problem med skritt

_Aldís_

Trådstartare
för det första har jag ett lite problem med mitt sto...hon skrittar verkligen inte..hon taktar hela tiden... det enda hon vill är framåt framåt...och huvudet uppe i himlen..hur kan man göra för att få henne att iaf tagga ner några kilon???

Seen om det är nån som är gullig och har tid/lust om dom vill kolla på min lilla galning på WF.. Aldis fra Kuludalsa.. om hon har någon skritt överhuvudtaget??!!hon ska vara bedömd..

Sv: problem med skritt

Hej!
1. Skritten. Du kan ju prova lägga volter. Så fort hon tar ett SKRITT-steg berömmer du massor. Det funkade på en av våra hästar, fast jag fick lägga bra många volter innan han fattade att han skulle lugna sig.:)

2. Jag var in på worldfengur och sökte, men fanns ingen på det namnet du skrivit. Du måste skriva exakt stavning med apostrofer och allt...

Lycka till!

Hej!
1. Skritten. Du kan ju prova lägga volter. Så fort hon tar ett SKRITT-steg berömmer du massor. Det funkade på en av våra hästar, fast jag fick lägga bra många volter innan han fattade att han skulle lugna sig.:)

2. Jag var in på worldfengur och sökte, men fanns ingen på det namnet du skrivit. Du måste skriva exakt stavning med apostrofer och allt...

Lycka till!

okej ja det ska jag prova...har inte ridit henne så mycket än..men hon är MYcket framåt.. men det ska jag absolut prova..gjorde du på ridplan eller ute/både och??

okej visste inte att dom var så noga..:) Aldís frá Kúludalsá

Är du säker på att det är framåtanda och inte bara ren springighet?

:angel:Kollade på worldfengur och hon hade 7 för skritt.

Förutom volter skulle jag tycka att ni skulle ta er tid att lära känna varandra ordentligt (tyckte att du skrev att du inte ridit henne så mkt :) )
Ett tips kan ju va också att man inte kortar upp tyglarna om hästen börja takta det är nog det vanligaste felet man gör, man får jobba mkt med förhållningar med sätet, utan att hämma rörelserna, man vill ju att de ska ta ut stegen ordentlig. Kanske hon också blir stressad/ tävlingsinstinkt om du rider med andra? hon vill vara först.. Kan ju funka att rida en bit framför eller bakom om man vill rida ut med andra och vill ha lugn häst..

Även gå över bommar på en stor volt kan hjälpa till att få dem att slappna av, att de får annat att tänka på.

Har ju inte så mycket koll, man är ju olika från person till person och från häst till häst..:) Testa och känn efter själv, eller ta hjälp av instruktör, de är mina bästa tips:angel:

Har ridit en häst som hade samma problem med skritten. Men vet inte hur jag fick henne att sluta, jag red henne bara lugnt och harmoniskt.:banana::)

Man ska göra dem lyhörda för de man vill, men man ska inte dock greja för mycket med halvhalter och så då kan man förstöra istället. Man vill ju att hästen ska flyta i allting, i alla gångarter och då föstör man rörelsen om man lägger in till tex. halvhalter utan anledningar... Tips från Johan Häggberg, Dock inte ordagrrant, men samma innerbörd. Är ett tips till alla;)

Senast ändrad av en moderator:

Lägg inte för mycket värde vid skrittpoäng från bedömningar, de flesta hästar är så kraftfullt ridna så skritten ofta inte prioriterad. Den ger heller inte särskilt bra poäng, ännu en anledning till att man hellre sätter tryck och får upp nån annan gångart nåt halvsteg.

Är ni nya bekanta så kan ni gärna promenera. Alltså skritt för hand, hur beter hon sig då? Om det är en islandsimport kan det vara tacksamt att få bekanta sig med den nya miljön.

Eftersom ni lätt får fel form i skritten kan det också vara bra att skritta i skog och mark. Då behövs det lite mera koll på vart hovarna sätts ner, och det kan vara lugnande. Att hitta en ok form lite naturligare kan i framtiden underlätta jobbet i skritten.
Dessutom kan ni bli mera överens, vilket också underlättar allt framtida samarbete.

