Problem med galoppfattning från trav och halvhalter

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Såg att det fanns en tråd om fattningar från skritt men visste inte om jag fick hoppa in på den med ett eget lite liknande problem, så startar därför en ny tråd istället :) jag har jättesvårt för att fatta galopp från trav, fattningar från skritt går utan problem. Jag rider en mycket välskolad dressyrhäst som kan göra fattningarna i sömnen, men hon gör inte rätt om inte ryttaren gör rätt (väldigt bra läromästare!) :) hon är dessutom ganska skumpig, så det blir svårt att få till det. Oftast blir det slängtrav och mycket studsande, och hon kommer upp ur formen. Så har någon några tips på hur jag ska göra? :)

Halvhalter har jag också svårt med, hur gör ni? Tror jag aldrig riktigt har fattat hur man gör dem...Hur mycket/hur länge ska hästen bromsas upp? Har ni tips på halvhaltsövningar? :)

Sv: Problem med galoppfattning från trav och halvhalter

Låter som om problemet är att du inte har balans i trav? I så fall finns inga genvägar. Öva balans och sits. Utan stigbyglar kanske?

Jag tror din häst är för lite loss och inte tillräckligt rund, då tasnacken gärna upp och ryggen tappas, det blir skumpigt och obekvämt.

du får samma tips som jag gav den andra tjejen, gör trehundra fattningar på rakt spår (med så rak häst som möjligt) och gör det med så enkla hjälper som möjligt, då får du ett bättre hum om exakt vad det är för hjälp som hästen reagerar mest på. (ingen prestige i hur det ser ut bara känn efter!)

ang. halvhalter.. så måste man först veta vad det är och det är inte en halv halt, halvvägs till stillastående utan en återställning av balansen, dvs den ska trampa in under sig bak lite extra för ett eller ett par steg för att vara redo för en uppgift. Det är som en check, 'är du med?' Så det som många tror är ren broms, det är den bromsande effekt man känner av att hästen samlar sig (bär mer än skjuter på). En riktigt bra halvhalt känns som att den sätter sig lite och trampar vatten två steg.

Ett sätt jag använder att lära in det på är att rida på en fyrkant, fokuset ligger på att hålla en rak häst (huvudet får vara precis var det vill). Först gäller det att bara hitta dom vändande hjälperna, att man kan få med sig hästen utan att den 'går av' framför sadeln, man släpper inte ut yttersidan utan använder vikthjälp och ledande innertygel och tar med sig yttersidan runt, hjälper det så föreställ dig att ytterframben nästan ska korsa över inner. Hästen kan mycket väl bli utåtställd, men det spelar ingen roll så länge du har koll på bogen. När man kan vända genom att ta med sig bogarna runt så börjar man fånga upp mer på yttersidan och börjar korta in ramen, nu ligger fokus inte bara på att hästen är rak i kroppen utan också uppifrån och ner sas, den får inte längre ta kurvan på två hjul :p nu hamnar fokus mer på att ta med ytterbakben med sig (förutom bogen såklart). Ju bättre den kommer med och inunder desto lättare att ta svängen (och bli mer centrerad, skarpare hörn) och ju mer den hamnar inunder desto lägre kommer tempot bli (den kommer inte kunna skjuta på lika mycket när den bär mer). Efter hörnet ser man till att rida framåt, inget vingel på linjen, dom bakben vi precis samlat upp släpper vi framåt (utnyttja energin till att hitta lite mer schwung i traven). Så för varje hörn kommer vi fånga upp med sätet, så bakbenen hamnar längre in för att underlätta vändningen, kramning på ytter för att hålla kvar ramen, sedan vikthjälp och ledande inner (i den mån det behövs) för att vända sen släpp fram. Börja med mjukare, rundare hörn för att successivt bli skarpare och mer centrerade (kraften går mer upp än fram). I början kommer du få rätt effekt mer tack vare själva vändningen (det är jobbigare för hästen att sladda runt än att sätta sig) men när du känner att du kan fånga upp hästen och han väntar på din signal att vända, då har du lärt dig halvhalten! :)

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Stekspaden
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756
Ridning Vår ponny vill inte fatta galopp från skritt eller halt. Hon blir som tokig och börjar backa och småreser sig även om dottern bara...
Svar
2
· Visningar
731
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 275
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar