Kollade på worldfengur och hon hade 7 för skritt.
Förutom volter skulle jag tycka att ni skulle ta er tid att lära känna varandra ordentligt (tyckte att du skrev att du inte ridit henne så mkt
)
Ett tips kan ju va också att man inte kortar upp tyglarna om hästen börja takta det är nog det vanligaste felet man gör, man får jobba mkt med förhållningar med sätet, utan att hämma rörelserna, man vill ju att de ska ta ut stegen ordentlig. Kanske hon också blir stressad/ tävlingsinstinkt om du rider med andra? hon vill vara först.. Kan ju funka att rida en bit framför eller bakom om man vill rida ut med andra och vill ha lugn häst..
Även gå över bommar på en stor volt kan hjälpa till att få dem att slappna av, att de får annat att tänka på.
Har ju inte så mycket koll, man är ju olika från person till person och från häst till häst..
Testa och känn efter själv, eller ta hjälp av instruktör, de är mina bästa tips
Har ridit en häst som hade samma problem med skritten. Men vet inte hur jag fick henne att sluta, jag red henne bara lugnt och harmoniskt.
Man ska göra dem lyhörda för de man vill, men man ska inte dock greja för mycket med halvhalter och så då kan man förstöra istället. Man vill ju att hästen ska flyta i allting, i alla gångarter och då föstör man rörelsen om man lägger in till tex. halvhalter utan anledningar... Tips från Johan Häggberg, Dock inte ordagrrant, men samma innerbörd. Är ett tips till alla