:angel:Kollade på worldfengur och hon hade 7 för skritt.

Förutom volter skulle jag tycka att ni skulle ta er tid att lära känna varandra ordentligt (tyckte att du skrev att du inte ridit henne så mkt :) )
Ett tips kan ju va också att man inte kortar upp tyglarna om hästen börja takta det är nog det vanligaste felet man gör, man får jobba mkt med förhållningar med sätet, utan att hämma rörelserna, man vill ju att de ska ta ut stegen ordentlig. Kanske hon också blir stressad/ tävlingsinstinkt om du rider med andra? hon vill vara först.. Kan ju funka att rida en bit framför eller bakom om man vill rida ut med andra och vill ha lugn häst..

Även gå över bommar på en stor volt kan hjälpa till att få dem att slappna av, att de får annat att tänka på.

Har ju inte så mycket koll, man är ju olika från person till person och från häst till häst..:) Testa och känn efter själv, eller ta hjälp av instruktör, de är mina bästa tips:angel:

Har ridit en häst som hade samma problem med skritten. Men vet inte hur jag fick henne att sluta, jag red henne bara lugnt och harmoniskt.:banana::)

Man ska göra dem lyhörda för de man vill, men man ska inte dock greja för mycket med halvhalter och så då kan man förstöra istället. Man vill ju att hästen ska flyta i allting, i alla gångarter och då föstör man rörelsen om man lägger in till tex. halvhalter utan anledningar... Tips från Johan Häggberg, Dock inte ordagrrant, men samma innerbörd. Är ett tips till alla;)

:bow: tack!! då vet jag att hon KAn skritta... ja det blir väldigt lätt att jag kortar upp tyglarna... men jag ska prova med bommar och sånt på ridplanen så hon får annat att tänka på!!!

Lägg inte för mycket värde vid skrittpoäng från bedömningar, de flesta hästar är så kraftfullt ridna så skritten ofta inte prioriterad. Den ger heller inte särskilt bra poäng, ännu en anledning till att man hellre sätter tryck och får upp nån annan gångart nåt halvsteg.

Är ni nya bekanta så kan ni gärna promenera. Alltså skritt för hand, hur beter hon sig då? Om det är en islandsimport kan det vara tacksamt att få bekanta sig med den nya miljön.

Eftersom ni lätt får fel form i skritten kan det också vara bra att skritta i skog och mark. Då behövs det lite mera koll på vart hovarna sätts ner, och det kan vara lugnande. Att hitta en ok form lite naturligare kan i framtiden underlätta jobbet i skritten.
Dessutom kan ni bli mera överens, vilket också underlättar allt framtida samarbete.

nejdå det gör jag inte men bara kul att se om det finns nån skritt i det lilla monstret;) när jag leder henne/ longerar/ tömkör så gör hon inte alls så i samma utsträckning som i ridningen...men jag ska ta kontakt med någon instruktör oxå...väntar bara på sadelutprovaren...jag hoppas vi kan lösa våra problem damen och jag för i övrigt är hon en sån fin häst att jag absolut vill ha henne kvar...jag tror inte att jag har hittat dom rätta knapparna än... för jag vet att hon Kan!! om hon vill var ju en annnan sak...:mad:

Det brukar ta en stund, speciellt på hästar med lite vilja. Se till att inte mickla så mycket med bettet, utan försök (svårt!) att ge henne utrymme och påverka mera bakben med ditt säte. Då är skog och mark ovärderligt - det går inte lika lätt att ränna iväg.

felet jag tror många gör med hästar som lätt stressar upp sig i skritten att man stressar med hästen, istället för att bromsa bromsa och lugna lugna kan man istället bara åka med och inte göra för stor affär av det.

Många hästar kan trissas upp av allt stannande man så lätt gör med hästar som försöker kuta iväg hela tiden, så låt henne skritta på och försök att åka med och inte göra för mycket samtidigt som du självklart ska ha koll på henne.

Att inte spänna sig i sadlen är kanske en självklarhet för dig men ja självklart kan detta också göra hästen mer springig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 937
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025