Problem med kraftfoder!!

H

hestur

Ni som köpt islandshästar från Island som bara varit vana att äta hö, hur har ni gjort för att få dem att äta kraftfoder?? Har precis köpt ett sto (bor på Island för övrigt) som inte vill ha någonting utom hö. Tänkte fodra henne med en musli-blandning (PAVO Stimix) som alla säger att hästarna tycker är så gott. Men inte min tjej. Och hon vill inte ens ha äpple!! HUR får jag henne att äta kraftfoder??? Hon behöver det! :confused:

Sv: Problem med kraftfoder!!

Är du säker på att hon behöver kraftfoder? De flesta hästar klarar sig fint utan, ifall man har ett analyserat grovfoder med bra värden. I övrigt brukar de isländska islandshästarna som både spottar ut äpple och morot att lära sig det nya gourmetköket ganska så snabbt.

Vi hade en hästkonsulent som höll föredrag i vår islandsförening. Hon menade att de enda hästar som egentligen behöver kraftfoder är hästar som tävlar trav, galopp, fälttävlan och distans. Men man måste så klart se till att de får i sig allt de behöver och eventuellt ge tillskott med det som fattas i grovfodret.

OA

Även vår svenskfödde, flockuppväxte yngling ratade äpplen och morötter när han kom hem för ett par år sedan. Men nu går det mesta i, dessvärre kan det också synas på kroppsformen ... ;) :crazy:

Räcker det bara med hö så är det väl det absolut bästa, det gör ju inget om de introduceras till annat. Ta med lite havre t ex, det kanske den ätit förut.

Jag ger min häst betfor, havre och kornkross
det är vad tränare rekomenderat eftersom det endast är naturliga råvaror. musli blandningar och pellets liknande blandningar brukar sällan/aldrig vara bra.
Hästen kommer lära sig äta med tiden, min vägrade äta morötter, hårdbröd och äpplen förut, men nu älskar han det :d

Min häst (okej, en urprungligen dansk svensk, men dock) blir galen av havre och går inte upp mycket av varken korn eller betfor. Ibland äter han inte det över huvud taget. Han får musli och han älskar det :) :D :) Han är kräsen, men detta gillar han! Dessutom går han upp av det! :) :D :) :D :) Nyttigt eller ej, men han mår i alla fall bra av det:):cool:

OlleAtlas:
Har precis köpt min lilla dam, som sagt, och man ser på hennes hovar t.ex. att hon behöver bl.a. biotin. Jag tänkte inte ge några stora mängder kraftfoder utan bara lite för att få i henne mineraler, vitaminer, biotin m.m. Men annars så vet jag att grovfodret duger bra ;)

ang och Gauti:
Men HUR har ni gått till väga för att få i dem maten?

Alltså, tvångsmata går inte ;) men den lille rackaren har en obotlig nyfikenhet och är ju rätt lätt. Avmaskning numera tror han är godis ... :rofl:

Har bara serverat det nya i hink i boxen, med t ex betfor eller havre som vi vet att han gillat innan. Och sen kan han ju käka eller inte, men får åtminstone tid på sig. Äpple serverade vi i näven, och efter visst tuggande/ flemande så bestämde han sig för att det är gott.

Numer går det mesta att testa, och han gör det mera än gärna. Har periodvis tillsatt biotin, linfröolja, e-vit osv och allt slinker nu ner. Tror faktiskt det är bra om de vänjer sig vid att testa nya smaker i längden.

OlleAtlas:
Har precis köpt min lilla dam, som sagt, och man ser på hennes hovar t.ex. att hon behöver bl.a. biotin. Jag tänkte inte ge några stora mängder kraftfoder utan bara lite för att få i henne mineraler, vitaminer, biotin m.m. Men annars så vet jag att grovfodret duger bra ;)

ang och Gauti:
Men HUR har ni gått till väga för att få i dem maten?

Har du provat betfor? De flesta hästarna gillar det, eftersom det är en god smak i detta :d
Jag gjorde inget speciellt för att han skulle börja äta, testade lite olika mat först som han inte åt, men till slut hittade jag detta som han äter med stor glädje =) ger han även flytande b-vitamin, det är mumsigt och sött för dom, så det äter dom även gärna också. Och eftersom den är flytande smakar hela maten gott då :) Men prova lite olika och lägg det i boxen så kommer han/hon äta till slut, för hästar är nyfiken och låter helst inte bli mat som du säkert redan vet. Gäller bara att hitta den rätta

Enklaste sättet är att låta henne se andra hästar som tycker att fodret är gott, oftast blir de ddå nyfikna och vill smaka.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar