Problem med min 5 åring

Madde_padde

Trådstartare
Jag har en 5 åringe vet inte hur mycke riden han är innan men efter vad kroppen visade..mycke muskler osv..är han antagligen gaska så mycke riden. Han förstår dock inte gallopp skänkeln osv..utan vi har mest skrittat å travat... testat nån gallopp bara.
Har haft honom i drygt en månad nu och i bröjan gick allt super bra ända tills för en vecka sen då vi var ute å red i skogen me några kompisar i stallet, han har vart rätt så öm i fötterna fick skor fram första veckan jag hade honom men inte bak då hovslagaren tyckte han inte var tillräckligt säker att sko bak...dvs ville inte att han skulle bli skrämd eller så utan tykte ja skulle vänta...

jaja vi var iallefall ute och red med dom..på grusvägar med rätt så stora stenar på travade och gallopperade litegrann.
Efter det har ingeting fungerat han går knappt fram längre..har ridit ut typ tre gånger efter det och de går halvbra men så fort ja kommer in i paddocken vägrar han gå fram stannar och står blixtstilla..spöt funkar inte ingeting funkar. han stannar vi grinden, tvingar man honom att gå stannar han även på andra ställen sen. Ser inte sur ut eller något men vrider sig å har sig..

Vad kan ha hänt och vad ska ja göra? Finns de nån möjlighet att uteritten gjorde honom så öm i fötterna att han nu har on?t eller har han ont nån annan stan? unghäst bråkig eller vad? :confused:

så frustrerande att inte veta... ursäkta att detta blev långt men kom gänra med råd och förslag...
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med min 5 åring

Slå på bakskor som åtgärd nummer ett. Åtgärd nummer två: rid ut i skogen med andra hästar som sällskap. Då går han säkert fram. Vänta med att rida i paddocken tills han är så stark att han klarar av att galoppera åt båda hållen och har fått upp kondtionen. Rid bara korta pass och håll ögonen på honom vad han orkar. Försök sluta innan han blir trött. Se till att han går fram för skänkeln omedelbart och använd spö för att förstärka med. Gör lite övergångar, träna lydnad. När han blir så stark att han ridas i paddock eller inomhus rekommenderar jag att du tar lektioner.
 
Sv: Problem med min 5 åring

men du tror inte han kan ha ont nånstans eller så?!

Om hästen annars är MYCKET framåt och plötsligt inte vill ta ett steg (och den är skodd runtom) skulle jag bli orolig.
Fast det troligaste är väl att han har ont i fötterna? Om han inte är svullen eller öm någon annanstans, förstås. Börja med bakskorna och se hur han beter sig. Unghästar behöver lära sig att gå fram och bjuda framåt, det är inget de kan från början.
 
Sv: Problem med min 5 åring

Jag hade också skott hästen bak som första åtgärd. Be hovis kolla så där inte är ngn hovböld eller så- vilket jag har hört är ganska vanligt detta året med det väder vi haft.....
Om hästen har ont någonstans tror jag i så fall det är i hovarna....men jag är som sagt ingen expert...
Lycka till!
 
Sv: Problem med min 5 åring

Jag tycker att du har fått kloka råd av Sara-Ida.
Eftersom din häst verkar ha fått lite "avsmak" för ridningen, vilket ju kan bero på att han haft ont i tassarna, så skulle jag nog hålla även skogsturerna korta och lätta den närmaste tiden. Då riskerar du inte att han tycker att det blir för jobbigt utan ni hittar förhoppningsvis snart glädjen igen. Han får också chansen att ta det lite lugnt och återhämta sig, ifall han nu har någon känning någon annanstans.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 240
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 169
Senast: Speedway
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp