Problem med hovbÖlder

A

Afendios

Tänkte se om man kunde få lite råd och tips angående problem med återkommande hovbölder osv på unghäst.

Är en unghäst i stallet, som just nu är ute hos "fodervärd".
Snart tre år gammal.
Jo, fallet är som så att han har haft problem med återkommande hovbölder, och i somras blev han helt helt ur det blå, så visade det sig ju vara en hovböld, efter ett tag gick det över, men sen blev det problem igen.
Nu då han står borta har jag ingen superkoll, men som jag uppfattat det har han återkommande problem med hovbölder, och han har varit inne på klinik där dom dränerat och nu gjort så han står med bandage som ska se till och bytas varje dag om jag uppfattat rätt.
Har hört om vissa skydd som ska vara bra för dom att gå med i hagen, som täcker ända ner till karleden, också för att förhindra mugg.
PROB Olja kanske hade varit något? Nyponpulver?
Är mycket tacksam för alla råd & funderingar, vad som helst.

Sv: Problem med hovbÖlder

Benskydd kommer inte att hjälpa något mot hovbölder om det var vanliga skydd du menade?
Bölderna har ju med sulan att göra, sulläderinflammation eller liknande om det är återkommande.

Njae det vet jag, att benskydd inte hjälper mot bölderna, haha, givetvis, men tänkte just att skydda karlederna då det verkar som han haft problem även där.
Vet inte riktigt hur han är skodd nu, om han ens är det, men kan ju vara något att kolla upp..

Har samma problem som du, också en snart treåring.
Googlade runt och hittade en sida där det stod att veterinärer och hovslagare uttalats sig om att lera i hagarna i kombination med torvströ kan vara en grogrund för hovbölder. Kan i och för sig stämma för min häst, nu i höstas under värsta lerperioden hade han två stycken, och ja, han står på torvströ.

Av min veterinär fick jag Biotin av hög kvalitet, som enligt honom kunde förebygga, men det finns inga forskningsbelägg för det.

Sedan leran försvann och han äter sitt biotin har han inte haft någon böld .... så länge det nu varar ...

Tänkte se om man kunde få lite råd och tips angående problem med återkommande hovbölder osv på unghäst.

Är en unghäst i stallet, som just nu är ute hos "fodervärd".
Snart tre år gammal.
Jo, fallet är som så att han har haft problem med återkommande hovbölder, och i somras blev han helt helt ur det blå, så visade det sig ju vara en hovböld, efter ett tag gick det över, men sen blev det problem igen.
Nu då han står borta har jag ingen superkoll, men som jag uppfattat det har han återkommande problem med hovbölder, och han har varit inne på klinik där dom dränerat och nu gjort så han står med bandage som ska se till och bytas varje dag om jag uppfattat rätt.
Har hört om vissa skydd som ska vara bra för dom att gå med i hagen, som täcker ända ner till karleden, också för att förhindra mugg.
PROB Olja kanske hade varit något? Nyponpulver?
Är mycket tacksam för alla råd & funderingar, vad som helst.
Går hästen i lösdrift?Hur utfodras hästarna? Hur ofta verkas hovarna? Hur mår hästen psykiskt?Stressad?
Om tarmfloran är i obalans kommer hovarna bli av sämre kvalitet,att ständigt gå ute i blött väder i lösdrifter kan göra hovarna övermättade av fukt och göra dem mer mottagliga för infektioner.
Ju mer problem en häst har med hovarna ju oftare behöver hovarna verkas.
Om hästen har problem med mugg också så skulle jag nog gissa på att den har problem med både tarmflora och miljö.

Noggrann hovvård,bra miljö,bra foder och hagkompisar den trivs med är en bra start.

Sen om det nu är din egen häst som är ute hos fodervärd så skulle jag nog ta och åka dit och kolla hur den har det.
Att ge dig råd när du har noll koll på hur den sköts verkar mkt svårt.
Skulle Nyponpulver tex hjälpa mot slarvigt utförd hovvård eller upptrampad lerig hage eller stressig miljö?;)

Sv: Problem med hovbölder

Det är inte min egen, men i stallet där jag rider & tränar hästarna där osv, har han stått förrut, sen när sommaren tog slut så åkte han ut till denna 'fodervärd', det var alltså tänkt att denna personen skulle köpa honom nu senare, men då han haft sånt problem med bölderna m.m så är det inte på tal längre.
Den tid jag var med han så har jag aldrig sett han stressad, varken i hage, stall eller hantering, alltid nyfiken på allting, lugn, harmonisk.
Har varit 1gång och kollat där han står nu, det var väl på hösten så hagen han gick i då var väl rätt simpel, men kan tänka mig att den blivit lerig på senare tid..
Förhoppningsvis nu då så ska det ju bli bra efter bandagetiden, men tänkte just på saker så man kan förebygga så mycket som möjligt, eller fodertillsatser/liknande som stärker fossingarna, eller hjälper till läkningen, etc.
Med en såpass fin häst är det ju väldigt tråkigt om han skulle fortsätta vara dålig

Har precis samma problem med min unghäst, han är 2,5 år nu och han hade sin första hovböld när han var 7 månader.. Nu dom senaste tre månaderna har han haft kanske 5-6 bölder och den sista vi hittade var jätte stor.. Han har starka och bra hovar, om man bortser från sulan tydligen. Nu skodde vi honomför första gången för några dagar sen och satte även på snösulor och 4 brodd i varje hov, får hoppas det hjälper nu.

Klen sula? Obalanser i hovarna? Provat att byta hovslagare?
Nyponpulver hjälper nog inte.
Däremot är en balanserad foderstat med mkt grovfoder viktigt för en bra hovkvalité.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 466
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka