Sv: Problem med pigg unghäst
Vad bra att du inte fokuserar för mkt på halsen! Är så svårt det där med huvud - hals-rygg- bakdel- mage korrelation. Hela hästen hänger ju ihop samtidigt som den kan knäppa av så lätt.
fram tills du har möjlighet att ta hjälp av tränare så skulle jag fokusera på att renodla hjälperna. I de lägena hon taktar och stressar verkligen ta en förhållning och sen släppa på tygeln, ta igen och sen släppa helt och upprepa så många gånger som det behövs tills hon går i den gångart och fart du bett henne om. I skritten så skulle jag släppa helt, i traven ta förhållningar och sedan mjukna och vara stilla mellan förhållningarna. Är hon bara riden ett fåtal gånger så skulle jag vänta lite med galoppen tills traven är någorlunda reglerbar.
Sen om du har tillgång till ett ridhus med speglar så är en jättebra unghästövning att rida upp på medellinjen. Man vänder upp i skritt eftersom svängen är för skarp för att tas i trav, sen börjar du i skritt med att försöka främst med vikt och skänkelhjälper få hästen att skritta helt rakt och spåra. (med skänkeln driver man fram det bakben som hästen tar i mindre med för att få den rakare) Behöver man så flyttar man in framdelen framför bakdelen med hjälp av ytterskänkel och ett ledande tygeltag - tygeltaget om det behövs får absolut inte gå bakåt, utan ta handen framåt-utåt och sen tillbaka, och sen framåt utåt igen tills hästen spårar. Ytterskänkeln och vikten ska göra det mesta jobbet. När hästen är rak i skritten så kommer man fram i trav när man är på medellinjen och saktar av innan kortsidan. Trava aldrig igenom svängen förrän längre fram i utbildningen. Samma jobb i traven - korrigera främst med vikt och skänklar och försök få hästen att spåra utan att springa för fort och i obalans. Den ska bjuda men inte slängtrava. Troligtvis kommer den att bromsa upp sig när den blir rakriktad och då brukar jag låta dem bromsa upp sig lite så länge de rör sig framåt. Många vill bara rida på framåt på unghästar men personligen så vill jag ta en sak i taget och så länge de tänker framåt och man inte rider med handbroms så tycker jag att balans och rakriktning är viktigare. När de blir starkare så kommer bjudningen nästan alltid automatiskt även i arbetet. Det här jobbet är tungt både för unghästens huvud och kropp - jobba i väldigt korta pass med få upprepningar.. kanske max 5 gånger i skritt och 5 i trav till en början.
Den här övningen kan man också göra utomhus, på ridbana eller en trevlig grusväg om man har en snäll kompis som kan stå och titta och ropa åt en hur hästen går.