Problem med inhackordering

Sv: Problem med inhackordering

Ring henne och säg att klockan X kommer den nya inackorderingen och därför vill du att hennes djur skall vara utflyttade klockan Y. Jag får intrycket av dina inlägg att hon faktiskt inte förstår att hon måste flytta, att stallet när den nya hästen kommer faktiskt är fullt.

Påminn henne om en hel hyra för mars månad om djuren inte är borta den 1a mars.

Det har jag gjort! Verkar inte hjälpa liksom!

Kanske hjälper det att stona kommer få gå i den lilla hagen nu... Vi får se, jag försöker med det iaf.

Frågan är om jag vågar ha hennes häst med mina då, hennes häst vägrar acceptera att mina är över henne i rang, så hon sparkas rätt friskt emellanåt, och i den kan de inte direkt vara i vara så långt från varann.

Tänkte på en sak, jag får ju inte bara släppa ut dem och lämna dem ute. Men får jag strunta i att släppa ut dem? Så de får vara inne hela dagarna tills hon kommer? Det måste jag väl ha laglig rätt till?

Senast ändrad av en moderator:

Gör det igen! Ring en gång i timmen och när den nya hästen har anlänt, ring en gång i halvtimmen. Det kan löna sig att vara "jobbig" - ibland får man helt enkelt nöta in meddelandet.

Jag tycker att du först och främst skall poängtera att hyran för mars skall vara betald omedelbart om hästen inte flyttas den första mars. Hästägaren verkar onekligen bekväm av sig, så ju mer du ligger på, desto bättre. Jag hade behandlat hennes djur som vanligt (har du en hage den kan gå ensam i?) och fakturerat henne därefter. Om hon inte betalar hyran finns det ju rättsliga vägar att gå.

Lagen säger att hästar måste få möjlighet att röra sig fritt i alla gånarter så nej det är inte okej.

Nu har människan inte börjat let stallplats med det samma men 3 veckor är ingen schyst länd på uppsägningstiden, i synnerhet om den normala är 2 månader.

Iofs kan jag förstå att hon inte kan ha hästarna på fri tillgång om den ena är en fånghäst. Då är ju hästen sjuk.
Men hade de inte möjlighet att ha hennes hästar i separat hage då?

Hon kan själv släppa ut sin häst så den får röra sig i sina naturliga gångarter, det är faktiskt inget som jag måste göra.

Det var hon själv som sa att hon skulle ha flyttat nu, hade hon inte gjort det så hade jag givetvis väntat lite längre innan jag ger nya inackorderingar tillträde.

Jag har tyvärr bara 2 hagar att tillgå just nu. De andra hagarna användes inte när snön kom och han som skottade tyckte det var lämpligt att trycka ut snön mot staketet, vilket innebär att varenda stolpe ligger ner på backen.

Och jag kan tillägga att hon inte vet att uppsägningstiden är 2 månader.

Iofs kan jag förstå att hon inte kan ha hästarna på fri tillgång om den ena är en fånghäst. Då är ju hästen sjuk.
Men hade de inte möjlighet att ha hennes hästar i separat hage då?

Jo, det kan jag oxå förstå. Men sedan kan jag tycka att hästen kanske skulle dels bli frisk väldigt mkt fortare och hålla sig frisk om den inte fick 2 st 5 liters hinkar med betfor och havre varje dag :crazy:
Kanske skulle den tillomed kunna gå på fri tillgång om den inte fick de hinkarna...

Du kan orimligen veta om hon känner till uppsägningstiden, om du nu inte övervakat henne dygnet runt. Dina andra inackorderingar (eller f.d) kan ha upplyst henne för länge sedan, eller bekantas bekanta. Eller så sitter hon kanske och läser denna tråden just nu.

Du verkar ju i det närmaste tycka direkt illa om henne och hästarna, okej att du vill säga upp henne men sammantaget låter som du beter dig ordentligt oschyst, det kan inte vara lätt att bli utslängd med 3 veckors varsel med en fånghäst och nu vill du inte släppa ut hennes hästar (hur det nu går ihop med att du inte har boxplatser). Det blir inte direkt bättre av att prata skit om henne. En fånghäst blir inte frisk, möjligen symptomfri.

Det kan jag visst veta kan jag tala om. Hon är den enda som har hästar här , så jag är helt säker på min sak!
Det finns ingen mer än möjligtvis min man som kan tala om detta för henne, och tro mig när jag säger att han inte har gjort det.

Jag har inte snackat skit en enda gång, allt jag har sagt här kan jag säga till henne och allt är sant. Och jag lovar att du oxå hade sagt upp henne om du visste vad detta handlar om.

Det var hon själv som satte deadline, så skyll fan inte på mig där.

Att jag inte har boxplatser är inte samma sak som att jag inte kan fixa provisoriska platser.

Och ursäkta mig så jävla mkt för att jag skrev frisk istället för symptomfri, oavsett så skulle jag aldrig ge en fånghäst vare sig betfor eller havre.

Oups en öm tå, eller kanske många. Jag kan ju bara gå efter vad du skrivit här.

"Har ju 2 månaders uppsägningstid i vanliga fall." - Låter ju som du bryter från det normala nu. Hur du nu kan ha haft två månaders uppsägningstid i vanliga fall utan att upplysa någon alls om det är för mig en gåta. Och som sagt din inhysning kanske har läst här. Läser man tråden här så är det solklart.

"Hon har fått 3 veckors uppsägningstid, vilket förvisso är rätt kort tid, men ändå tillräckligt för att hinna börja leta ny stallplats tycker jag."

Så det här är inte sant då? Det är dina uppgifter jag gått på. Jag kan liksom inte räkna ut att det du skriver inte är sant. Här finns svart på vitt att "hon har fått" inte hon ville bara ha, hon begärde eller vi kom överens om. Med tanke på övriga beskrivningen med att människan inte tog det på allvar så låter det ju knappast som det var hennes idé.

Och ja det är att snacka skit om folk att skriva på det sätt du gör oavsett om det är sant eller inte. Och att låta det gå ut över hästarna och låta dem stå inne får mig att se rött. de stackarna kan inte hjälpa att matte har problem.

"Vi hade inget skriftligt kontrakt till att börja med då jag gissade att det kunde bli problem med denna människa, jag ville därför kunna kasta ut henne fort om jag ville."

Ärligt talat det är troligen svårare att kasta ut människan utan kontrakt än med. Och muntligt kontakt verkar existera.

Helt seriöst Lobelia, tänk lite så är det inte speciellt svårt att lista ut! Hon är min första inackordering. Och kan med andra ord inte veta vad som står i mitt kontrakt eftersom hon aldrig har sett det. Jag har haft icke betalande gäster innan, vänner, och då inte haft kontrakt.

Oavsett så sa hon att hon skulle vara borta till månadsskiftet, jag sa ja det blir jätte bra = vi kom överens, är det verkligen så svårt att förstå?!
Att vi kom överens står även tidigare i tråden.

Och inget av det jag har skrivit strider mot varann och jag har aldrig ljugit, så hur läser du igentligen?!

Och nej, det är inte att snacka skit om någon när det man säger är helt sant.

Gör jag inte så att detta går ut över hästarna så kommer jag aldrig bli av med människan.
Och jag kan inte ha avelshingsten bakom några slanor hur länge som helst. Han är snäll ja, men när stona börjar högbrunsta på vårkanten (vilket borde kunna vara när som helst nu igentligen...) känns det inte riktigt bra att lämna honom så på natten.
Men han är den enda hästen som kan stå där, och nånstans måste jag stoppa in den nya, så den får ta hingstens box.

Jag har bara läst vad du skrivit och svarat utifrån detta och kan givetvis inte gissa vad som egentligen sagts eller hur det egentligen är. Jag upplever det som du ändrat dig och att du snackar skit om dina inackordering här på forumet

Nu lägger jag ner det här, jag har inget otalt med dig och det är omöjligt att diskutera när förutättningarna ändras hela tiden.

Jag har inte ändrat förutsättningarna en enda gång i det jag skrivit. Jag har utelämnat info, för att jag inte tyckte att den var viktig, att du då sitter och gissar dig till saker som INTE står är väl inte mitt fel?

Jag har fortfarande inte snackat skit, hon vet precis vad jag tycker, även om jag givetvis inte använt samma ord till henne som jag har valt här.

De är så jag uppfattade det och fortfarande uppfattar det. Vi har uppenbart olika uppfattning här och lär inte komma längre.

Oavsett så tycker jag inte det är relevant.

Min fråga gällde vad jag kan göra, vad jag har för rättigheter.

Som det ser ut nu kommer jag ha för många hästar i stallet ett tag. Den nya hästen får ta hingstens box, och hingsten får stå i spolspiltan. Det är plåt på väggarna där så därav får hästen som stå där inte under några omständigheter sparka i väggen, för skulle den sparka igenom så kan den ju skada sig rätt rejält. Och hingsten är den enda jag aldrig sett sparka i väggen.

Men det blir då bara några slanor mellan honom och gången som stona måste gå i för att komma ut i hagen, så det är helt klart inte en optimal situation.

Det går ju en vecka kanske, att man är 2 st när man släpper ut och in, och håller hingsten i hörnet av "boxen". Hade ju inte varit nåt problem om stona bara hade gått rakt ut, men de måste ju stanna och flörta helatiden :cool:

hur kan du ha en uppsägningstid i normala fall när detta är din första hyresgäst? bara en liten notis sådär:p

Jag skrev ihop kontraktet för ganska länge sedan :D

jag forstar inte hela eran diskussion och aven om jag forsoker forsta gor jag inte.. ni slass om ord..

TS har du ringt till hastagaren idag?? har hon flyttat sina hastar? vet du var hon var och tittade? kan hon inte fa dem att inte ha free choice pa grovfoder?? Och ar det inte battre med grovfoder an havre och vad det nu var.. for en fanghast?? de skall ju inte ha kraft foder, men ho gar val bra.. jag vet inte, jag har inte fanghastar..
men du maste fa henne att forsta att idag ar 1 march och hon skall vara ute med hastarna.. att du vill inte ha henne pa din gard langre.. sen vad det star i ett skrivet kontrakt spelar ingen roll sedan hon inte har skrivit pa ngt.. du gav henne tid att hitta ngt nytt.. man kan hitta ngt pa 3 veckor.. kanske inte det basta men ngt i alla fall.. jag hoppas hon flyttar sa du far lugn och ro..

Jag har inte ringt idag. Men hon hade igår inga stallbesök inplanerade :crazy:

Jag har full förståelse för att hon inte tog det stallet med fri tillgång, för det passar sig inte för en fånghäst, det är jag inte alls sur över.
Har hon ingen stallplats så kan jag ju inte bara kasta ut henne.
Jag får försöka göra hennes vistelse här asjobbig utan att vara omöjlig eller orättvis (för det har jag inte hjärta till).

Hur jag nu ska lyckas med detta har jag ingen aning om :crazy:

Å andra sidan så tror jag inte hästen lider så fruktansvärt mkt om TS vägrar släppa ut den utan den istället får stå inne några timmar längre tills ägaren kommer och tar ut den. Det är kanske synd om den ja, men tänk på alla hästar som har boxvila där de inte får gå ut i sjukhage, de Lider inte. Synd om dom, ja, men de lider inte.

Dessutom hon hästägaren är vettig så borde hon (han?) ju istället komma tidigt på mornarna och ta ut hästen själv. Det skulle iallafall jag göra i ett sådant fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka