problem med halskotpelaren

Miss Sixty

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter utav problem med halskotpelaren. Hur såg symtomen ut och hur såg prognosen ut?

Sv: problem med halskotpelaren

min Totte hade förträningar o trappstegbildning. Han hade balans problem, svårt att få med sig rumpan, korgalopperad gärna. Han blev utdömd o avlivades.

De hästar jag hört från bekanta om har blivit utdömda allihop.

Själv har jag ingen erfarenhet men min mamma var med när min kusins ponny skadade halskotpelaren på 60-talet. Den fick avlivas akut.

Vet ett antal fall, alla med dålig utgång tyvärr.

Hästarna fick balansproblem, temperamentet förändrades (till det sämre), konstiga vandrande hältor, mm

min fick oxå ett hemskt humör, han högg o slog efter folk, efter aslltid ha varit världens snällaste :(

Ja balansproblemet var väl det tydligaste på min, hon var väldigt "svajig" även efter hon blev friskförklarad av vet.. Stod typ som en giraff när hon skulle beta för att hålla balansen, benen brett isär..

Min häst hade bla. trappstegsbildning mellan två halskotor som diagnos när han dömdes ut. Dock kom veterinärerna fram till att det var så lite så det inte skulle ha nån betydelse. Han blev behandlad av equiterapeut för dom andra problemen han hade och blev sedan helt bra. Jag märkte alltså inte av hans trappbildning alls.

En kompis häst som hade det blev vinglig. Hade konstiga hältor som kom och gick och vandrade runt... blev sur och grinig.
Han blev utdömd och avlivades.

Hade en häst, som vid tre års ålder, visade sig ha en medfödd skada på halskotpelaren. Hon var bakskygg och rent ut sagt opålitlig.
Hon blev avlivad.

Jag fick avliva en tvååring förra året som hade sammanväxningar i halskotpelaren. Grava balansstörningar. Så himla tråkigt, världens snällaste och finaste häst...

De hästar jag hört från bekanta om har blivit utdömda allihop.

Själv har jag ingen erfarenhet men min mamma var med när min kusins ponny skadade halskotpelaren på 60-talet. Den fick avlivas akut.

Här har vi en som slutade lyckligt iaf :D

Min ena hopphäst har en förändring i halkotpelaren blev utdömd på en klinik, men är idag friskförklarad på annan.

Till TS

det viktigaste är att man går till rätt vet och equi så man får rätt diagnos

Åhh äntligen något posetivt att läsa:)

Min häst ska snart in för scint så vi får väl se vad den vissar

Jag fick min häst utdömd och avlivad efter att vi upptäckt pålagringar på halskotpelaren. Han hade symptom som balanssvårigheter, stel och "låst" i nacken och halsen.

Hade en häst med problem på halskotepelaren, det sågs på scint på Ultuna. Detta var dock mer än 10 år sedan. I efterhand kan man ju undra om en del av våra problem berodde på detta, jag tycker inte alltid att man ska fixera sig på röntgen fynd utan se hur hästar fungerar. Hästen min som var väl utbildad började protestera kraftigt när mer samling önskades. Var helt ok lång och låg så att säga. Började krascha helt oförklarligt i hoppningen, kunde gå omkull ute när han reds utan uppenbar anledning. Det var ibland som att benen bara försvann på honom. Detta var innan scinten. Kontrollerades massor av gånger av veterinär innan, alltid ok på böjprov, även på röntgen lågt. Promenadreds bara sista åren innan han togs bort 18 år gammal. Vet inte hur mycket som hade att göra med fynden på halskotpelaren, men det blev lite för farligt att fortsätta arbeta med honom. Hade han varit yngre skulle jag förmodligen ok at utdömning. Jag behöll honom och anpassade arbetet efter vad han kunde göra, dvs trevliga turer i skogen. Han var ju trots allt en kompis. Kan dock säga att jag tror inte min häst hade någon smärta förutom när en högre form krävdes, då protesterades det väldigt kraftigt, något som han aldrig gjorde annars. Det kan nog vara väldigt olika på hästar hur de reagerar, men man ska tänka på säkerheten först tycker jag, både för din egen och hästens skull. Jag tror att hästar med dessa skador inte alltid har kontroll på kroppen det får man inte glömma. Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 320
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka