Problem med pigg unghäst

L

liljekonvalj

Jag har en unghäst som redan från början varit mycket mer framåt än vad en unghäst normalt brukar vara. Nu börjar hon bli ännu piggare och har lite tendens att börja takta ibland. Ibland tenderar hon också att bli stjärnkikare.
Är väl egentligen inget problem i dagsläget men skulle gärna vilja förhindra att det blir det.
Någon som har några bra tips?
 
Sv: Problem med pigg unghäst

Har också en liten pigg rackare. Fast man får liksom se till individen, han kommer aldrig gå i 'vanlig' lunk utan jag låter han hålla sitt tempo för den är för honom den bästa. Takta accepterar jag inte så saktar av om han skulle takta, vilket han inte gör (galopp när man skrittar på lång tygel är betydligt bättre)

Vad du ska göra åt stjärnkikar problemet vet jag inte.
 
Sv: Problem med pigg unghäst

Första: har du en tränare att fråga?

Andra: Aktivera din häst. Försök att se till att den JOBBAR när den ska jobba och vill den inte lugna ner sig så får du helt enkelt jobba/aktivera den igen. Taktar den efter galoppen så öva fattning, avsaktning och in på serpentiner, skänkelvikning och/eller liknande direkt så den ställer in sig på att vänta på "nästa uppgift". Det är trots allt fattningarna som bygger mest muskler.

Och envisas inte med att galoppera i skogen om din häst inte lugnar sig efter galoppen, galoppera då inne på ridbanan där du lättare kan aktivera och ta sedan med galoppen ut när du är nöjd. Vi vill ju ha hållbara hästar som lyssnar.

Jag tror att stjärnkikandet kommer ge med sig när din häst börjar slappna av (om du rider på ett sådant sätt som låter den komma ner i form, lösgjord utan stress/het).

Och jag är absolut inte utbildad. Detta är helt enkelt knappt amatörtips! (Jag tog för givet att det handlade om galoppen, du får ursäkta om detta inte stämmer. Men rådet om att aktivera passar i alla lägen!)
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med pigg unghäst

Tack för era tips!
Jag har ännu inte varit iväg och ridit för någon tränare, tycker det är lite tidigt än eftersom hon knappt kan grunderna. Men jag har en duktig ridlärare jag kan ta hjälp av längre fram. Har ingen ridbana så jag rider bara i skogen och på ängar. Det är oftast, precis som du skriver, efter galoppen som hon kan få för sig att takta, speciellt om hon har fått hoppa något litet hinder. Brukar göra halt eller tvinga ner henne i skritt direkt men ibland har hon lite svårt att varva ner. Hon vill så mycket :)

Kastat upp huvudet har hon bara gjort ett par gånger, typ när hon blivit rädd för något eller fått bråttom av annan anledning. Så det kanske är Ok.

Hon håller dock huvudet ganska högt när jag rider. Ska börja jobba med att få henne i form men är samtidigt rädd för att böja halsen utan att rygg och bakdel hänger med. Men det kanske är okej att ta det i den ordningen? Hon har en kort, stark och välmusklad rygg så det borde inte vara några problem för henne.

Skulle vilja använda all hennes energi, måste bara lista ut hur det ska göras på bästa sätt. Dela gärna med er om ni har jobbat med liknande hästar!
 
Sv: Problem med pigg unghäst

För varje gång du rider henne utan att hon går i en unghästform så belastar du henne på ett felaktigt och negativt sätt och hon sätter muskler på ställen som kommer vara till din och hennes nackdel när du försöker få henne att jobba korrekt.

Om du likställer jobba hästen i form med att böja halsen så är du fel ute. Ta hjälp av en tränare nu - inte längre fram. Om du gör den här grunden rätt med hjälp av en bra tränare så gör du hästen en stor tjänst och din ridning också. Speciellt som grunderna inte är helt satta - det är nu du har möjligheten att lägga grunderna på rätt sätt - om du gör rätt och prioriterar rätt saker i början av hästens utbildning så får du massor gratis sen.

Jag har jobbat med liknande hästar - och det har alltid handlat om att jag som ryttare har varit tvungen att anpassa mig för att ge hästen förtroende för bettet - vara otroligt mjuk utan att vara glapp i handen. Med förtroende för bettet så har jag sen kunnat rakrikta hästen med skänkeln utan att den springer ifrån mig och hjälpa den att hitta takt och balans - då har den slutat hetsa och istället sökt sig till en fin unghästform med aktiv rygg och magmuskulatur och något aktiva bakben. - Detta kan en tränare hjälpa dig med - det kan jag inte göra över nätet utan att se ekipaget.
 
Sv: Problem med pigg unghäst

Ottilia skriver så smart :bow:

Det jag skulle tillägga (enbart med erfarenhet av pigg äldre häst) är att det ju finns så mycket mer att titta på ute i naturen, jag kan tänka att det bästa vore att träna i ridhus så att hon inte blir distraherad av allt runtom.
 
Sv: Problem med pigg unghäst

Återigen tack för att ni tar er tid att att skriva :)
Jag likställer naturligtvis inte att hon böjer halsen med att hon jobbar på rätt sätt i övrigt. Däremot känns det som om det är större sannolikhet att de jobbar rätt med huvudet i låg profil jämfört med hög.

I dagsläget går hon väldigt fint i skritt. Avslappnad med stöd på bettet, bra bakbensaktivitet och fin bjudning. Tror aldrig jag ridit på en vuxen häst som skrittar genom kroppen på det sättet som hon gör även när tygeln är kort. Hon bär sig väldigt fint i alla gångarter men i traven och galoppen är huvudet högre upp. Tror nog inte det ska vara några problem att snart rida henne i form men hon är i dagsläget inte riden så många gånger och jag tycker inte man kan begära att en unghäst direkt ska gå i unghästform även om det vore det bästa för dem.

Min andra unghäst går liksom naturligt i en lägre form men har inte samma styrka och samma bjudning så jag tror ändå att den pigga hästen har bättre förutsättningar.

Ska absolut ta hjälp av tränare men har inte möjlighet de kommande två veckorna så jag jobbar på själv tills dess :)
 
Sv: Problem med pigg unghäst

Vad bra att du inte fokuserar för mkt på halsen! Är så svårt det där med huvud - hals-rygg- bakdel- mage korrelation. Hela hästen hänger ju ihop samtidigt som den kan knäppa av så lätt.

fram tills du har möjlighet att ta hjälp av tränare så skulle jag fokusera på att renodla hjälperna. I de lägena hon taktar och stressar verkligen ta en förhållning och sen släppa på tygeln, ta igen och sen släppa helt och upprepa så många gånger som det behövs tills hon går i den gångart och fart du bett henne om. I skritten så skulle jag släppa helt, i traven ta förhållningar och sedan mjukna och vara stilla mellan förhållningarna. Är hon bara riden ett fåtal gånger så skulle jag vänta lite med galoppen tills traven är någorlunda reglerbar.

Sen om du har tillgång till ett ridhus med speglar så är en jättebra unghästövning att rida upp på medellinjen. Man vänder upp i skritt eftersom svängen är för skarp för att tas i trav, sen börjar du i skritt med att försöka främst med vikt och skänkelhjälper få hästen att skritta helt rakt och spåra. (med skänkeln driver man fram det bakben som hästen tar i mindre med för att få den rakare) Behöver man så flyttar man in framdelen framför bakdelen med hjälp av ytterskänkel och ett ledande tygeltag - tygeltaget om det behövs får absolut inte gå bakåt, utan ta handen framåt-utåt och sen tillbaka, och sen framåt utåt igen tills hästen spårar. Ytterskänkeln och vikten ska göra det mesta jobbet. När hästen är rak i skritten så kommer man fram i trav när man är på medellinjen och saktar av innan kortsidan. Trava aldrig igenom svängen förrän längre fram i utbildningen. Samma jobb i traven - korrigera främst med vikt och skänklar och försök få hästen att spåra utan att springa för fort och i obalans. Den ska bjuda men inte slängtrava. Troligtvis kommer den att bromsa upp sig när den blir rakriktad och då brukar jag låta dem bromsa upp sig lite så länge de rör sig framåt. Många vill bara rida på framåt på unghästar men personligen så vill jag ta en sak i taget och så länge de tänker framåt och man inte rider med handbroms så tycker jag att balans och rakriktning är viktigare. När de blir starkare så kommer bjudningen nästan alltid automatiskt även i arbetet. Det här jobbet är tungt både för unghästens huvud och kropp - jobba i väldigt korta pass med få upprepningar.. kanske max 5 gånger i skritt och 5 i trav till en början.
Den här övningen kan man också göra utomhus, på ridbana eller en trevlig grusväg om man har en snäll kompis som kan stå och titta och ropa åt en hur hästen går.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp