Problem med galopp.

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har nu haft mitt kallblod i 4 år och har aldrig fått in honom riktigt i galoppen. Både i traven och i skritten går han att samla hur fint som helst. Kan få ner honom i så kort trav att han travar i takt med shettisen :D Men problemet är att såfort man fattar galopp på honom rusar han iväg (sticker inte) utan kan bara hålla en takt, och försöker man samla honom börjar han istället trava fort.

Hur ska jag göra för att få honom att förstå att han ska samla sig och inte rusa eller "tvärnita"?
Han hittar liksom inget mellanläge.
Jag har inte brytt mig om att "skola" honom så mycket. Men nu börjar jag intressera mig mer och mer för att få honom att gå "riktigt" i galoppen också då jag kanske ska vara med på en uppvisning med honom i sommar :smirk:

Jag har ingen tillgång till paddock eller ridhus heller. Utan bara skogsvägar :cry:

Sen så är det en sak jag undrar över också. Som aldrig fastnat i mitt huvud. Hur ser man vilken galopp hästen ligger i och hur vet man om man sitter på "rätt sittben" i traven? Är det där med rätt sittben viktigt egentligen?

Jag vet att mitt kallblod bara galopperar en galopp, och jag tror det är vänster. Men jag vill vara säker, därför jag frågar. Min ursäkt får väl vara att jag inte ridit för någon ledare på 4 år ;O
Sen så rider jag ju bara i skogen för hobbyridning, och där spelar väl inte vänster/höger galopp och sittben så stor roll hoppas jag :confused:

Jag låter väl som en total amatör, men det är jag inte, bara en glömsk skogsryttare :idea: :rofl:

Sv: Problem med galopp.

hur är han/hon på volt?
rid på en åker eller grus vägar försök att arbeta på vålt å ta galoppen på jobbiga vägar så han får konsentrera sig vart han sätter fötterna å kanske inte kan rusa på de sättet,

har inte heller haft paddock men har ridigt dressyr på åkrar å i skogen å de har funkat toppen :)

hoppas de löser sig

jeenni

Har samma problem med mitt kallblod, jag jobbar mycket, både på bana och i skog med fattningar, dvs, fattar galopperar några steg bryter av och fattar på nytt. Det har gett resultat!

Vet faktiskt inte hur jagkänner att jag sitter på rätt sittben, vilken galopp hästen tar, jag bara känner det. Kan inte tänka mig att det spelar någon roll vilket sittben du sitter på, men galoppen bör ju varieras höger/vänster annars upplever jag det som att hästen blir starkare på ena sidan, rätta mig gärna om jag har fel ;)

Har tyvärr inga åkrar att rida på, min brorsa är bonde här och han lånar minsann inte ut nå åkrar, annat än på hösten. :mad: Och ingen annan heller.

Men grejjen är den att han inte går att galoppera på volt, för han tänker "springa", Och antingen slänger sig och sticker om man fattar galopp på volt eller bara travar snabbare och snabbare. :smirk:

Det är nog sant att dom musklas olika, men han "kan" bara en galopp, och jag vet inte hur jag ska lära honom den andra. Det borde jag ju nästan göra på volt, men som jag svarade på "JeennI"

"Men grejjen är den att han inte går att galoppera på volt, för han tänker "springa", Och antingen slänger sig och sticker om man fattar galopp på volt eller bara travar snabbare och snabbare."

Har du något annat tips? :D

Fick tips av min kompis i början, när min inte ens fattade galopp, att göra en "ponnyfattning" och knacka till ordentligt med ytterskänkeln ganska långt bak, det var så jag började lära henne fatta höger och vänster galopp.

Jag brukar alltid fatta galoppen på rakt spår och sedan gå in på volt.

Oki, det ska testas. Men visst är det så att rider man i höger galopp är det höger framben som lyfts först, och tvärtom i vänster galopp, eller har jag tänkt helt galet nu?

I vänster galopp börjar hästen med höger bak om jag minns rätt

I höger galopp vänster bak, höger bak och vänster fram, höger fram, svävmoment
Var tvungen att tjuvtitta lite i en bok :o

okey ne men rid mkt dressyr så du är säker att han lyssnar på dig ,
de funkar på grusvägar å i skogen med :)
jag brukar rida dressyr på grusvägar :P

du kankse skulle göra nån övnig i galopp te x bommar eller nått då kankse han/hon måste tänka å saktarer

jeenni

Vad är det för ras på din häst? Kallblod kan ju innebära så mycket, allt från en c-ponnystor kallblodstravare till en shire på 1.80 :cool:

Jag tycker att det låter som om hästen inte orkar bära sig, då blir det lätt galopp i full fart. Du bör bygga upp hästen så att allt annat fungerar innan du börjar med galoppen.
Ta kontakt med en tränare!

Immer

Låter som min pålle! Kallblod är ju avlade för att dra på ett eller annat sätt. De är ofta framtunga med stor bog. Att du har en bra skritt och trav i form men inte galopp kan nog ha med att göra att galoppen inte var den gångart man avlade på då den inte passar så bra för körningen. Det innebär att det helt enkelt är väldigt svårt för en del kallblod att galoppera.

När jag fick hem min Apa hade han en enbart en växel i galoppen. Det var fullt ös! Detta för att han inte kunde bära sig ordentligt. Det vi har tränat på jättemycket är fram och bakdelsvändningar. Mycket sidförande övningar där han har tvingats flytta bakbenen under sig för att få bort det framtunga och få mer vikt på bakbenen. Under denna tid undvek jag helt galoppen i ridhus/paddock utan tränade bara galopperna ute i naturen, mest för att träna fattningar.

Nu kan han till och med galoppera på en volt inne i ridhuset och jag behöver inte längre be de andra som rider att hålla sig undan! Kan korta galoppen och känna att han bär sig riktigt bra, men, han har så gott som aldrig gått i form. Jag tror, i alla fall när det gäller honom, att det är för mycket begärt. Han har inte riktigt kroppen och lättheten för det. Men förra veckan gjorde vi till och med ett galoppombyte över en bom, det var överraskande! :banana: I trav o skritt går han däremot fint i form och bär sig själv.

Så, det går att förändra, men det kräver träning!

För att klargöra lite ;)

Lite svårt att se när man sitter på vilken bakhov hästen sätter ner först så mitt förslag är att kika lite framför bogen, på frambenen när du galopperar och se vilket ben hästen sätter ner sist (det som är längst fram alltså). Sen sätta dej tillbaka och känna hur det känns. Sen skulle du ju då byta galopp å känna skillnaden men om han bara fattar den ena blir det kanske lite svårt. Sen så kan det ju bli korsgalopp oxå, så han galopperar i höger fram, och i vänster bak eller tvärt om. Men det verkar oftast kännas stötigt och konstigt så det märker du nog om det är. Bryt av och fatta ny och se om det blev nån skillnad om det skulle kännas som om han hamnat i korsgalopp.

Vilket sittben man ska sitta på spelar ingen roll ute i skogen ;) då man ska sitta på rätt sittben är på volten för att hjälpa hästen. Sitter man på fel blir det ofta obalans. Sen kan man självklart sitta på "fel" om man behöver balansera upp en häst som går och förböjer sig eller i annat träningssyfte. Men i skogen behöver du som sagt inte bry dej om det ;)

Hoppas det blev lite klarare nu =)

Sen så är det en sak jag undrar över också. Som aldrig fastnat i mitt huvud. Hur ser man vilken galopp hästen ligger i och hur vet man om man sitter på "rätt sittben" i traven? Är det där med rätt sittben viktigt egentligen?

Traven ser du att ytterbogen/benet sänker sig o då ska du oxå sätta sig ner. Sätter du dig ner när hästen lyfter yttersidan sitter du på fel sittben.

Galoppen se du att bogen står snett. Inre bogbladet ska vara längre fram än det yttre om hästen går i rätt galopp. Inre frambenet sträcks ju längre fram o då står bogen snett åt det håll dit frambenet sträcks. Står bogen rak eller snett utåt kan du vara säker på att det är kors- eller fel galopp. Hästen brukar vara hemskt obalanserad då oxå. Går hästen i rätt galopp är den mycket mer balanserad o reglerbar innan den verkligen lärt sig gå galopp rättvänt o förvänt.

Viktigt med rätt sittben ja, det är det. Hästens balans störs om man sitter på fel sittben. Sätter du dig ner på det yttre benet just när hästen ska lyfta det motarbetar du hästens frambensrörelse. Hästen blir ofta kortare i steget då.

Hur ska jag göra för att få honom att förstå att han ska samla sig och inte rusa eller "tvärnita"?
Han hittar liksom inget mellanläge.

Jag vet att mitt kallblod bara galopperar en galopp, och jag tror det är vänster. Men jag vill vara säker, därför jag frågar. Min ursäkt får väl vara att jag inte ridit för någon ledare på 4 år

För det första bör du hitta dig en markplätt där du kan träna mer dressyr o sen som du själv säger du bör hitta en tränare.

Tömkör o longera en del för att få hästen att orka arbeta på volt. Spän in men inte så hästen går med näsan i bogen. Hästen ska kunna sänka huvudet o höja ryggen o bli av med trycket i munnen. Arbeta i lugnt tempo o tillåt inte vansinnesrusande det blir bara en skaderisk. Galoppera den galoppen hästen orkar till en början o kräv inte så mycket i det svåra varvet till en början. Var glad o beröm massor för varje fattning, rätt-, fel-, korsgalopp skit samma bara hästen fattar vad det handlar om. Efter ett tag brukar de märka vilken variant som är lättast o skönast o då fattar de rätt galopp i båda varven:idea:

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 773
Senast: banani
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 013
Senast: WildHorse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 022
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar