A
Agraff
Den här frågan har säkert varit uppe många ggr, men jag skulle gärna vilja ha några goda råd! Min vän köpte ett halvblodssto för en kort tid sedan. Hästen var inte hanterad, men med mycket bra stam för dressyr var det tänkt. Hästen var tre år vid köpet, nästan på dagen. Sen började det...Hästen är totalt respektlös, min vänninna har fått flera skador bla ett revben sönderslaget. Och nu visar det sig att hästen förmodligen har lös benbit i hasen, det är inte riktigt utrett än. Den går inte att lasta, går inte att leda, utan bara reste sig eller sprang över. En ohanterad unghäst ska inte bete sig på detta viset, utan hästen måste ha fått många dåliga erfarenheter av människan.(Vi såg när vi hämtade hästen hur stallägaren spöade upp den för hon inte vill gå på transporten, himla bra metod!) Min kompis har hållt på med hästar i över 20 år och är mycket erfaren när det gäller unghästar. Nu är hon helt förstörd och förtvivlad och har tappat allt självförtroende. Hon har börjat bli rädd för hästen, vilket ju är fullt förståeligt. Just nu vill hon bara slakta hästen eller skänka bort den, men det är ju inte nån bra idé att låta nån annan stackare ta över den här hästen. Idag stack den från hagen, demolerade staketet helt. Det tog en timme innan vi hittade den. Min kompis har betalt 60000 kr för henne. Vad ska hon göra? Kan man låta köpet gå tillbaka? Eller ska man ta bort en sån här häst? Vad tycker ni, kloka människor???