Problem med lös galen katt

V

Valiantshusse

Jag har ett problem!

I vårt kvarter bor en stor svart enögd hankatt. Han får gå som han vill och jag har ingen aning om var han egentligen hör hemma. Hittils har jag inte haft något stort problem med honom. Men jag har märkt att min stora (över 35 kg) treåriga dalmatiner tycker han är otäck. Drar i kopplet och vill gå långa omvägar.

Flera gånger sista tiden har jag och min hund omedvetet kommit för nära katten som legat och lurat under tex en buske, något som resulterat i att katten hoppat fram väst och visat tänderna. Han flyttar inte på sig från trottoaren så det har alltid resulterat i att jag och min hund fått vända om eller gå omvägar.
Katten har alltså inte heller någon respekt för mig om jag tillexempel ber den flytta på sig eller shasar den eller så. Det har vart obehagligt men det har också vart ok.

Två gånger den här veckan har katten legat på lur och formligen hoppat på min hund. Min stora, men fega hund har verkligen inte provocerat katten, han umgås gärna med andra katter och är mest feg och undergiven i alla situationer. Idag ryckte sig min stackars panikslagna hund ur kopplet när jag inte kunde skydda honom mot katten. Katten jagade honom sedan runt halva kvarterer medans min stackars hund skrek. Katten hann ge honom ett par rejäla rivmärken över nosen innan min hund hann ifrån honom. Såhär kan jag inte ha det. Det är ingen lek, katten vill döda!

Vad skall jag göra?

Sv: Problem med lös galen katt

Precis! Samtidigt som du stiger framfor hunden, stampar i marken och ryter at katten sprutar du pa honom nar han hoppar fram. Det tar inte mer an ett par ganger sa slutar katten. Som det ar nu bestammer katten.

Fånga katten och kör den till polisen. Man har faktiskt strikt kattägaransvar också. Det är lika illa att ha en katt som uppför sig så här lös, utan uppsyn, som det är att hålla en hund på samma sätt.

Prata med grannarna och se om du hittar en ägare. Prata med ägaren om situationen och be om en ändring. Är katten oönskad eller vild så kan du kontakta kommunen som då kan ta beslut om att skjuta katten.

Vi hade en sådan katt här i området i vintras. Många sommarkatter (som matas av en kattförening...) dumpas nere i ett sommarstugeområde där vi brukar gå. En vän till mig varnade mig då katten hade attackerat henne och båda hennes hundar (ca 12-16kg tunga) när dom var ute och gick. Hon fick sparka bort katten från sin vuxna hunds ansikte och försökte sedan skrämma bort den. Det slutade med att hon fick fly med hundarna för katten gav sig inte.

Jag och min hund mötte samma katt ett par dagar senare. Jag skickade min hund framåt bort från katten. Den lät honom vara men följde efter oss. Jag vände mig om stampade och röt åt den, den bara stannade och satte sig kyligt mitt på vägen. Då kom Narmo i 200 knyck mot katten, som faktiskt drog. På mitt kommando stannade han, men katten var putts väck.

Efter det har jag inte sett den...

Fånga katten och kör den till polisen. Man har faktiskt strikt kattägaransvar också. Det är lika illa att ha en katt som uppför sig så här lös, utan uppsyn, som det är att hålla en hund på samma sätt.

Det där vetesjutton ;) Kattägaransvar alltså.
Vet en familj har haft trubbel med en nyinflyttad granne, vars katter gick in i huset sommartid via kattluckan och spöade familjens katter inomhus.
När familjen sökte ansvarsfrågan, var det så att man som kattägare inte alls har samma ansvar som en hundägare, och juridiskt sätt fanns det inget att göra åt problemet.

Jag kan mycket väl ha fel, men det var den infon som kom fram i det sammanhanget...

Tja ... det heter strikt hund- och kattägaransvar så rent teoretiskt ska väl samma regler gälla. Men det vet vi ju redan att sånt inte alltid följs i praktiken.

Men jag är inte heller 100% insatt så jag kan också ha fel, men det är vad jag fått lära mig. Dock har jag aldrig haft katt så jag har inte kollat upp det närmare. Men om jag hade haft så skulle jag hemskt gärna vilja ha koll på den, både för dens och för andras skull.

Precis, vad som står i lagen och vad som faktiskt gäller i praktiken skiljer sig nog åt en del gällande det strikta kattägaransvaret (jämfört med hundägaransvaret som verkligen är strikt även i praktiken). Det har varit uppe ett par diskussioner på Katt-forumet om det (sök kattägaransvar).

Vad skall jag göra?
Det beror på hur snäll du vill vara mot katten och dess ägare.

Antingen använder du en vattenspruta. Det är ett bra alternativ. Men vill du helst slippa beteendet tar du med dig en kompis med en stor modig hund som biter ifrån.

Det där vetesjutton ;) Kattägaransvar alltså.
Vet en familj har haft trubbel med en nyinflyttad granne, vars katter gick in i huset sommartid via kattluckan och spöade familjens katter inomhus.
När familjen sökte ansvarsfrågan, var det så att man som kattägare inte alls har samma ansvar som en hundägare, och juridiskt sätt fanns det inget att göra åt problemet.

Jag kan mycket väl ha fel, men det var den infon som kom fram i det sammanhanget...

off topic:
löste det sej för den stackars familjen?
Jag vet annars att det finns kattluckor som bara öppnas om katten har ett speciellt halsband/bricka på sig, som en "nyckel". Bara ett tips!

Tack för tips!
Jodå, det blev avlivning då det visade sig att katten i princip var rädd för sina egna ägare och även kissade i huset den våldsgästade, blev det ohållbart.
Så för grannsämjan och kattens skull fick den somna in.

Tack allihop!

Jag har pratat med flera andra hundägare i kvarteret och flera andra har haft problem med den "galna katten" provade vattensprutan och det har fungerat han har än så länge hållt sig på avstånd.

// Valiants Husse

Hur såg katten ut? Där ska inte finnas så tama katter där, så vi behöver veta vilken det är eller om det är någon ny.

Sorry för trådkap

Har aldrig hört talas om ett sådant problem - först trodde jag att det var ett skämt...

Här håller sig katterna undan, och jag är snarare rädd att hundarna ska skada någon av dem än det motsatta. Några mobbarkatter har jag aldrig mött. Däremot en fräck rödspräcklig en som brukar gömma sig i buskarna och reta hundarna när jag har dem i koppel...för att han vet att de "sitter fast" och inte kan springa efter honom. Det har dock aldrig gått till tassgemäng emellan dem.

Tycker att vattensprutan låter som en bra idé, eller att kasta något ofarligt på katten. Skulle någon katt flyga på en hund som jag hade i koppel, och katten inte gick att hugga i nackskinnet, hade jag sparkat till den.

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 630
Senast: Liten
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
Övr. Hund Visste inte riktigt om jag skulle lägga tråden här eller under katt... I alla fall. Vi har börjat få problem med att min sambos katt...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30