Problem med longering

Pathmaker

Trådstartare
Min häst gick att longera bra i början när han var yngre, förra ägaren berättade att han gillade det. Men nu när jag ska göra det ibland så förstår han inte. Jag brukar inte longera honom så ofta då förra stället han stod på hade en sån liten lerig paddock så det var mer plåga än roligt att longera på. Men nu vill jag ta upp det igen, men när jag försöker söker han sig in mot mig, hur ska jag göra? Jag har börjat försiktigt att longera grimskaft, visa honom hur han ska gå runt mig men han fattar inte alla gånger. Han vänder huvudet in mot mig, går in i mitten och stannar sen. Han verkar hellre vilja följa mig än att gå runt mig, så vad ska jag göra för att få honom att förstå? :crazy:
 
Sv: Problem med longering

En långpisk kan man ju använda för att visa hästen var den ska gå eller så tar du hjälp av någon som springer med hästen.
 
Sv: Problem med longering

Tycker att du ska at hjalp av nagon som kan longera eller tranare som kan forklara och visa pa plats. Dina problem later som typiska nar man inte vet Vad man gor riktigt och inte vet hur man ska lasa av hasten och formally sig till den. Detta ar svart att enbart beskriva I text. Lattare att visa pa plats
 
Sv: Problem med longering

Jag vet hur man longerar, det är inte det som är problemet :) det är bara det att min häst och jag antagligen går förbi varandra i kommunikationen!

Gimlan; använt långpisk, men det hjälper inte så jättebra :( kanske om någon springer med, ska kolla det om någon vill ställa upp:)
 
Sv: Problem med longering

Hej!
Du tittar på och går ev mot bogen när du vill att hästen ska gå ut på spåret (exempelvis när ni ska starta). Om du tittar mot baken ber du hästen vända sig mot dig.
 
Sv: Problem med longering

Min herre kan göra så ibland för att "testa" ifall det går att strunta i att gå runt och komma in till mitten i stället för att slippa..Det är mycket mysigare att gosa ;)

Regel nr 1 brukar vara att man själv inte får flytta sig om hästen gör så, det är den som ska flytta sig runt dig och annars är risken att den lär sig att du kommer att flytta på dig om den gör så...Så stå stilla, visa vägen, driv runt..om den så snurrar runt runt på en minivolt, de brukar tröttna rätt snart på att vara på så liten volt och vill snart förflytta sig utåt, bort från en igen. Man får försöka vara en liten otrevlig typ som de inte ska vilja komma in till hela tiden..

När hästen går ut på volten, var följsam och häng med, stå inte helt stilla..jag har märkt att en del hästar stannar upp och tror att de ska komma in ifall man blir för stilla. Jag brukar promenera runt i en cirkel jag med och följer med i rörelsen i stället för att stå stilla och vrida på kroppen, det blir också drivande ifall man hänger med.

Funkar inte det kan man be någon vara en drivande hjälp och mana på hästen runt och hindra den att komma in. Blir det svårt så var hellre två som kan visa vad det är man menar.

Jag tycker detta problem kan vara ganska vanligt, men lätt att reda ut.
 
Sv: Problem med longering

löslongera! alla jobbiga hästar som sökt sig allt för mycket inåt samt inte varit tillräckligt pålitliga för att jag vill ha dem så nära har jag löslongerat eller longerat dem på lååång lina samt riktigt petat->smällt till dem när de kommit för nära, när de är på lagom avstånd är det vila/ beröm. men när de är för nära är det mycket driv framåt så det är för jobbigt att vara nära och vara riktigt tydlig att de inte ska gå över mig.
 
Sv: Problem med longering

Jag tycker också du ska ta hjälp av någon som kan visa hur du ska göra.
Med snälla hästar är det ju inget svårt, men på känsligare/orutinerade hästar behöver man ha lite mer kunskap.

Att hästen går emot dig beror på din placering och ditt kroppsspråk.
När hästen tänker vända (dvs innan hästen börjar vända) mot dig, så ska du driva på direkt med spö och kommando. Det är jätteviktigt att drivningen sker bakom hästen, annars säger du åt den att stanna och det är då det blir fel.
 
Sv: Problem med longering

Jo men det känns nog som ett rätt logiskt tänk egentligen :) du och Ponnytant gav riktigt goda råd, lätt att man glömmer den delen, speciellt med tanke på att det var lite mer än ett år sedan jag longerade ordentligt. :s ska försöka med de tipsen, och om det inte funkar så hör jag av mig till någon av er för mer råd :p
 
Sv: Problem med longering

Som ponnytant säger, fokusera din blick mot hästen bog. Funkar inte det, förstärk med att peka med ena armen mot bogen. Funkar inte det skulle jag ta in hästen till dig och se till att h*n enkelt flyttar bogarna när du trycker på dem och sen gå vidare därifrån.
 
Sv: Problem med longering

Håll till på en plastbandinhängnad ganska stor volt om det är en stor häst. Lina så den inte behöver springa för trångt. smacka o var alltid lite "bakom" den hela tiden.- beröm.

börja gärna trava direkt.
 
Sv: Problem med longering

Hade flera hästar som gjorde så, brukade sätta en longerlina på andra sidan tränset med så kunde jag styra ut dem med den sidan, fast det då gäller det att vara med och släppa efter ;)
 
Sv: Problem med longering

Det var ju också ett sätt :) ska ta till det ifall han får "återfall" xD

Kan meddela att de tips jag fick (de som var vettiga) fungerade skitbra! Han dansar runt på volten runt mig nu utan problem :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: animalasia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp