problem med ny flock

Smulan7510

Trådstartare
Vi har enny flock i stallet. 2 valacker och ett sto. Min valack gick med stoet först och det gick jättebra, inga hingstfasoner alls. Sen kom en ny valack, då startade ett evigt vaktande. Min häst äger stoet, blir helt hysterisk när hon gå ur hagen först osv. Hyperstressad den korta stund alla tre varit inne i stallet. När den ny valacken kom fick både stoet och min häst gå själv med den hästen, inget speciellt hände då.
Det är verkligen inget kul att ha fått en extremt dominant häst i hagen, han var tidigare lågrangad och flyttade sig bra för andra hästar.
Jag vet att jag behöver ha tålamod, imorrn har de gått ihop 1 v. Men finns det något jag kan göra för att "hjälpa" min häst? Har hört talas om munkpeppar, är det nått man kan ha i detta läge. Han är ju inte hingstig och klättrar, han bara äger stoet och håller den andra valacken på avstånd.
Ibland känner jag att jag borde ta bort honom, till en egen hage. Men vad hjälper det, då blir han ju bara än mer stressad av att va själv och stoet på andra sidan. Det är ju inte så att killarna slår ihjäl
varandra, absolut inte. Men målet är ju trots allt att vi ska kunna gå in hagen och hämta våra hästar
tex vid ridning. Det funkar inte idag för min häst blir helt galen när de andra kommer för närs varandra.

Rider du och motionerar hästen någonting? Det hjälper min ranghöga häst att slappna av lättare när det kommer nya hästar till flocken. Min häst är också väldigt vaktig och håller stenkoll på flocken när nya hästar kommer in oavsett om det är ston eller valacker som är i flocken. Lugnar sig mellan 1 och 2 veckor men motion och få honom att tänka på annat och slappna av hjälper otroligt mycket. Att låta honom vara kvar tills flocken är helt stabil tar mycket längre tid i min hästs fall.

Jag har dessvärre inte kunnat det då jag plockade av bakskorna innan ihoppsläppet, får tbx dem på mån när hovslagarn kommer, då kör vi igen. Bra tips, tack.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 214
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka