi har kommit en bra bit på väg med den hästen men täntke ändå kolla här med er ;) )

Sv: Problem med trav-skritt övergångar.

Jag har också en enormt känslig häst som dessutom är ung o bara befinner sig på "lågstadiet" än. Vi har tragglat mycket med övergångar. Tycker det är absolut lättast att börja med att träna övergångar på böjt spår. Jag sitter till försiktigt o klämmer med låren o lite knä samtidigt som jag är jättejättejätteförsiktig med handen. Direkt när jag känner att hon saktar ned så släpper jag trycket o är med henne framåt, är noga med att inte använda handen, hon måste känna att hon är fri att ta för sig framåt i skritten o inte börjar spänna sig mot mina hjälper. Man kan tänka sig en bil, där man ju släpper gasen precis innan bilen stannar för att få ett mjukt stopp. När vi ska igång i trav igen så lättar jag lite i sätet, man kan säga att jag "sitter fram" henne i trav o vid behov med hjälp av en liten lätt impuls från underskänkeln. Det som jag upplever med min känsliga häst är att det är jätteviktigt att vara mjuk o lätt i hjälperna, aldrig aldrig bli fast, att få hästen att känna sig trygg o avslappnad. Det blir mycket "finlir" fast på basics nivå.

Vet inte om det går att förstå hur jag gör, men lycka till med träningen!

Been there, done that ;)

För det första: avbryt inte traven utan börja skritta. Tänk inte "nu ska vi bryta av till skritt" utan tänk att ni ska börja skritta. Gör en förhållning: krama tyglarna och stelna till i sitsen (spänn magen, knip om med låren och "avbryt" all form av sitsaktiviteter som pågår i traven) och så fort hästen saktar av så måste du vara snabb och på en gång lätta i handen och driva hästen framåt med säte och ben. Gunga med överdrivet mycket i varje steg men se till att h*n inte börjar trava (frys sitsen då ist för att dra i tyglarna). Då börjar du bara om igen.

EDIT: när du ska gunga med i skritten, tänk att dina skinkhalvor går precis som dvärgens i snövit när han sitter på dragspelet ;)

Alltså jag tkr jag har prövat allt... Om jag bara gör en lättförhållning och verkligen fryser sitsen då blir det de dära smygtraven ändå... och tar jag för mkt så blire pallnit å sen framåt...

och försöker jag driva på i skritten så blir det automagiskt smygtrav...

Men då är det bara att fortsätta träna... fan tillslut så borde det väl gå..

hoppas man iaf ^^

Ska iaf försöka prova båda era tips idag lite mer ingående... hoppas bara vinden ger sig annars är det nog lönlöst :/

Man kan också träna övergångarna under skänkelvikning eller skolorna. Det är lite svårare på vissa sätt, men har du tur kan det bryta mönstret hos dig och/eller hästen. Du kan också prova att slänga upp en annan ryttare för att se om hästen beter sig likadant, för att få lite ideer om hur mycket som ligger hos hästen och hur mycket hos dig. Lycka till!

Jaa jag fick det tipset att flytta av min tränare så det ska jag pröva, avvaktar dock med att rida tills jag har en ny sadel (utprovning idag -hoppas hoppas-

Att sätta upp en annan ryttare då freakar han bara ur och tar ett tag att lugna ner och få att jobba, han är som sagt väääldigt känslig... Sen jag köpte honom har jag bara låtit min tränare sitta upp och det blir samma sak varje gång där.

grundridning=träning. och även om en häst är känslig behövs även benen i en övergång.

Det är svårt att ge råd när man inte sett er in action så att säga...
Sen kan det vara så många olika saker som gör att det inte funkar.Tex hur passar sadeln,hur din position är i sadeln,om hästen blir stressad och inte orkar bära sig vid övergången och kanske därför spänner sig,kortar sig och blir trippig....det kan var så mkt.Kanske är den i lite hög i formen och sänker ryggen och undandrar sig hjälperna,en sån häst skall grundformen först rättas till på och komma i balans och harmoni och sen byggas upp.Du vet som huset vi slarvat med grunden med,då måste man gå tillbaka och reparera...

Sen kan man träna på att minska hjälperna och använda rösten mer kanske om den är så känslig.Att bli passiv och bara säga "ptroo" med en mjuk och lugn röst och ge hästen mycket eftergift.

Det som är viktigt tror jag också att inte träna detta för mycket då det blir en stressande övning.Innan du gör detta så gör tex sånt som får den att bli extra avspänd och harmonisk.Mjuka övergångar i lång och låg form,börja så och bygg vidare,klappa,beröm...och tänk långsiktigt.

Lycka till:)

Vad går hästen i för form? Är den lösgjord?

Problemet är ju ofta att hästen spänner emot och tappar lösgjordhetetn i själva övergången då gäller det att vara på och säga till hästen att vara loss, att inte släppa taget någonstans.

Annars så skulle jag rida en sån häst så den inte har en jäkla aning om vad jag tänker hitta på härnäst, så inte du och hästen förbereder en hel långsida på att den ska trippa en övergång.
Rid som om du tänkte bryta av, sen precis sekunden innan så ångrar du dig och rider frammåt. Sen gör du kanske halt, eller kanske inte.

Många gånger spänner sig hästen mot vad den tror komma skall, var inte så självklar för den.

Min valack var så hela första året efter inridningen. Han är också oerhört känslig och det var lite pyssel innan övergångar och fattningar fungerade. Avsaktning till skritt skedde med en tvärnit, dock skrittade han ganska så som vanligt efter niten. Han har dock snigelskritt då han inte hittat bjudningen i skritten riktigt än (unghäst). Jag gjorde ingen stor grej av det hela och gjorde som många andra skrivit helt enkelt en vanlig övergång. Lite hand och mkt säte och framför allt måste man tänka AVSPÄNT! Som ngn tidigare skrivit så är BÖRJA skritta ett jättebra tänk. Böjda spår är kanon om man vill att hästen ska stanna kvar i föregående form igenom övergången men jag vet inte om det blir någon enorm skillnad på själva övergången mer än att om du har kvar hästen i en bra form så blir övergången så klart bättre. Då är hästen dessutom fokuserad på dig och får en bättre chans att sakta av till en BRA skritt i form vilket så klart underlättar hästens avslappning.

Du måste få din häst att hitta en avspänd bjudning i skritten. (Vilket du säkert listat ut redan;)) Gör många övergångar varje pass du rider och låt det ta den tid det tar. Det släpper så småning om. Hur fungerar det när du rider ute? Testa att göra tydligare övergångar där när hästen kanske har lite mera bjudning.

Lycka till och hoppas det löser sig!

Jate Volim

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat