Problem med galla

willy

Trådstartare
Hästen fick små gallor runt om i samband med installning för två veckor sedan. Gissar att den reagerat på omställning i foder och att stå inne på kväll och natt.
Vad jag har problem med är att gallorna har minskat på 3 ben men ena bak ser oförändrad ut. Jag tycker att den känns lite varm ibland, men är osäker på detta.
Hästen är inte halt.

Vad tycker ni jag ska göra:confused:
Kan jag fortsätta med lätt ridning?

Sv: Problem med galla

Kan det vara så att gallorna lägger sig olika snabbt på benen.
Annars en irritation på det galliga benet som inte synts för att den kom isamband med installning/foderbyte och gallor på alla benen.

vande du inte in hästen vid "vanligt" foder då?

vande du inte in hästen vid "vanligt" foder då?

Jodå, pålle fick stå inne några timmar om dagen på halm och en ökad giva höensilage att äta under tiden. Kraften har vi ökat från någon dl till 7 dl fördelat på 3 mål. Allt detta under ca 3 veckors tid.
men omställningen är ändå ganska stor. Från dygnetrunt bete med ovan nämda upptrappning till "vanlig mat". Till grushage, ganska mycket mer höensilage och utevistelse under dagtid.

Lägg jodopaxomslag nattetid,ta en vanlig benpadd doppa i iskallt vatten utblandat med jodopax linda runt benet lägg om tidningspapper och linda med vanligt flece bandage,har hästen inte visat hälta eller om det inte känns konstigt när du rider så rid om än lite lugnare.

ändras det något eller är det likadant hela tiden?

är det lika hela tiden så skulle jag ta ut en veterinär men skulle det gå ner vid rörelse så skulle jag avvakta

Du kan köpa arnikaliniment och smörja på. antingen på hälsokost eller på apoteket. Man späder ut det med vatten.

Jag har just nu samma problem, men min har antagligen fått det för att han är barfota bak en period nu. Han är inte van vid det. Till arnikan ger jag även en örtkur.

Jag har lindat nattetid några dagar. Kan inte jämföra före/efter då jag inte har möjlighet att köra ut innan jobbet. Ska kolla i helgen. Men när jag hämtar in från hagen på em ser det likadant ut: ena bak med gallan kvar:(
Hur många dagar med jodopaxomslag?
Har tidigare använt jodopaxomslag vid svullnad, men då har det varit ett litet sår. Gick ner på tre dagar då.

varför ska hon lägga jodopaxomslag p.g.a. gallor..? aldrig hört talas om och menar inte att låta otrevlig genom att fråga men har aldrig hört det tipset, finns det inget sår eller liknande så finns det ju ingen smuts att dra ut och just jodopaxomslag försöker jag dra ut på att använda i längsta möjliga mån oavsett i o m att jodopaxen kan döda de bra bakterierna också.

willy: de flesta hästar blir ju galliga förr eller senare i sitt liv, en del har sådan otur att de blir kvar på benen. det behöver inte betyda något. det enda man kan göra mot gallor är att låta hästen röra sig och ev. hålla den lindad om natten, om alla andra gallor gått ner utom den som är kvar på bak är det nog en bestående galla. du kan ringa och rådfråga vet. om du känner dig osäker men jag skulle vara försiktig med att sätta på jodopaxomslag på gallor, låter inte riktigt... jag vet inte, jag tror inte på det. BoT-paddar under natten och naken om dagen när de går mycket är iaf min grej.
men känner du dig osäker så kan du iaf som sagt ringa vet. och höra dig för, man behöver ju inte ta ut dom men att rådfråga är aldrig fel!

Min häst har tyvärr ganska mycket gallor runt om. Vid varje foderbyte får han gallor som sedan lägger sig nästan helt igen men lämnar oftast lite rester. Det blir bättre av motion och sämre av box(hästen går på lösdrift)
Av förmycket mat blir han också gallig även om han är ordentligt invand på fodret(fri tillgång är bara att glömma lärde jag mig förra vintern).
Han hade ett gäng gallor när jag köpte honom för 7 år sedan och sedan dess har det succesivt blivit mera.

Det här är en stor halvblodsvalack och enda gången han varit helt ren i några dagar i rad var förra sommaren när han gick på ett magert naturbete som det brukar gå shettisar på. Han blev lite väll tunn i kroppen av fodret och åt dessutom på träden(natureservat så det är inte lysande) men benen var fina.

Något är säkert knas men varken jag eller veterinären kan komma på vad och så länge hästen i övrigt är symptom fri så får det vara. Det är ju inget han verkar lida av.

Gallan minskar vid rörelse, men försvinner inte helt.
Jag tycker att den fyller ut snart igen när jag ridit klart:confused:

Har ingen erfarenhet av gallor. Hur snabbt brukar gallorna fylla ut igen efter rörelse?

Hästen går fint, ingen hälta, ingen stelhet. Pigg o glad:)

gallor brukar ju försvinna vid motion när blodtillförseln (antar jag?) ökar så det är inget konstigt. sen när de rör sig mindre eller begränsat (i box eller så) fylls de på igen. om hästen i övrigt är pigg, glad och fräsch är det antagligen bara rida på, det är oftast det bästa! det är väldigt sällan motion är fel för hästen om det nu inte handlar om div. skador eller sjukdomar såklart.

det är väldigt sällan motion är fel för hästen om det nu inte handlar om div. skador eller sjukdomar såklart.

Det är just det som gnager.
Att gallan sitter kvar i ett ben och har gått ner i de andra.
Och att jag tycker att det finns lite värme ibland. :crazy:

Å andra sidan har hästen inte varit halt och gallorna fanns runtom till att börja med vid installningen.

Du kan köpa arnikaliniment och smörja på. antingen på hälsokost eller på apoteket. Man späder ut det med vatten.

Jag har just nu samma problem, men min har antagligen fått det för att han är barfota bak en period nu. Han är inte van vid det. Till arnikan ger jag även en örtkur.

Vad är det för örtkur du ger?
Arnikaliniment har jag ju hemma, så det kan jag linimenta med.
Jag är dock lite försiktig med liniment under lindor.

Jag har själv oroat mig lite över ponnymammans ben som oxå blivigt galliga sista veckorna.
Har ingen hälta, var lite varm ett tag på alla 4:a men sen inget mer.
Har inte ridits på någon månad nu.
Började kolla upp det här med örter och beställde samt fick hem dem idag.
Så nu får hon ringblomma, vallört och lite vitlök. Enligt rekomendationer.
Jag kan ju höra av mig om ett tag och berätta om det funkar :crazy:

MVH

Nu har jag varit ute och lindat av själv innan utsläpp.
Hästen är helt ren in benen när jag lindar av.

Jag har ingen erfarenhet av gallor......
Hur snabbt "fyller gallorna ut" efter att lindor tagits av eller efter motion tex?

Är det possitivt att benet är helt rent efter linda eller är gallorna alltid borta när benen lindas över natten.:confused:

så länge hästen inte har ont utav det så kan man rida, gallor är inget farligt. använd back on track på natten, funkar hur bra som helst, min ponny fick gallor på bakbenen vid foderbyte så vi fick tipset att linda med back on track och efter två nätter med det var dom borta! dom hade redan gått ner lite efter första natten. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 338
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar