Problem med inkallningen

vivendi

Trådstartare
Det finns ju trådar om inkallning, men jag vill gärna veta hur jag ska förhålla mig till detta problem.

Vi bor så att vi har gemensam gård med 2 andra familjer, det är plank omkring och portar. Jag har ofta hunden med ute i trädgården då jag pysslar där. Inkallningen funkar finemang då vi är ensamma i trädgården eller då folk är där "hela tiden" eller om det bara går folk förbi på gatan utanför. Problemet uppstår då någon i de andra familjerna kommer hem.

Hunden är extremt glad i människor och formligen rusar fram för att pussa och svansa och -tyvärr ibland- hoppa och rulla runt och... Jippi liksom. Jag försöker hålla koll på porten och hinna kalla in eller hugga tag i halsbandet, men det hinner jag inte alltid med - och hon är snabb på att väja och rusa.

Hur ska jag gå tillväga egentligen, förutom att alltid ha henne kopplad ute, vilket är både bökigt och tråkigt. Jag brukar ju gå fram och be om ursäkt och ta henne därifrån, har även uppmanat de andra att strunta i henne och gå förbi helt kallt, men de brukar ge henne uppmärksamhet ändå, klappa och gosa.

Kan jag bli sur på hunden, eller är det för sent när hon väl hunnit fram och fått sin belöning? Dessutom vill jag ju inte att hon ska börja tycka att det är obehagligt när folk kommer och går. Finns det något annat jag kan göra, förutom att öva mera på grundinkallningen? Det är väl inte världens största problem, hon är ju söt och rätt liten och snäll och de andra på gården tycker bara hon är charmig, men jag hade helst sett att hon var väluppfostrad också...

Sv: Problem med inkallningen

Genvägarna är få, du måste kavla upp ärmarna och börja träna helt enkelt.

Som med alla typer av störning, börja med att öva på en störningsgrad som hunden klarar. Se till att du alltid får lyckade inkallningar.
Leta bland era (du och din hunds) gränser. Tex om du tar en kompis som står i andra änden av trädgården och bollar med en boll.
Kan du kalla in din hund förbi kompisen? Kan du kalla in din hund förbi kompisen om kompisen låter lite glad och bollar med bollen.

För att till slut kalla in din hund samtidigt som din kompis skickar iväg bollen åt ett annan håll. Detta prövar du bara om du tror att du lyckas.

Gillar inte hunden bollar så gör du på samma sätt, ta bara en störning som är tillräcklig.

Träna med lina, linan används för att hindra hunden att dra iväg, inte för att hala in den.
Ge hunden en anledning att komma till dig. Vad är tex det bästa din hund vet? Andvänd det som belöning i början för att lära hunden vad det är du vill och att hunden finner det lönsamt att just, göra det du vill.

För att få en bättre lydnad måste du givetvis träna mer på inkallningen. Kombinera det med att säga åt grannarna att totalt ignorera henne om hon springer fram, annars får hon sin belöning i att de hälsar på henne.

Vägar att gå runt det är ju att antingen ha henne bunden i långlina ute, så att hon inte når fram men ändå kan vara hyfsat lös med dig ute.
Men- är det ett problem? Prata med grannarna, är det helt ok att hunden går fram och hälsar så är det ju egentligen inget problem i sig mer än att det är ju bra om inkallningen alltid sitter.

Inkallningen funkar klockrent ända tills att någon kommer in på gården, dvs det är vid den uppvridningen av störning som det brister totalt i koncentration och hunden bara yr iväg. Jag tycker att det är jättesvårt att hitta något steg emellan men kanske jag måste värva någon kompis till att gå in och ut i porten helt enkelt. Är bara folk inne på gården så att hon fått hälsa en gång kan de kasta köttbullar framför nosen på henne och hon kommer på inkallning trots det.

Däremot hade jag inte funderat på att ha lina, så det ska jag absolut pröva. Då kallar jag alltså in, och sticker hon mot grannen så håller jag linan men fortsätter kalla in, är det rätt?

Egentligen så är det inte ett jätteproblem, grannarna älskar henne, men man vet ju aldrig när det kommer en hundrädd person på besök, eller någon i de ljusa finbyxorna, eller bärandes något skört och sedan snubblar på 18 kg toklycklig långhårig unghund...

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 976
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 624
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka