Problem med skoning

L

Lillan09

Min häst blev skodd idag, han är helt förjävlig rent ut sagt. Bara slänger sig. Drar sönder uppbidningen. Vad ska ja göra? Hovisen säger bara att han måste lära sig och träna på det. Men när ja lyfter fötter är det inga problem?:confused:

Vi blev så trötta på honom att jag fick hålla han ist. Men höll på lika mycket ändå.

Sen undrar jag en till sak. Han fick nån svart grejs på hovarna. Lukta som tjärna och var lite "gummit" på hoven innan han satte på skon. Vad är det bra för och varför?

Nån som har nån erfarenhet om detta?? Vill inte använda lugnade, då jag tycker det är en för lätt utväg mot problemet.

Sv: Problem med skoning

Min häst blev skodd idag, han är helt förjävlig rent ut sagt. Bara slänger sig. Drar sönder uppbidningen. Vad ska ja göra? Hovisen säger bara att han måste lära sig och träna på det. Men när ja lyfter fötter är det inga problem?:confused:

Vi blev så trötta på honom att jag fick hålla han ist. Men höll på lika mycket ändå.

Sen undrar jag en till sak. Han fick nån svart grejs på hovarna. Lukta som tjärna och var lite "gummit" på hoven innan han satte på skon. Vad är det bra för och varför?

Nån som har nån erfarenhet om detta?? Vill inte använda lugnade, då jag tycker det är en för lätt utväg mot problemet.

Kanske vore bra om du före skoning red av den ordentligt så överskottsenergin brukades vid rätt tillfälle. Ställ in den i boxen och låt den vila där ca 1/2 timme före skoningen. Sko den utifrån individens rutiner, det finns alltid en tidpunkt på dygnet där hästen varvar ner och känner sig trygg. Varför skapa problem i stället för att lösa problemet?? Kanske bra om du redan från början höll den i slackt grimmskaft och kanske i kombination att du hänger upp ett fullt hönät på skoplatsen så den förknippar skoningen med ngt possitivt.

Det där svarta hede det väl varit bättre om du frågade hovisen om vad det va och varför det användes i stället för att ställa frågan här där den enda informationen som framkommer är svart gummit..

Det kan ha varit soul pack och i så fall har hästen bärrandsröta eller början till hålväggar. Soul pack används vid bakterieangrepp och uppkomsten till bakterieangrepp beror på bakterier i närmiljön.

Lycka till.

Han kanske hade bärrandsröta och fick på sig tjära?

Det tänkte jag också på. :)

Min häst är inte heller den mest väluppfostrade tjej när det kommer till skoning. :o
Det jag har märkt är att hon beter sig bättre om hon får ta ned hoven emellanåt.

Hon gillar främst inte när sömmarna spikas i, så jag har nyss tagit för vana att knacka ordentligt på hoven när jag kratsar dem och hon reagerar allt mindre. :)

Det ska bli intressant att se om hon uppför sig bättre nästa gång hovisen kommer.

Är det något speciellt moment som din häst inte gillar?
Att det knackas på hoven?
Att han inte gillar att ha benen fastkilat mellan knäna?
Att benet hålls uppe länge?
Att det är någon han inte känner som håller i hoven?
Osv..

Annars är det väl bara träna och försöka att efterlikna hovslagarens moment, raspa, knacka och hålla hoven mellan knäna osv.

Min häst är heller inte svår att få att lyfta på hovarna och kratsa dem, det är när man börjar raspa och knacka på dem som hon reagerar med att att försöka komma undan, först testar hon att rycka hoven ur handen på mig och sen hoppar hon och skuttar och reser sig tills jag tappar taget.

Som tur är har det blivit allt bättre. :)

Kram, Maya

Okej ska ringa och fråga honom, tänkte inte så mycket på det just då eftersom vi hade fullt upp med hästen. För att ägarana (lånar hästen) säger att han ska kunna det där. Så har lyssnat på vad dom säger och att andra fodervärden inte hade brytt sig om honom när det gäller hovvård. Har bara haft honom sen i sommras så vet inte så mycket när det gäller att sko honom. Men ska forsätta hålla honom på stallgången.

De momenten han inte gillar är när man knackar och slår i sömmarna. Han får VILA väldigt mycket mellan det olika momentet. Hovisen står och pratar och klappar honom väldigt mycket:)

Han hade bärrandsröta när han kom men inget allvarligt, som sagt innan förra fodervärd brydde sig inte ett smack om hovvården. Men den andra hovisen jag hade brydde sig inte om det? Jaja, ska ringa den nya och kolla med honom ist

För att ägarana (lånar hästen) säger att han ska kunna det där.

Då tycker jag att du ska ringa upp ägarna och hälsa från mig att det faktiskt är ägarens uppgift att se till att hästen är hanterad (även när det gäller hovvården.)

Bara för att det verkar förefalla mer som en "vandringspokal" så kan inte ägaren friskriva sig från sin ansvar som hästägare. Hästägaren har alltid det yttersta ansvaret för sin häst även om vissa hästägare är av annan uppfattning.

Min häst hade inga problem med skoning från början, men efter flera föl hos tidigare ägare gick det tillslut knappt lyfta hö bak. Tog man i den slog hon för att döda.
Efter sjukt många kirobesök o koll av massör samt knappt 1 år med sedering samtidigt med hovslagaren är hon nästan som vilken häst som helst. Snedheten i bäckenet fick henne att uppleva att hon inte kunde ta all belastning på det 'dåliga' benet dvs vänster bak. Så allt var kompensation för sned kropp.

Min häst bråkar oxå när han ska skos. Det räcker med att hovis tar upp vänster bakben så börjar han hoppa runt eller försöker dra bort hoven. Det är riktigt jobbigt, just nu har han inga skor bak just för att han inte vill ha nåra:angel:...

Men fortsätt träna med att lyfta å knacka lite så går det säkert till sist.

Då tycker jag att du ska ringa upp ägarna och hälsa från mig att det faktiskt är ägarens uppgift att se till att hästen är hanterad (även när det gäller hovvården.)

Bara för att det verkar förefalla mer som en "vandringspokal" så kan inte ägaren friskriva sig från sin ansvar som hästägare. Hästägaren har alltid det yttersta ansvaret för sin häst även om vissa hästägare är av annan uppfattning.

håller med helt och hållet, men tyvärr väldigt svår att prata med. Får inga riktiga svar och mest slödder

Skaderisken låter enorm, inte bara på hovslagare som kan få ryggen sabbad, söm indragna i benen etc när hästen kastar sig, men även på hästen om den rycker sig lös med en halvt inslagen söm och trampar in tåkappan i sulan. Varför tvekar du angående att använda en enkel lösning? Det kommer ändå förhoppningsvis att vara en tillfällig hjälp medan du löser problemet ordentligt men just nu tycks ni ju bara åstadkomma att hästen med våld löser det den uppfattar som sitt problem och det är väl ändå inte vad du vill att den ska lära sig?

Mindre stress för hästen och säkrare miljö för både häst och hovslagare är väl ändå värt en hel del?

En variant som jag sett men som kräver hovslagar-statist är att ha hästen i lina ute på bana (kräver dock att hästen är van att jobbas i lina, inte bara springa runt) och låta "hovslagaren" börja "arbeta". Varje gång hästen bråkar drivs den av linföraren direkt fram i trav och arbete. Efter några varv stannas den och "hovslagaren" börjar "arbeta" igen. Kräver att hästen är van att longeras för det är inte meningen att man ska bråka om longeringen utan det ska vara vanligt jobb. För mer detaljerad beskrivning, se denna sida eller googla på "standing for farrier" så får du mer tips och handledning.

Dels håller jag med coari om att ha löst grimskaft och inte binda upp bla.

Dels föreslår jag att du dessutom har fickorna fulla av morötter och liter den bita av en liten bit i taget så blir den dstraherad och kanske "glömmer" skoningen. Alternativt hämtar en näve havre och ger några kor i taget hela tiden.

Fortsätter den ändå kanske den faktiskt har ont av att han spikar, kanske något i hovar eller leder som gör int:confused:

Dels håller jag med coari om att ha löst grimskaft och inte binda upp bla.

Dels föreslår jag att du dessutom har fickorna fulla av morötter och liter den bita av en liten bit i taget så blir den dstraherad och kanske "glömmer" skoningen. Alternativt hämtar en näve havre och ger några kor i taget hela tiden.

Fortsätter den ändå kanske den faktiskt har ont av att han spikar, kanske något i hovar eller leder som gör int:confused:

Naturligtvis ska inte en häst med en skada av veterinär åkomma utsättas för hovvård främst utan en hältutredning. Detta brukar man som hovis dock mkt tidigt kunna analysera från hästens signaler och främst statiska belastning.

Men om nu ägaren är så ointresserad av att ens ha hanterat hästen inför skoning (om ens brytt sig om tidigare utförd hovvård) hur ska då den nuvarande fodervärden gå ett steg tillbaka och ta den till en klinik???

Som jag fattar det så skiter ägaren i precis allt eget ansvar och tycker att fodervärden ska ta ansvaer för deras ansvarstagande.

Snubblande nära att jag rekomenderar att detta ärende överlämnas till länsstyrelsen för en mera opartisk bedömning i ansvarsfrågan och ev. brister hos hästägaren.

Jag gillar inte "vandringspokaler" för det sänder dåliga vibbar och frustrerade seriösa fodervärdar.

Detta har funkat på min häst, ha honom i grimskaft, håll i en hink med hö, ha morötter upp hackade i fickan ev även lite kraftfoder. När hovis ska lyfta hoven lägg ner några bitar morötter och låt honom leta runt i höet efter morötterna och medans hästen får stå på alla fyra flytta undan hinken med höet och morötterna för att sedan ge honom igen när hovis ska lyfta hoven igen. Lägg i mer morötter när det är slut man kan även lägga ner en näve kraftfoder också. Det funkade super på min som var skogstokig vid skoning. Även viktigt att ha en bra och tålmodig hovslagare som inte börjar bråka eller stressa upp hästen om hästen blir rädd/bråkig.
Sista skoningen gick hur bra som helst, gick knapt åt några morötter.

Är det själva spikningsmomenten hästen reagerar för, fram med hammaren och banka på islagna söm och skon flera gånger varje stallbesök. Ta ut hästen på gången, banka, borsta en sida, banka. Borsta andra sidan, banka. Rykta, banka.

Jag tycker det är viktigt att verkligen kunna läsa av hästen, om det är obehag eller om det faktiskt är något som gör ont eller känns konstigt.

Fast ägarna säger att 'han ska kunna det där'. Det KAN ju vara så att hästen inte betett sig sådär hos ägarna, men lärt sig det hos den tidigare fodervärden?

Sen anser jag att man även som fodervärd får försöka åtgärda ett hanteringsproblem t ex, och inte bara skylla allt på ägarna, även om ägaren alltid är ytterst ansvarig för hästens välmående. Att en häst haft 2 fodervärdar anser jag inte gör den till en 'vandringspokal' heller.

Till TS: Du har fått många bra tips i tråden, gäller helt enkelt att försöka se vad som fungerar bäst för just den hästen vad gäller hålla i eller sitta fast, olika ev distraktioner/godis och som någon skrev kan motion en stund innan, speciellt om de brukar skos på morgonen direkt ur boxen, hjälpa. Och så eftersom det 'bara' är spikningen den ogillar, öva på det själv. Givetvis då under förutsättning att det inte finns några tecken att det är pga smärta den krånglar.

Är det likadant/lika mycket på alla hovar, eller mer fram/bak eller någon hov? Likadant från första söm till sista, eller blir den värre med tiden sas?

Hur är den att ha uppbunden 'annars', finns det andra lägen den drar sönder uppbindningen?

Leka lite detektiv helt enkelt. Det är hemskt frustrerande när de trasslar sådär speciellt när det är 'bara för att' (dvs utan smärta/rädsla som anledning), så jag lider med dig. Men hoppas du hittar något som fungerar. Jag har haft ett par som kunnat trassla, och det har varit olika saker som fungerat för dem, därför man får vara lite detektiv. En stod som ett ljus om jag 'höll på' med något annat med den, så jag brukade klippa hans man under skoningarna, och om det inte behövdes stå och fläta manen. (Man får ju se till man inte står ivägen för hovslagaren dock!). En annan stod som ett ljus om hon inte stod på uppbindningsplatsen utan uppbunden precis utanför sin boxdörr och hade ett hönät framför näsan och en av de nuvarande visade det sig av en slump att om han står i 'tight' uppbindning står han som ett litet ljus. (Tight uppbindning = sån de har i vissa travstall, dvs där repen är sträckta mellan sidan på grimman och väggen. Ser taskigt ut, men han står som en liten ängel då, jmf med att trampa runt, fippla, stå och väga och stå och smådra med 'vanlig').

Dock, ingen av ovanstående har haft den fula ovanan att dra sönder uppbindningar rent generellt, utan prickfritt kunnat stå uppbundna. En som lärt sig att man kan slita sönder en uppbindning har man ju ett extra problem med (haft en sådan med, men hon var tacksamt nog noll problem att sko), då de om de vill loss/bort oavsett anledning vet att det bara är att rycka uppbindningen.

Håller tummarna ni hittar något som fungerar för er!

Kan förresten tillägga att jag haft en sådan häst, som reagerat vid skoning. D v s den gjorde det aldrig med mig, men när den åkte ut till fodervärd så började han tramsa. Till slut ringde hovslagaren och bad att jag skulle komma ut vid skotillfället, och väl där började vi med att döva hästen. Sedan höll jag honom under skoningen, han provade att tramsa en gång, fick en uppsträckning och stod sedan som ett ljus.

Där var det faktiskt den mänskliga faktorn (fodervärden) som var problemet.

Jag blir lika facinerad varje gång jag hör talas om sådant här. Att hovslagare överhuvudtaget skor en häst som beter sig så?:confused: Det är ju som sagt livsfarligt och jag kan inte förstå att det är värt pengarna.

Min häst blev skitjobbig att sko efter att hon haft en del hovskador. Varje gång hovis kom trodde hon att det skulle göra ont och började flyga omkring och sparka. Hon fick lugnande vid tre skotillfällen, sen behövdes det aldrig mer. Hon upptäckte att det inte var farligt och inte gjorde ont, problem solved.

Att utsätta häst och hovslagare för sådanna risker tycker jag är direkt oansvarigt. Att dessutom riskera att jobbet blir dåligt utfört (för hur lätt är det att slå i söm på en häst som far runt?) är också helt obegripligt för mig.

Varför INTE ta ett lätt väg ur problemet? Det gynnar väll alla?

Varför INTE ta ett lätt väg ur problemet? Det gynnar väll alla?

Kanske för den inte är så lätt (billig)? Ska hästen sederas för skoning så kräver det endera en hovslagare som är godkänd av JSV, det finns ganska få sådana än. Eller att veterinär tas ut samtidigt som hovslagaren och stannar på plats hela skoningen.

Så jag är inte så säker på att det är för man inte vill 'ta den lätta vägen' men inte gör det.... :angel:

Annars håller jag med dig om att sedering kan fungera utmärkt några skoningar om hästen är/blivit rädd och/eller förknippar skoning med tidigare smärta. Och att det inte alls är att ta någon 'genväg'. (Då är det ju en genväg att t ex ta/ge smärtstillande vid smärta med - för smärtan går ju över ändå, tillslut...)

Men som sagt, i dagsläget är att ta till sedering vid skoning allt annat än en 'lätt väg' att gå om man inte har/kan få ut en av de hovslagare som hunnit få godkännande.

Tack för alla tips, svarar till er alla. Han är jätte snäll i hantering har dragit sönder eller något innan vid gången. Pratade med hovisen om detta igår, det han sa var att han varit bortskämd och fått göra som han vill. Han ser inte att han har ont, bara är en stor fjant som fått lära sig att komma undan. Han sa även att ja skulle stå och hamra ha fötterna upp en längre tid och bara jobba med det några ggr i veckan. Han var mkt värrre förra gången han skodde (första gången) Då la han sig helt och hållet på gången. Ni vet ju hur föl gör när dom är riktigt suriga hänger med huvet sen till slut lägger sig. Min häst kan göra så ibland och då sa han: släpp bara benet så han tappar balansen så han kanske lär sig att det inte är okej.
Hovisen sa även att han jobbar gärna med hästen genom att han såg att ja verkligen försöker.
Men vi ska forsätta ett tag framöver att ja håller honom vid skoning, för det funkade jätte bra då.
Vet inte om hästen är väldigt enmanshäst och inte litar på andra människor??
Men ja vet inte riktigt, aldrig haft en häst som är svårskodd mina är andra är vanan att lyfta och bli verkade när som är föl/unghäst.
När det gäller vilka moment det är så är det kanske dom sista sömmarna (när han börjar trötta) som han försöker komma undan. Han är värst fram. Bak är det ingen större fara med.
Eller kan det vara så lätt att han har ont? Han har inte visat hälta eller nåt undet vetbesk..

De kan ju ha ont när man hamrar på hoven utan att det märks i form av hälta osv. Men då får du reaktion själv när du hamrar. Men enda sättet att veta att det inte är smärta är ju undersöka med veterinär.

En till sak, nu vet jag inte hur din hovslagare brukar göra. Men min tar av en sko i taget och verkar den hoven, och sen tar av skon och verkar nästa hov. Fram först och sen bak. När alla skor är av och alla fötter verkade börjar han sko, fram först och sen bak.

Min tjafsade en period vid just skoningen bak, dvs spikningen. Vi gjorde ett enkelt test för att se om det var smärta eller att han helt enkelt började bli less (slutet av skoningen, stått länge och uttråkad, ung häst så tålamodspoletten var ju inte så stor). Hovis gjorde som vanligt, men när båda fram var skodda så fick hästen gå in i boxen och äta en stund medan vi tog shettisen emellan. Sen gick det problemfritt sko bak. Dvs det var 'slut på tålamod' som var problemet, i kombination med att det är jobbigare hålla upp bak och att han 'lärt sig' trassla med bak (han var tack och lov inte lika utåtagerande som din, men han stod och hängde på hovis smådrog i benet och var tvärdryg för hovslagaren)

Så skoningarna därefter gjorde vi helt enkelt så att hovis började bak, och sko av - verka - rikta sko - sko på, och sen samma sak nästa bakben. När båda bak var omskodda började han med fram. Efter ett tag så började hovis som vanligt (dvs en sko av - verka, nästa sko av - verka) fram och sedan bak, men sen när alla hovar var verkade och det var dags att börja sko började han sko bak. Efter några gånger så så skoddes han normalt igen, utan tjafs bak.

Så att 'vända på steken' eller ta saker i annan ordning kan ge både ge svar om det är smärta/obehag eller ej, och även hjälpa symptommässigt om det brukar trassla mest mot slutet. DÅ kan det vara enklare för dem om de på slutet när de börjar bli less/trött får hålla upp t ex fram om de finner det enklare (många gör ju det)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka