Problem med skoning

Sv: Problem med skoning

Okej. Min hovis tar en fot i taget, alltså tar av, verkar, fixar ny sko sen skor. Sen brukar han stå och prata och klappa honom mellan varje fot. Men ska testa det med att han får gå in och vila och ta nästa häst:) Verkar som en bra idé

I min värld är det mycket lättare att ta ut veterinär i samband med varje skoning än att hålla på att ha ihjäl hovslagaren:angel:. Men visst handlar det säkert om pengar i många fall.

I min värld är det mycket lättare att ta ut veterinär i samband med varje skoning än att hålla på att ha ihjäl hovslagaren:angel:. Men visst handlar det säkert om pengar i många fall.

Varför riskera två liv i stället för ett?? Så som jag tolkar just detta fall så krävs ingen veterinär utan endast att hästägaren tar sitt ansvar och börjar hantera sin häst. Blir hästägaren ihjälslagen så beror det ju enbart på hästägarens egen tidigare bristande hantering.

Aldrig i livet att både hovis och veterinär ska behöva riskera att skadas, ännu mindre den nu i mängden fodervärd,, det är bara en som ska ta sitt ansvar och det är hästägarens förbannade skyldighet att göra.

Självklart har det med pengar att göra i slutändan,, det begriper jag oxå eftersom så brukar det vara med hästar som "lånas" ut på foder. Skjut inte budbäraren utan den som har det yttersta ansvaret.

Senast ändrad:

Varför behöver veterinärens liv riskeras? Ett stick i halsen kräver ju inte att man är nära sparkande ben? När min häst har fått lugnande har veterinären inte varit inblandad i själva skoningen utan bara observerat.

Nu förutsätter ju jag att hästen blir lugn av lugnande och därför inte utgör i närheten av samma risk för hovslagaren. Skulle det inte få det resultatet så gör man ju inte om det.

Jag håller givetvis med om att hästen först och främst ska hanteras och uppfostras. Det är ju grunden. Men jag förutsatte att det alternativet var uttömt.

Hej!

Min tjej har liknande problem. Med henne kommer problemen när det händer nånting utanför och hon (absolut måste!) ut och se vad som händer. När hon inte kan det- för hovslagaren håller ju i hoven- då får hon panik och kastar sej!

Vår lösning är att:
1- se till att hon är sysselsatt med annat- tex äta hö.
2- i möjligaste mån hålla stalldörrar stängda och lugnt i stallet (brukar varna folk att inte vara där när vi skor).
3- Jag sätter inte fast pållan, utan håller henne, så hon inte ska känna sej så låst.

På detta sätt har fröken slutat kasta sej när vi skor, men hon kan fortfarande stå och gunga och vara lite "småstrulig". Vi har inte behövt droga nån gång.

Och precis som för dej, så kan jag helt utan problem kratsa hovar, slå på hovarna med hammare. Däremot blir fröken stressad om jag håller hårt i benet och böjer mycket- så det brukar både jag och hovis låta bli!

/Lavinia, som drogade sin förra en gång, men hon var inte "panikslagen" utan mer tvärtjurig och sparkade som en galning. Efter den gången gick skoningar bra så länge hovis var av kvinnligt kön.

okej, men vfr ska ja ge lugnade när han blir bättre för varje gång? Han funkade super när jag höll i honom och vi kommer fortsätta med det tills vidare och tills hästen känns trygg att stå själv. Men jag ska ringa och prata med ägaren och se om det har hänt något. För isåfall tycker ja att jag har rätt att veta det eller??

Det med att din häst blev panikslagen av lugnande blev våran andra häst tyvärr med. Då var vet med hela tiden. Lite därför med jag inte vill testa det igen på grund av dåliga vaner av det..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka