Problem med sits och galopp

Sv: Problem med sits och galopp

Om man inte rider många hästar dagligen tror jag man måste jobba med sej själv även när man inte sitter på hästen.

Jag tror att en väldigt stor del av hästars "problem" med oliksidighet även är ryttarens. Det är där man ska leta först, (med hjälp av duktig tränare, eftersom man inte alltid själv känner vad det är man gör:cool: Dvs innan man kommit underfund med hur man inverkar - egentligen. )

Precis!!!!
Det är obehagligt lätt att ge dubbla signaler med kroppen!

Men, innan min häst har blitt riktigt lösgjord puttar han mig typ 90% av gångerna åt höger i vänster varv. Jag märker dock att det gör jätteskillnad om jag är lite stel eller nyyogad/nyjobbad. Då hittar vi dit mkt snabbare. Att bli lösgjorda alltså :p

det behöver ju inte enbart vara hos dig problemet sitter. det verkar som om hästen har svårt/jobbigt i högergalopp och därför puttar över dig på yttersidan. Det kan vara omöjligt att sitta kvar ibland. (har själv en häst med samma problem)
För att underlätta och hjälpa hästen hitta balansen brukar jag rida öppna i galoppen. Då får hästen med sig hela kroppen och då sitter man kvar över hästen utan att puttas ut. Prova. Det kanske hjälper dig också. (tillsammans med tipsen om din egen kropp som du fått innan)

Jag har kollat mej nu och jag är inte sned. Har fortfarande stora problem med sitsen. Jag rider för tränare varje vecka och då låter det bara:Trampa ner i höger stigbygel! Tänk på det innan du bytar varv att redan då trampa ner i höger stigbygel! Är det samma sak att trampa ner i stigbyglen som att sänka knät? det var någon som kom med det förslaget.Jag får ingen ordning på sitsen,håller på att bli hysterisk. Om jag lyfter höger axel så spänner jag mej bara.Så länge min tränare står och tittar på mej så går det rätt så bra,men jag känner hur spänd jag blir i kroppen och det blir ingen avslappnad ridning.Jag hamnar i en ond cirkel och kan inte ta mej ur den. Hjälp!!!

Glömde tala om att galoppen däremot funkar bättre, så det är ju alltid nåt.

Det är verkligen jättejobbigt med sitsen när man kommer underfund med alla brister:crazy:
Att slappna av i knäna kanske är lättare, än att tänka sänka dem?
Sen tänk sitta rakt över, var vaksam om du hamnar på sniskan, titta mellan hästens öron att du sitter rakt över.

Men vad bra att galoppen funkar då har du ju ändrat något så att det blivit bättre:idea:

KL

Eller kanske att tänka belasta sittbenet istället för stigbygeltrampet så du kanske kommer ner i sadeln och med i hästens röresler? Och kan slappna av lite mer i benen.

Hur har du kollat dig?

Låter spännande med en osned person, du är unik!

:)

KL

Eller kanske att tänka belasta sittbenet istället för stigbygeltrampet så du kanske kommer ner i sadeln och med i hästens röresler? Och kan slappna av lite mer i benen.

Precix ..... Men om man gör det till ett konstant-tryck tar man ju galoppfattning konstant också på den sidan :o

Mjaaa...alltså jag kanske uttryckte mig lite oklart.
Att känna efter var man har sina sittben istället för att fokusera på stigbygeltramp.

Sen går det ju utmärkt att bara belasta tex inre sittbenet i alla gångarter utan att fatta galopp. Typ när man ska vända eller böja. Eller vad tänkte du?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 828
Senast: Mussea
·
Hästvård Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: Itzyditzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix