PROBLEM med insekt, hittar ingen info....

Empalie

Trådstartare
Har stora problem med en insekt, ena hästen blir alldeles till sig och springer och springer, börjar komma vid tolvtiden på dagen och då börjar pållen springa. Tar alltid in dom mitt på dagen om jag är hemma men igår när jag varit på jobbet så sprang han när jag kom hem..helt genomsvett och frukatansvärt irreterad, sparkar bakut m.m. Jobbig att ta in också och är väldigt otålig p¨å att få komma in, gnäggar och skriker så fort man kommer hem. Idag råkade pållen sparka min sambo i all irretation...så nu får jag nog.

Insekten är humleliknande och ser ut att flyga med kroppen som ett C där ev gadd sitter längst ut längst ner. Verkar alltid attackera själv för det är aldrig mer än en runt hästarna. Kommer alltid nu vid augusti tiden Sent alltså. Kommer så fort det är de här varma dagarna, försvinner framåt eftermiddagen. Ser aldrig ut att hinna sticka hästarna, de blir galna bara den är i närheten, kanske bränns den????

Ngn som känner igen detta? Vad är det för djur, ngnsom lyckats med ngn metod för att hålla den borta? Jag blir galen.......:devil:

Sv: PROBLEM med insekt, hittar ingen info....

Det skulle jag också vilja veta, vi hade något som liknade det du beskriver på dagisgården härom dagen fast den var smalare/mer getingliknande.

Vi har haft lite problem med getingar så jag antog att det var någon typ av en sådan men det kanske är något helt annat? :confused:

Synd för pålle, han kan inte stå inne på dagarna när du jobbar då?

Jag har sett en liknande, som jag tolkat på styngfluga! Googlade på det latinska namnet o fick bra bilder, tyvärr har jag glömt det... Min häst blir dock inte helgalen...

Det är inte broms du menar då? Det brukar ju vara den stora plågan varma sommardagar.

Nej ingen broms de är inte kvar härlängre, den ser ut som en rund hårig boll, när den attakerar ser den ut att vara vänd som ett C, jag hittar inga bilder på google heller.....suck hoppas på regn nu så det blir lugnare...vill inte ha en häst som springer ihjäl sig!

jag hittade denna:
Bot_Fly.jpg

jag googlade fram styngfluga, hittade det latinska namnet. Jag har sett det vid min häst och fått panik (jag är rädd för ptja, lustiga flygfän..) Tycker det påminner om hur både du och jag har försökt förklara detta lustiga flygfäet. Det lät på hemsidan som att den är av kvinnligt kön, eller vad jag nu ska säga.

Jag kan inte komma på något annat alternativ som kan hjälpa dig mer än installning eller flugtäcke (vi köpte flugtäcke för bromsarna, det funkade!)

Hejsan.

Det du beskriver är en styngfluga, och vad den gör är att spruta sina ägg på hästen. Det du tror är en gadd är dess äggläggningsrör, så jag föreslår att du dödar den omedelbart (den sticks inte).

Efter ett tag börjar äggen klia och hästen slickar sina framben(där den oftast sprutar äggen) för att ta bort det som kliar, och äggen hamnar där de ska hamna, nämligen i magen för vidare transportering till tarmarna.

Se till att ta bort äggen omedelbart, de ser ut som små gula saker och sitter fast ganska bra. Skrapa med naglarna eller med en pimpsten så bör de försvinna. Stynbgflugan kan också spruta sina ägg vid man och mankam där hästar gärna kliar kliar varandra.

Stynglugans larver kan orsaka kolik, så det är förståeligt att hästarna fruktar den.

Lycka till, har du fler frågor så hör av dig :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 871
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21