Problem med skrittmaskin??????

Swat007

Trådstartare
Har aldrig hört talas om att någon haft problem att få in hästen i en skrittmaskin (mjo kanske första gången) Men för övrigt. Jag tänker att det måste va otroligt tråkigt att gå runt runt runt runt..... Så varför skulle dom vilja göra det igen? Alltså varför gå in?.. Många ställen där dom får gå 1h eller mer.

Finns det någon häst ni vet som hatat/tvärvägrat/viljat ut ur en skritt maskin?

Mvh

Sv: Problem med skrittmaskin??????

Ja det vet jag.

Var det frågan eller vart vill du komma? hehehe

Varför går hästarna in i en hästtransport? Kan inte vara kul att åka och skumpa runt och hålla balansen.
Varför går hästarna på en ridskola in i ridhuset? Kan ju inte vara kul att går runt runt runt flera timmar med olika ryttare på ryggen...
Varför hoppar en del hästar hinder fast de har ont? De borde ju inte vara kul att hoppa om de har ont?

Ja, för de flesta hästar är så himla snälla! Och "tråkigt" är oftast inte nog för en protest, de ska ha blivit skrämda, vara rädda eller gjort illa sig för att VÄGRA helt. Sen är en del hästar duktigare på att säga ifrån än andra, men många är så otroligt godhjärtade och ärliga att de gör som vi vill och vad vi ber dem om.

Sen tror inte jag att hästen ser på det jobbet som vi gör.. Hästar är gjorda för att ströva så jag tror att de inte tänker på att de går ''runt runt'' och tråkigt. Jag upplever iafl att alla hästar jag haft i skrittmaskin inte tycker att det är otrevligt alls. De verkar gilla att komma ut och röra på sig en timma extra, observera EXTRA, om dagen utöver den vanliga träningen och hagvistelsen. Det finns fler saker hästar gör i vardagen som blir samma samma som du skriver. Men jag tror inte de tänker som oss att det är trååååkigt bara för att de ska göra det idag igen och att de ska göra det i 60 min. Så upplever iafl inte jag mina hästar. De älskar alla nya saker man låter dem göra varje dag, just för att de får göra nått nytt för stunden.
Och de flesta hästar upplever jag tycker om att få röra sig. De tycker nog att det är bra mycket mer rogivande att gå runt i en skrittmaskin i 60 min än att stå i boxen rakt upp och ned (de är ju inte alls gjorda för att stå helt stilla bara sådär) ännu en timma till om dagen.

Men så upplever iafl jag mina hästar. Andra kanske har hästar som tycker annat. Beror kanske på hur man själv är med hästarna. Tycker jag att det här ska bli SKITKUL så tycker alltid hästarna det med. Går man in i ett arbete med negativatankar så för ju det med sig till hästen och det blir väl inte alls sådär jätteinspererande. Jag tror vi har väldigt mycket påverkan på våra hästar. Men så har jag även bara uppfostrat träningsälskande hästar. Min är vana att få jobba och älskar det!

Skrittmaskiner är för lata människor. Tror allt att hästen tycker det är bra mycket roligare att gå en promenad, eller få gå i en rejäl hage med sina polare istället.

Nä det var bara en tanke som slog mig...

Har också upplevt hästarna trivs där. Därför jag undra om ni vet någon häst som verkligen inte gillat de.??

Vi har en hel del hästar som tycker det är skitkul att gå i skritten.

Min är inkluderad. Hon tycker att det är så roligt att hon inte ens får gå där. Risken att hon gör sig själv illa är för stor. :p
Hon blir helt saligt vild och studsar upp och ner, öronen framåt och piper och tjuter.

Varför vet jag inte, men kul tycker hon att det är!

Det måste ju vara roligare att få ut och röra på sig, än att stå instängd i en box..

Skrittmaskiner är för lata människor. Tror allt att hästen tycker det är bra mycket roligare att gå en promenad, eller få gå i en rejäl hage med sina polare istället.

Det håller jag inte ett dugg med om!! Tävlingshästar behöver röra på sig mycket för att hålla sig mjuka och smidiga. Och även om de rids/körs alla dar i veckan så är det ett perfekt komplement till träningen före eller gärna efter träningen.

Våra hästar gick alltid efter snabbjobb och korsförlamningshästar och andra stelare hästar gick en timma innan hagen varje dag. Man måste göra annat i stallet än att rida med när man har 10 hästar. Så varför inte låta dem gå där medan man skottar skit och sedan går de ut i hagen alt rids. Varför skulle de vara en lat människa?? Snara ännu mer engagerad som OCKSÅ orkar släppa in alla i skrittmaskinen varje dag utöver allt arbete som
hör dem till.

Om man ersätter ridning/träning/hage med skrittmaskinen, ja då är det fel! Men om man använder den som ett extra komplement till arbetet så är det en riktigt bra sak och inte lathet!

Det måste ju vara roligare att få ut och röra på sig, än att stå instängd i en box..

Ja men eller hur!! Det är ju inte på tal om att en skrittmaskin ska ersätta hage eller träning. Utan erbjuda extra stimulans och rörelse. Men det förstår inte folk.

Hade två hästar uppstallade i ett stall med skrittmaskin och de ingick nog någon slags pakt typ våga vägra skritmaskin eller något. För det gick bra första gångerna när jag introducerade maskinen för dom. Sen började de att konstra på vägen dit och skulle inte gå in och betedde sig allmänt ouppfostrat och ville inte alls gå åt det hållet. Och de var i alla andra lägen snälla och hanterbara, inga direkta olater eller problem med dom annars.

Jag tycker dock den skrittmaskinen låg lite dumt placerad, bredvid en väg och en maskinhall med skrammlande portar dessutom var det väldigt mörkt vintertid (dagtid gick de ju i hagen, jag ville att de skulle gå en stund på kvällen) både utanför och i maskinen och väggarna var hela så de såg inte ut såvida de inte höjde huvudet i giraffposition. Andra skrittmaskiner jag sett har varit öppnare och många sett ut att ligga lite mer avskilt inte direkt bredvid en väg i alla fall.

Men eftersom jag skulle flytta så gav jag faktiskt upp projekt skrittmaskin då jag hade köpt egen liten gård och inte hade några som helst planer på att skaffa en skrittmaskin. Men det kan säkert vara ett bra komplement men stor vikt bör nog läggas på placering och utformning

Senast ändrad:

Det håller jag inte ett dugg med om!! Tävlingshästar behöver röra på sig mycket för att hålla sig mjuka och smidiga. Och även om de rids/körs alla dar i veckan så är det ett perfekt komplement till träningen före eller gärna efter träningen.

Är det då inte bättre att de får gå ute dygnet runt? Istället för att stå instängda i box mer än halva dygnet och sedan instängd i en skrittmaskin ca 30 min? Det hade nog hästarna uppskattat mer iaf..

Är det då inte bättre att de får gå ute dygnet runt? Istället för att stå instängda i box mer än halva dygnet och sedan instängd i en skrittmaskin ca 30 min? Det hade nog hästarna uppskattat mer iaf..

Sådana här vintrar kan det faktiskt vara svårt för hästarna att röra sig i hagarna. Först djup djup snö och nu mer eller mindre isgata i många hagar. En bra skrittmaskin med bra underlag kan då vara ett utmärkt komplement till träningen speciellt om man har lite ont om både hagar och tid vilket inte är helt ovanligt. Sen skrittar inte alltid hästarna effektivt i hagen utan strövar lite långsamt hit och dit.

Det allra bästa för hästens muskler och leder samt psyke är nog att ta långa ridturer i skritt med ev handhäst men mörker, tidsbrist, väder och brist på ridvägar med lämpligt underlag den här årstiden gör det periodvis väldigt svårt att skritta ut längre turer. En skrittur i blåsigt väder, mörker och halka kan vara väldigt riskfylld. Så en skrittmaskin kan vara till hjälp om den har bra underlag och är tillräckligt stor.

Senast ändrad:

Min Islänning tyckte det var skoj i skritt maskinen, men han fick inte gå där för han grise passade för mycket . Mitt sto vägrade gå in om inte jag var med, men hon vägrar gå in i stall också !

Hej från Hambo

Sådana här vintrar kan det faktiskt vara svårt för hästarna att röra sig i hagarna. Först djup djup snö och nu mer eller mindre isgata i många hagar. En bra skrittmaskin med bra underlag kan då vara ett utmärkt komplement till träningen speciellt om man har lite ont om både hagar och tid vilket inte är helt ovanligt. Sen skrittar inte alltid hästarna effektivt i hagen utan strövar lite långsamt hit och dit.

Det allra bästa för hästens muskler och leder samt psyke är nog att ta långa ridturer i skritt med ev handhäst men mörker, tidsbrist, väder och brist på ridvägar med lämpligt underlag den här årstiden gör det periodvis väldigt svårt att skritta ut längre turer. En skrittur i blåsigt väder, mörker och halka kan vara väldigt riskfylld. Så en skrittmaskin kan vara till hjälp om den har bra underlag och är tillräckligt stor.

+1 på den!!

*Kl

Vara hastar gillar generellt att ga pa skritten. Nu har vi visserligen tvingats andra vart upplagg efter flytt men jag tycker inte det gor sa stor skillnad pa just den specifika punkten.
Tidigare hade vi alla hastar ute dygnet runt. Nu har vi en halv hektars hage att dela pa 12 hastar varav de flesta maste ga sjalva.
Alla vara hastar tycker om skritten men nagra verkligen alskar den. De gillar att vara "fria" jamfort med motion i vagn (och ja vi kor vara i oppet huvudlag och utan en massa "kraffs" som kak etc)
Sarskilt unghingstarna tycker det ar lajbans och jag har ett par jag knappt kan fa tag pa nar de val ar i skritten da de inte vill av.

Varan skritt ar dessutom sapass stor att det gar att jogga i ett trevligt, lugnt tempo och de flesta av vara tavloingshastar gar enbart pa maskin som langsammotion. Det kommer andras en del men innan da de gick ute dygnet runt var det verkligen allt de behovde mellan starterna.
Ovh jag kan lova att det ar ett himlans upp och ner for att hinna rulla sig nar den stannar for in/ut samt att bocka och skutta med bocksprang och ett par valriktade sparkar. Det ar roligt att rora sig pa ett bra underlag i ett trevligt tempo och dessutom med polare (i vart fall 8)!

Jag jobbade på ett stall innan där ridhus, skrittmaskin å super ridvägar fanns... Hästarna gick offtast ut i skritt maskinen innan dom släpptes ut.. men ibland fick dom gå rätt ut å då drog dom mot skritt maskinen.. fanns även en häst som bara stog å hängde vid grinden om han ej fick gå i skritten så visst vissa hästar kan tycka de e tråkigt men vissa kan tycka de e kul med. har man en öppen skritt sån som där va med bara trä staket runt så hästarna ser allt som händer så har dom ju alltid grejor å titta på..

Jag jobbade i ett stall för ett x antal år sedan och där hade dom skrittmaskin. Ena hästen verkligen hatade den och tvärvägrade gå in och om man väl fick in den så gjorde den allt för att slippa vara där, försökte klättra över väggarna springa under avspärrningarna denna häst la sig även ner en gång.
Jag förstår hästar som inte vill gå i skrittmaskin, tänk dig själv att bli tvingad att gå runt runt med grindar både framför och bakom dig.. Vilken stressande situation.

Jag är en sån där skrittmaskins hatare.. Det är inte naturligt för hästar att gå i en sådan! Hästar ska leva häst liv...

Hur naturligt är det för hästar att gå i hage, stå i box, bli ridna, lindade, transporterade, hanterade etc.?

Finns ju lite olika typer av skrittmaskiner, vissa är helt slutna där hästarna inte kan se ut, andra är öppna så hästarna kan hålla koll på vad som händer samtidigt, andra ser mer ut som en torkvinda med långa armar där hästarna binds fast och sedan "leds" runt av maskinen, utan att det finns väggar eller staket runt eller mellan hästarna, tror dock inte den typen är så vanlig här och nog inte den säkraste heller.

I vilket fall har hästar ofta en lite annan syn på arbete än vi människor har. Personligen skulle jag dö av tristess om jag skulle behöva stå ute i en hage i 10 timmar om dagen. Människor kräver en annan typ av stimulans än hästar. Vi tvättar, tittar på tv, sitter vid datorn, går på promenader, åker till stan, handlar och gör miljoner saker på en dag. Hade vi utsatt hästarna för lika mycket stimulans hade de blivit helt konstiga i huvudet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar