Problem med ihopsläpp

Amk

Trådstartare
Vi har 5 hästar som går tillsammans på lösdrift. För någon vekca sedan kom det ytterligare en häst, som just hade blivit frisk från en kotledsinflammation när han kom. Första natten fick han stå inne med min valack, och allt gick lugnt. Dagen efter släppte vi ihop alla 6 hästarna, och min valack var väldigt snäll mot den nya hästen och lät honom tom. äta ur samma höbås. Men, senare den dagen började den nya valacken bekanta sig mer med ett av stona. Senare samma dag anfaller min häst den nya hästen- springer mot honom och sparkar för allt vad han är värd. Den ny hästen fick ett svullet ben och oroliga ägare, och har sedan dess stått i sjukhage.

Hur gör vi för att få min valack att acceptera den nya på bästa sätt? Är det idé att låta bara de två gå tillsammans, så att min häst inser att den nya hästen är hans enda sällskap? Då har ju inte heller min häst någon konkurrens från de andra hästarna om den nyas uppmärksamhet, om det kan hjälpa. Eller ska vi släppa ihop alla sex igen och hoppas på det bästa? Naturligtvis ska den nya hästen bli helt frisk innan vi gör något av detta.

Jättetacksam för tips.

Sv: Problem med ihopsläpp

Det verkar som att en del valacker har problem med att dela med sig av sina ston till andra valacker.
Jag har en kompis vars valack gått med sin sto-kompis tillsammans med andra killar. Men så köpte de en ny valack som väl visade för mycket intresse eller nått, de slog nästan ihjäl varandra. Just dessa två grabbar kunde tydligen inte dela på detta sto. Kanske är det samma för er?

Jag skulle nog isf låta nya hästen gå med bara stona ett tag, så han får bli klar med sin inledande flirt. När han tappat intresset för dem kanske din valack accepterar honom i samma hage med stona.
Skulle inte tro att det hjälper att ställa ihop din kille med den nya, de är säkert hur bra kompisar som helst så länge nyingen ger f*n i stona :angel:

Lycka till!

Håller med Skuggi. Det är möjligt att det planar ut när de väl ordnat rangen, men tills det är gjort tror jag definitivt att blandflocken gör det hela, dvs det är det det handlar om när det nu är bråk mellan valackerna. Inte alla valacker funkar att gå flera, tillsammans med ston. Kolla med ägarna om de haft hästen i sån konstellation tidigare, och vart den då varit i rang. Är det två valacker som bägge vill bestämma, kan det vara svårt att få ordning i en blandflock.

lycka till!

Ja, det är ju 4 ston och så dessa två valacker. Då skulle jag alltså ta bort min valack ett par dagar, och låta den nya bekanta sig med de nya stona?

Jag undviker helst blandflockar utan vill ha dem könvis. Enda undantaget är att sätta in 1 valack till stona.
Har ni möjlighet att köra valackerna för sig?

Det är ju svårt att veta när man inte har sett det hela. Har din valack varnat den andra tidigare utan respons? Har det varit tidigare fajter som ni inte har sett? Har de haft möjlighet att sköta detta på ett naturligt sätt?

Det är ju otroligt svårt att veta. Det kan bero din hästs person också.

Jag hade ju rent spontant velat släppa ihop flocken igen. Observerat deras kroppsspråk och intriger i några timmar och därav kanske gjort mitt slutliga val av metod.

Jag anser ju att människan ska lägga sig i så lite som möjligt i såna här saker. Vi stör mest och gör att hästarna får ännu fler "uppgörelser" att ta itu med och att de blir mer stressade. Ju fler ggr de ska släppas ihop, flyttas runt och få en ny flockuppsättning, desto fler gånger måste de göra upp och hitta sin plats. Dessutom är det otryggt för en häst att inte ha en fast flock och det tar ett tag efter en ihopsättning innan den är helt tillfreds oftast.

Innan man kan välja ev tillvägagångssätt måste man veta exakt vad som är problemet. Att det finns ston och valacker är inte ett problem i regel, det brukar fungera med rätt omständigheter och hästar kan också göra misstag och hamna på kant med varandra utan att det betyder att det behöver hända igen.

Det är ju inte så skyst att släppa ihopp alla samtidigt, släpp in den nya i hagen och nån mer. Ta dom enochen , sen när alla accepterar varan så borde det gå. Annars för valacken lära sig att gå med den nya. Tänk dig själv om du kommer till ett nytt ställe och alla år på dig samtidigt och det är ju inte speciellt snällt. :smirk:

Alla är supersnälla mot den nya, förutom min valack. Och min valack har aldrig betett sig såhär förut. Om jag nu släpper ihop den nya med de 4 stona kommer ingenting hända, de är väldigt rara mot varandra.

Nej, vi har en stor lösdrift, så det är tyvärr omöjligt.

Jag håller med, det är väldigt svårt att veta orsaken. Först var de snälla mot varandra, senare den dagen gick den nya helt för sig själv, och sen attackerade min valack till synes helt oprovocerat. Det är en otroligt stabil flock vi har, så jag är väldigt förvånad över det som hänt.

Vad kan du tänka dig att problemet är? Kan min valack känna sig hotad av den nya, att han vill ha damerna för sig själv? Den nya hästen är ganska lekfull, medan min absolut inte är det. Kan det vara en anledning? Vi ska släppa ihop dem igen så snart den nya är helt bra i benen, men jag funderar på om det finns någon strategi som kan underlätta. Att låta den nya gå med stona först tror jag inte löser något, eftersom de är väldigt snälla mot varandra.

jagf hade tagit väck den gamle vallacken å släppt in dne nya några dagar å låtit den gamle gå med bara ett staket i mellan så om kan lukta på varanda. för då kan dom bekanta sej så å den nya å stona får en liten flock å sen kommer den gamle in efter en vecka elle rnått då ycker jag d eborde gå bra. så gör alltid vi å de funkar kanon.

Problemet är att alla strategier är väldigt osäkra innan man vet varför det blivit som det blir. Du ska ju gå tillväga på olika sätt beroende på vad som orsakat detta. Och som sagt är det otroligt svårt att veta utan att ha observerat dem.

Hur gamla är hästarna? Hur är de mot hästar i allmänhet? Mot människor? Vilken rangordning har de nu (de som går ihop redan)?

Nr 1 är att alltid ha mycket utrymme för dem. Viktigt är att de KAN fullfölja avvisningar och andra signaler från varandra.

Att stoppa in den i turordning innebär att de alltså 3 gånger måste "göra upp" (både med de nya men också oftast även med de hästar som de redan gjort upp med). Detta innebär större risk för misstförstånd och olyckor. Dörfär skulle jag undvika det i största möjliga mån.

Hur trygg är ledarindividen i er flock?

När en ny häst kommer in i en flock som har en trygg situation (med en bra ledare) så brukar det mycket, mycket sällan vara problem. Ett fall kan dock vara att nykomlingen är äldre än ledaren, kanske också en ledarindivid och väljer att utmana ledaren. Det kan sluta med att en måste lämna flocken - så går det tex till när en ny hingst möter en flock som tillhör en annan lika gammal hingst i naturen. En måste bort. Detta är dock mycket ovanligt bland våra kastrerade tamhästar enl mig, men det råder det olika åsikter om. Om detta är fallet så kanske det finns metoder som kan lösa detta - tex att valackerna går ihop utan stona ett tag och därav "tvingas" acceptera varandra och kan göra upp en rangordning sinsemellan så att det är tydligt för dem båda när stona kommer in i bilden. En rangordning kan ta upp till ett år av bearbetning så då gäller det att ha tålamod. Kanske rida dem tillsammans med stona osv.

En del låter ju hästarna gå tillsammans bara några timmar om dagen, men det tror jag är dumt för det blir återigen möte, bry, möte bryt vilket är en otrygg situation som kan leda till otryggt beteende (agressivitet, oro, uppgörelser)..

Om det är så att detta berott på att den nya hästen var ouppmärksam eller respektlös så har han troligen lärt sig en läxa. Det är ju sällan hästar skadar varandra, det är onaturligt om det inte handlar om att rent av jaga bort/döda sin motståndare som tex. vid rivalitet mellan två hingstar. Men det behöver som sagt inte alls vara det detta handlar om då detta fenomen är lika vanligt bland ston som bland valacker. Det sker med en flock på fler hästar och det sker även mellan hästar som bara är 2 i en hage. Man ska alltså inte ta för givet att det är hingstrivaliteten som orsakat detta problem, inte alls. Det kan ha handlat om att den ranglåge tog för sig för mycket just då och att den ledande hästen missbedömde och slog till för hår/nära. Kanske var det tom den ranglåge som valde fel väg och blev trängd och därför hamnade i kläm och fick sig en smäll (hästar tar inte hänsyn till att den avvisade hästen hindras att gå undan av ett träd eller liknande tyvärr).

Du vet ju bäst vad det är för hästar du har.
Är den nykomna hästen yngre, ranglåg i normala fall och verkar ha lytt den andres order och signaler så hade jag packat kapsäcken, släpp ihop hästarna och slagit mig ner utanför i några timmar för att observera.

Jag hade nog eg gjort så även om den nya var äldre och ranghög sålänge någon av den har pondus. Är trygg och stabil och erfaren. De brukar som sagt lösa sånt här bäst själv men det är ju oturligt att en av dem behövt skada sig.

Men i vissa fall kanske man får göra undantag förstås.

Om val. är beskyddande över stona skulle jag bara ta mig an ston.

Könsblandning brukar sällan löpa väl ut. Oroligt brukar det iallafall vara.

Om jag vore ägare till den andre, skulle jag välja att flytta.
Fler skador är nog inte vad de önskar i nuläget.

Oj, nu blev det mycket info. Tack!

Ledarstoet är mycket tryggt. Vi har följande hästar:
Arabsto 2 år
Arabvalack 15 år (min elaking)
Islandssto 6 mån
islandssto, ledarto 10 år
Ponnysto runt 10 år
Arabvalack 14 år (den nya)

De har mängder med utrymme. Den gången jag såg dem ryka ihop hade jag ridi min häst, och den nye stod cirka 20 meter in i hagen bredvid ponnystot. När jag släpper min valack vid grinden rusar han mot den nya valacken och sparkar. Alltså verkade det inte som att den nya hästen missade någon signal el dylikt, utan det verkade helt oprovocerat. Det troligaste känns som att min valack vaktar stona. Vi har haft ungefär samma flock förut, med ytterligare en valack, och då var det inga problem. Så det verkar vara en ny företeelse. Just därför funderar jag på att låta dessa två herrar lära känna varandra utan inblandning av ston.

När valackarna går förbi varandra nu nosar de utan sura miner.

Axel: detta har inte hänt förut. Min häst har gått med mängder av valackar, och i somras med båda valackar och ston. Det är det som förbryllar mig. Kan den nya hästens skada göra att han blir lite "efter" i signalerna, och därför irriterar min häst?

Låter mer som det är konkurrens eftersom de nästan är jämngamla.
din häst pejlade nog läget på en gång.

sen tycker jag att val. även känner sig som pappor o ska försvara även fölen.

Skönt om de kan tolererar varandra, men det låter nästan för bra.:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar