Problem med formen

M

Magrinette

Jag tror jag har lagt in denna frågan innan men jag prövar igen efter att ha prövat diverse saker med min pålla.

Jag har jätteproblem med att få henne att gå i form. Jag har tagit hjälp av tränare, har kollat tänder, haft ute kiropraktor och fått kollat sadeln så jag vet att den sitter.

Till problemet;
Hon är verkligen sjukt envis att få i form, det kan ta 45 min innan hon ens ger sig och nickar neråt med huvudet lite grann. Har haft ett par stycken som testat att rida henne och de har också haft samma problem.

Min tränare sa att jag skulle hålla ett fast tag på yttertygeln och locka henne med inner, men efter en kvart så har man ingen kraft kvar. Hon går bara och kastar med huvudet (med öronen helt rakt fram och ser urlycklig ut :smirk:) Hon är även sjukt starkt!

Jag fick då tips av hon jag har hästen hos att använda graman och provade det under flera veckor och hon gick helt klart bra på det, men jag gillar inte gramanen. När jag sedan provade utan igen blev det samma visa.

Min häst är 16 nu i maj och har aldrig varit någon fantast av dressyr som jag förstått det. Men hon bygger helt fel muskler om hon bara ska gå med huvudet i vädret. Jag har även testat hackamore men med samma reaktion.

Jag rider nu på två och tredelat eggbett.

Sv: Problem med formen

Det är ju jättesvårt att svara på ett sånt här inlägg... man skulle hehöva se er tillsammans, testa hästen, eller iaf se en filmsnutt för att kunna svara.

Mitt enda tips är att träna mycket för en duktig instruktör. Hoppas att det löser sig för er.

Jag har haft henne i snart tre år och kämpar som aldrig förr, en kompis tyckte att jag skulle strunta i formen och låta henne bli skogsmulle, men jag vill att hon ska träna upp muskler också då jag även hobbyhoppar lite... (låga höjder)

Jag tränar 1 dag i veckan för instruktör som det är nu.

Ska försöka hitta en filmsnutt eller ta en.

Nu är inte jag den bästa ryttaren heller men när man ser att de duktiga dressyrryttarna i stallet har samma problem så tappar man hoppet lite grann.

Men om du haft henne i 3 år borde du ha hittat på formen på henne, kolla upp henne hos en equiterapeut, hon måste ju nästan ha några muskelspänningar. Speciellt om hon aldrig jobbar i riktig form så använder hon ju inte de musklerna hon ska utan bygger bara upp fel muskler... :crazy:

Vet du hur du ska få en häst att gå iform ?? Har du ridit någon annan häst iform, så du iaf vet känslan. Det finns ju även oolika former lägre form och högre dressyrform, även om hästen går i en lägre mer "lösare" form så kan den endå arbeta under sig med bakbenen osv...

Men jag tkr att du ska kolla upp den hos en equiterapeut, hjälpte min häst jäte mkt :)

Hej!

Jag har ridit andra hästar i form, och hon har gått i form, med gramanen så jag vet hur hon känns när hon höjer ryggen och jobbar rätt men jag vill inte behöva gramanen.

De jag frågat tror att det kan vara att hon fått sin vilja igenom hos tidigare ägare.

men om dte är så, så måste ju du vara mkt tuffare mot henne, alla hästar har väl mer eller mindre lätt för att gå iriktigt form. Du skrev att hon rycker med huvudet, kolla tänderna då, var en häst i mitt stall som oxå slängde mkt med huvudet och hon böt till hackamore och hästen trivs mkt bättre nu. Min häst slängde oxå med huvudet när jag hade han på prov men det var för att bettet var för stort så han lekte med det :smirk:

Hej!

Jag har ridit andra hästar i form, och hon har gått i form, med gramanen så jag vet hur hon känns när hon höjer ryggen och jobbar rätt men jag vill inte behöva gramanen.

De jag frågat tror att det kan vara att hon fått sin vilja igenom hos tidigare ägare.

Mitt råd är (förrutom att kolla igenom häst och utrustning) att börja longera henne med chambon en dag i veckan samt att tömmköra henne. Chambonet påverkar hästen att sänka huvudet (men är ingen direkt inspänning av hästens frihet) och det tillsammans med att du ser till att hästen kliver på ordentligt gör att musklerna jobbas på ett korrekt sätt. Detta kan kompensera ridningen och göra att hästen förbättrar överlinjen.

Och dessutom... träna för en BRA tränare... kanske läge att testa någon ny?

Hej!

Min utgångspunkt för alla hästar är att de självmant VILL gå i form, eftersom det är det mest bekväma sättet för hästen att transportera sig. Av den anledningen försöker jag inte rida hästen till formen utan snarare skapa förutsättningarna för hästen att själv söka upp den... (så flummig jag är, jag vet)

Om en häst inte vill gå i form är det något som hindrar dem; ryttarens sits, rädsla för bettet, ont någonstans, felaktig utrustning etc... ditt jobb som ägare/ryttare är att hitta felet och rätta till det. När felet är fixat kommer hästen att hitta formen.

Tänderna är kollade och kollas regelbundet och sadeln är utprovad.

Jag kan tänka mig att min sits inte är den bästa men hon gör likadant med de som rider jättebra i stallet.

Jag försöker att tömköra en dag i veckan.

Jag ger inte upp förrän min häst och jag fått rätt på detta, vill att hon ska må så bra hon kan må. Men jag vet inte mer jag ska kolla mer än min egen sits och den jobbar jag på.

Tuvisen; Hon gör likadant med ett hackamore.

men om dte är så, så måste ju du vara mkt tuffare mot henne, alla hästar har väl mer eller mindre lätt för att gå iriktigt form. Du skrev att hon rycker med huvudet, kolla tänderna då, var en häst i mitt stall som oxå slängde mkt med huvudet och hon böt till hackamore och hästen trivs mkt bättre nu. Min häst slängde oxå med huvudet när jag hade han på prov men det var för att bettet var för stort så han lekte med det :smirk:

Hon gör likadant med hacket som jag skrev ovan och dels blir hon urstark på hacket och jag har hört så mycket om att knäcka nosbenet så jag är lite osäker på hacket.

Jag försöker att tömköra en dag i veckan.
.

Går hon i form när du tömkör? Isåfall kan det vara en idé att bara tömköra tills hon har fått upp muskler på rätt ställe och hittat sin egen balans utan något som stör henne på ryggen. Ryttaren är ju alltid ett visst störningsmoment hur bra hon/han än sitter.

Nä hon är likadan där, dels så kan jag inte tömköra och gå bakom henne utan jag måste tömköra på volt. Hon får panik om man går bakom henne. Men man skulle kanske prova att tömköra mer ändå.

Hon är en väldigt nervös och stressar häst i sig själv. Mycket vaken och observant och hoppar till om hon ser något, det är ett problem i ridhuset för hon lyssnar och tittar mer på allting annat än att fokusera på mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft henne i snart tre år och kämpar som aldrig förr, en kompis tyckte att jag skulle strunta i formen och låta henne bli skogsmulle, men jag vill att hon ska träna upp muskler också då jag även hobbyhoppar lite... (låga höjder)

Jag tränar 1 dag i veckan för instruktör som det är nu.

Ska försöka hitta en filmsnutt eller ta en.

Nu är inte jag den bästa ryttaren heller men när man ser att de duktiga dressyrryttarna i stallet har samma problem så tappar man hoppet lite grann.

Men om du haft hästen i tre år kan du ju knappast skylla på vad den fått göra och inte fått göra hos förra ägarna! :eek: Och din tränare, har den inget annat att komma med än att lirka med bettet? Vad är det för en tränare egentligen? Är det någon som är utbildad, eller är det en kompis som hjälper dig med ridningen lite grann? Tränar din tränare DIG, eller fokuserar den på att hästen ska kröka på nacken?

Om hästen blir stark är det lydnaden det är fel på. Normalt bör man då strunta i huvudets position och rida mycket tempoväxlingar och halvhalter istället. Jobba med att gas och broms ska fungera, och renodla hjälperna om det blir för komplicerat för ryttaren och hästen annars. När RYTTAREN är i balans och fått hästen lydig för hjälperna (start-stopp-sidförande skänkel) brukar hästarna gå i form.

Om de "duktiga dressyrryttarna i stallet" rider din häst regelbundet i några veckor (typ var tredje dag eller nåt), hur reagerar din häst då? Jag har aldrig varit med om att en lydig häst med en ryttare i balans är stark, och verkligen inte att det varit så i tre år! Antingen är det ju något som är fel på din häst, eller så har du fel tränare som inte kan hjälpa dig med vad du behöver. Det är jättesvårt att råda, men jag skulle föreslå att du försöker rida några pass för en annan tränare. Ibland kan man uppfatta olika saker hos olika tränare, även om tränarna egentligen menar samma sak.

Lägger till: Lydnad gäller inte bara när man sitter på hästen. Grundlydnaden tränas vid normal hantering. Hästen ska lyssna och vara uppmärksam på föraren när den leds till och från hagen, stanna och starta utan ryck i grimskaftet. Den ska kunna stå stilla när man säger till den att stå stilla, och den ska kunna flytta ett ben i taget dit man vill ha det. När man har en grundlydnad i hästen kan man promenera i nya miljöer utan att bli översrpungen, hästen kan reagera, men går aldrig över sin förare, och framför allt är den aldrig stark! Det krävs aldrig starka ryck eller tryck för att få hästen dit man vill. Allt detta ser man normalt till att det fungerar innan man ens sätter sig på hästen vid inridningen. När hästen är lydig från marken är den det oftast också från ryggen (aldrig varit med om att det ena fungerat och inte det andra).

Senast ändrad:

oj, det låter inte lätt. Men man kan testa en pessoalonge och ha henne lös i ridhuset eller på en volt. Den gör att hästen måste jobba med bakdelen och du får en chans att se hur hon reagerar.
Det som även är bra med den är att du bara behöver driva på och hålla henne på en volt eller lös i ridhuset. Om du nu tyckte att tömkörningen va lite krånglig.
Men det kan va så att hon har ont någonstans, men mitt råd är att vara väldigt obseravant men även bestämd.

Men man måste testa för att veta!

Ja min tränare är utbildad men jag håller också på att leta efter en annan tränare för att se om de får bukt på problemet.

Jag skyller inte på de gamla ägarna det var min kompis som sa att hon verkar ha fått göra vad hon vill. När jag köpte henne sa dem att de inte har ridit henne i form eftersom hon inte gillar det, så i de 11 åren de hade henne blev hon inte riden i form, jag håller själv på att utbilda mig och är ingen bra ryttare.

Jag har själv svårt att säga om hon tränar mig rätt eller fel för jag vet inte, jag tränar för att lära mig. Förstår inte varför man blir påhoppad för att man ställer en fråga. Anledningen till min fråga är att få mer tips, för vad jag uppmärksammat i min kompiskrets så kan man ha 10 synpunkter om hästar och alla 10 är enligt dem korrekta.

Men jag kämpar på att lära mig och jag kämpar! Hade jag inte velat lära mig så hade jag inte försökt få tips på vad jag ska träna på! Denna hästen betyder allting för mig och hon ska aldrig säljas utan vi ska få rätt på det här.

Jag vet att starkheten är lydnad och jag lägger in mycket halter och halvhalter och även tempoväxlingar i min ridning.

Senast ändrad av en moderator:

oj, det låter inte lätt. Men man kan testa en pessoalonge och ha henne lös i ridhuset eller på en volt. Den gör att hästen måste jobba med bakdelen och du får en chans att se hur hon reagerar.
Det som även är bra med den är att du bara behöver driva på och hålla henne på en volt eller lös i ridhuset. Om du nu tyckte att tömkörningen va lite krånglig.
Men det kan va så att hon har ont någonstans, men mitt råd är att vara väldigt obseravant men även bestämd.

Men man måste testa för att veta!

Vårt ridhus är väldigt litet så jag brukar släppa henne och lägga ut bommar att trava över på volten lös för att träna ryggen. Men då brukar jag ha henne helt lös utan hjälptyglar. Är pessoalonge en slags hjälptygel eller är det typ en sån "sele" man sätter på hela hästen?

Jag har haft samma problem som dig, har haft mitt sto i 4 år och hon är så sjukt envis och stoig som en häst kan bli :D. Men mitt problem var mer att när hon väl började söka sig neråt, då blev hon sjuk och var tvungen att ha boxvila och så började jag om igen, när hon började gå fint, då var det nästa sjukdom.

Men så började jag rida henne igen och rider en dag i veckan för tränare. Och min tränare hon tvingar mig att sitta och kämpa med henne även om jag är så trött så att det känns som mina armar och ben ska gå av så SKA jag fortsätta att kämpa, och det är nog det som hjälper mig mest! Att hon pushar på mig att orka.

Har också provat graman på min häst, visst hon går skitfint men när jag tar av den så håller hon huvudet så högt hon bara kan och springer på som en älg. Så det gav jag upp.
Men det som funkat bäst för mig nu var när jag bytte till ett jaktbett som jag har i dressyren, visst hon blir jättearg när vi kommer åt henne men hon ger upp efter ett tag och då är hon helt plötsligt nöjd och glad.

Jag vet absolut inte om du har samma problem, men det var min tränare som föreslog bettet och din tränare måste ju också ha massvis med idéer om hur ni ska göra och vad som kan fungera?
Ston är oftast envisa varelser :p men det går att övertala dem, till och börja med tycker jag du ska försöka bygga rätt musker iallafall, longera, tömköra, klättra i backar så hon arbetar med ryggen.

Vet inte om jag var till någon större hjälp, men jag vet inte hur länge du har ridit för din tränare men det kanske är värt att pröva någon annan?

Din häst låter precis som min! Jag hade också en sjukperiod förra vintern, vi va på rätt väg och så blev hon sjuk. Har inte haft så bra möjligheter att rida fram till december i år när jag flyttade till detta stallet. Nu har jag ridhus och paddock och rider i alla väder.

Det med älg känner jag igen :D Min är likadan!

Och det är likadant där, med gramanen när man kommer åt henne, hon blir vansinnig! Envisa sto!!

Min tränare föreslog tvådelat eggbett, jag har provat med pelham (rakt gummi) men då tvärvägrade min häst att gå, kanske jag som inte va tillräckligt bestämd men fick samtidigt höra av några att det va plågeri med pelham. :crazy: Så det va inte kul att försöka ens när man fick sneda blickar, men det va inte i det nya stallet.

Det är en typ av sele som "tvingar" hästen att använda bakdelen.
Man kan börja försiktigt med att ställa in den för att se hur hon reagerar, men ställa mer krav beroende på hur det går.

Men ha med en person som har lite erfarenhet av inspänningar så att allt blir rätt. Hästen måste se det positivt och vilja använda bakdelen!

Den kan nog passa henne om hon är väldigt bestämt och envis för då måste hon kämpa "själv" utan någon ryttare på ryggen och kan inte slippa undan så lätt.

Tror dem säljer pessoalonge i hööks om man inte vill läga ut så mkt pengar.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar