Sv: Problem med ihopsläpp
Problemet är att alla strategier är väldigt osäkra innan man vet varför det blivit som det blir. Du ska ju gå tillväga på olika sätt beroende på vad som orsakat detta. Och som sagt är det otroligt svårt att veta utan att ha observerat dem.
Hur gamla är hästarna? Hur är de mot hästar i allmänhet? Mot människor? Vilken rangordning har de nu (de som går ihop redan)?
Nr 1 är att alltid ha mycket utrymme för dem. Viktigt är att de KAN fullfölja avvisningar och andra signaler från varandra.
Att stoppa in den i turordning innebär att de alltså 3 gånger måste "göra upp" (både med de nya men också oftast även med de hästar som de redan gjort upp med). Detta innebär större risk för misstförstånd och olyckor. Dörfär skulle jag undvika det i största möjliga mån.
Hur trygg är ledarindividen i er flock?
När en ny häst kommer in i en flock som har en trygg situation (med en bra ledare) så brukar det mycket, mycket sällan vara problem. Ett fall kan dock vara att nykomlingen är äldre än ledaren, kanske också en ledarindivid och väljer att utmana ledaren. Det kan sluta med att en måste lämna flocken - så går det tex till när en ny hingst möter en flock som tillhör en annan lika gammal hingst i naturen. En måste bort. Detta är dock mycket ovanligt bland våra kastrerade tamhästar enl mig, men det råder det olika åsikter om. Om detta är fallet så kanske det finns metoder som kan lösa detta - tex att valackerna går ihop utan stona ett tag och därav "tvingas" acceptera varandra och kan göra upp en rangordning sinsemellan så att det är tydligt för dem båda när stona kommer in i bilden. En rangordning kan ta upp till ett år av bearbetning så då gäller det att ha tålamod. Kanske rida dem tillsammans med stona osv.
En del låter ju hästarna gå tillsammans bara några timmar om dagen, men det tror jag är dumt för det blir återigen möte, bry, möte bryt vilket är en otrygg situation som kan leda till otryggt beteende (agressivitet, oro, uppgörelser)..
Om det är så att detta berott på att den nya hästen var ouppmärksam eller respektlös så har han troligen lärt sig en läxa. Det är ju sällan hästar skadar varandra, det är onaturligt om det inte handlar om att rent av jaga bort/döda sin motståndare som tex. vid rivalitet mellan två hingstar. Men det behöver som sagt inte alls vara det detta handlar om då detta fenomen är lika vanligt bland ston som bland valacker. Det sker med en flock på fler hästar och det sker även mellan hästar som bara är 2 i en hage. Man ska alltså inte ta för givet att det är hingstrivaliteten som orsakat detta problem, inte alls. Det kan ha handlat om att den ranglåge tog för sig för mycket just då och att den ledande hästen missbedömde och slog till för hår/nära. Kanske var det tom den ranglåge som valde fel väg och blev trängd och därför hamnade i kläm och fick sig en smäll (hästar tar inte hänsyn till att den avvisade hästen hindras att gå undan av ett träd eller liknande tyvärr).
Du vet ju bäst vad det är för hästar du har.
Är den nykomna hästen yngre, ranglåg i normala fall och verkar ha lytt den andres order och signaler så hade jag packat kapsäcken, släpp ihop hästarna och slagit mig ner utanför i några timmar för att observera.
Jag hade nog eg gjort så även om den nya var äldre och ranghög sålänge någon av den har pondus. Är trygg och stabil och erfaren. De brukar som sagt lösa sånt här bäst själv men det är ju oturligt att en av dem behövt skada sig.
Men i vissa fall kanske man får göra undantag förstås.