Problem med formen

Sv: Problem med formen

Hej!

Kollade bara första inlägget om ditt problem och jag har ungefär samma problem med min häst. Första tränaren jag red för sa att jag skulle precis så som du sa... hålla stadigt i tyglarna och lirka med inre. Men jaa, det gick väl... men det tog verkligen lång tid... :crazy:
Nu har jag bytt tränare och hon har berättat för mig att det är bättre att rida på lite lösa tyglar och sedan lägga inre handen på låret och lirka lite... inte spänt för då lär sig hästen att gå på "hårda" tyglar... och kanske därför inte fattar när man vill att den ska sakta av eller stanna. Sedan ska man ha ytterhanden mot manken och inre lite längre ifrån för att ge hästen rätt signal och att lära den på ett bra sätt... då kan man även prova att rida yttrehanden lite ifrån manken och inre mot manken för att omväxla lite. Det är så jag har lärt mig lite nu sista tiden... dels lättare att lära hästen att slappna av och man slipper den där tråkiga "dragkampen"...
Hoppas det ordnar sig! :)

Rid henne på långa tyglar ett tag. Ju mer du tar i henne desto mer "sliter hon sig ur".
Rid på vall eller bana och få henne till att lära sig bli riden med säte, vikt och skänkel.
Nu menar inte jag lång tygel konstant utan behöver du ta i henne så gör det fast med små förhållningar i stället och med omedelbar eftergift vid minsta tanke att hon gör rätt.
Lyssnar hon inte så låt henne jobba mer, lägg en mindre volt tex.

Jag tror jag har lagt in denna frågan innan men jag prövar igen efter att ha prövat diverse saker med min pålla.

Jag har jätteproblem med att få henne att gå i form. Jag har tagit hjälp av tränare, har kollat tänder, haft ute kiropraktor och fått kollat sadeln så jag vet att den sitter.

Till problemet;
Hon är verkligen sjukt envis att få i form, det kan ta 45 min innan hon ens ger sig och nickar neråt med huvudet lite grann. Har haft ett par stycken som testat att rida henne och de har också haft samma problem.

Min tränare sa att jag skulle hålla ett fast tag på yttertygeln och locka henne med inner, men efter en kvart så har man ingen kraft kvar. Hon går bara och kastar med huvudet (med öronen helt rakt fram och ser urlycklig ut :smirk:) Hon är även sjukt starkt!

Jag fick då tips av hon jag har hästen hos att använda graman och provade det under flera veckor och hon gick helt klart bra på det, men jag gillar inte gramanen. När jag sedan provade utan igen blev det samma visa.

Min häst är 16 nu i maj och har aldrig varit någon fantast av dressyr som jag förstått det. Men hon bygger helt fel muskler om hon bara ska gå med huvudet i vädret. Jag har även testat hackamore men med samma reaktion.

Jag rider nu på två och tredelat eggbett.
VOLTER VOLTER! JÄTTESMÅ VOLTER!
Först i skritt, sedan trav och kanske galopp!
Funkar super för mig och min bångstyriga medryytarponny :)

VOLTER VOLTER! JÄTTESMÅ VOLTER!
Först i skritt, sedan trav och kanske galopp!
Funkar super för mig och min bångstyriga medryytarponny :)

men är det inga inspänningstyglar som kan hjälpa henne att arbeta med rätt muskler då? :/

Jag känner också igen mig och vet hur svårt det kan vara. Jag tycker du fått många bra råd. Många av råden kan dock vara svåra att tillämpa när man sitter fast i den onda cirkeln. Det känns då som att inget hjälper.
Jag kan nu äntligen rida min häst i form på tredelat tränsbett. Vägen dit har faktiskt gått via lite starkare bett, pelham och jaktkandar, samt ridning för instruktör. Vi har backat i träningen och bara tränat basic; halter, lydnad, tempoväxlingar samt sitsen. När jag märkte att hästen svarade och kändes mer samarbetsvillig prövade jag rida dressyr med tredelat bett och plötsligt fungerar det.
Jag inser att problemet antagligen varit min sits och för mycket signaler till hästen, det har byggt upp en ond cirkel där hästen försvarar sig och fastnar i det mönstret.
Ibland tar det tid att hitta rätt.

Om man inte klarar av att rida hästen i form utan inspänning så ska man inte spänna in den, en inspänningstygel är endast ett "hjälpmedel" för att få hästen i form, inte ett medel bara för att få hästen att kröka på nacken.
Man ska vara mycket försiktigt i användandet av framförallt graman, om man inte vet precis hur man ska göra. Det enda du gör när du kröker ihop hästens nacke med en graman är att skapa mer spänningar i en redan spänd häst.
Ger samma råd som många andra, sök upp en ny tränare, eller också så kanske du helt enkelt behöver träna mer.
Lycka till!

men är det inga inspänningstyglar som kan hjälpa henne att arbeta med rätt muskler då? :/

Använd inte inspänningstyglar, när du tar bort dom sedan så finns problemet fortfarande kvar.
Börja om från början med hästen, som om du rider in den. Ta ett steg i taget och befäst det tills du går på nästa.

Tänkte uppdatera lite :)

Har börjat träna för en annan tränare nu som också har stallet jag står i. Hennes häst har varit exakt likadan som min är nu. Därför tänkte vi se om hennes sätt kan hjälpa mig och min loppa.

Hon sa till mig att rida med låga "unghästhänder" och till en början totalt ignorera att hon går och slänger med huvudet. Nu ska vi bara koncentrera oss på att hon ska lyssna på mig till 110%. Så det tränas mycket övergångar och tempoväxlingar. Vi lägger in lite olika volter och vägar för att variera henne och jag känner redan skillnad.

Mitt stora problem är just nu mina händer, jag har inga problem med att rida med låga händer men så fort jag ska ta i henne och bromsa så - vips - åker händerna upp. Jag blir galen på mig själv, jag har mer styrka när jag har händerna uppe och jag försöker verkligen hålle dem nere.

Men det går framåt, sakta men säkert! :)

Förlåt om jag krossar din framgångsglädje, men om hästen höjer huvudet ska du som ryttare inte ha låga händer utan tvärtom höja dom! Detta för att bettet skall inverka på rätt sätt.

Du bör nog se dig om efter ännu en annan tränare.

Jag kommer att fortsätta träna henne på detta sätt då det är det enda som gett bra resultat på så kort tid.

Jag tänker inte byta tränare igen när jag tränat för denna 1 gång!

Hon är inte den enda som sagt detta till mig med låga händer. Denna gången litar jag på min tränare, längesedan min häst såg så riktigt nöjd ut ett helt pass!

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt om jag krossar din framgångsglädje, men om hästen höjer huvudet ska du som ryttare inte ha låga händer utan tvärtom höja dom! Detta för att bettet skall inverka på rätt sätt.

Du bör nog se dig om efter ännu en annan tränare.

Det är klart att hästen sänker huvudet om du har händerna nere vid knäna, det är samma effekt som en inspänning, tycker det låter lite som en genväg istället för att ta tag i det verkliga problemet, vad ska du göra i framtiden, alltid rida med händerna långt ner?
Nja jag hade nog kikat efter en ny tränare..

Nej givetvis inte och nu rider jag inte med händerna så långt ner som till knäna i heller, även om jag antar att det va "ironiskt" (eller vad det heter) utan jag har händerna prcis ovanför framvalvet.

Det är bara nu i början vi kommer använda oss av låga lugna händer eftersom vi har bestämt oss för att backa ett par steg och nu koncentrera oss endast på att hon ska lyssna, alltså INGET arbete i form utan att hon ska slappna av och koncentrera sig vilket hon inte gjort innan.

När vi känner att hon är 100% fokus och vi är redo att komma igång med formen så kommer tyglarna att vara i normalhöjd.

Kanske var det så att du hade för höga händer innan?

Annars tycker jag du har fått en del bra svar från bla Saint och Himla. Jag tycker du ska gå på den linjen med centrerad ridning, ökad kroppsmedvetenhet och så vidare.

Lycka till! :)

Kanske var det så att du hade för höga händer innan?

Annars tycker jag du har fått en del bra svar från bla Saint och Himla. Jag tycker du ska gå på den linjen med centrerad ridning, ökad kroppsmedvetenhet och så vidare.

Lycka till! :)

Jag tror också lite på det att jag haft för höga händer, jag känner själv att jag gärna höjer dem för mycket när jag ska ta i henne.

Men nu känns det så mycket bättre varje gång jag hoppar av :banana::banana:

Nej givetvis inte och nu rider jag inte med händerna så långt ner som till knäna i heller, även om jag antar att det va "ironiskt" (eller vad det heter) utan jag har händerna prcis ovanför framvalvet.

Det är bara nu i början vi kommer använda oss av låga lugna händer eftersom vi har bestämt oss för att backa ett par steg och nu koncentrera oss endast på att hon ska lyssna, alltså INGET arbete i form utan att hon ska slappna av och koncentrera sig vilket hon inte gjort innan.

När vi känner att hon är 100% fokus och vi är redo att komma igång med formen så kommer tyglarna att vara i normalhöjd.

Det låter som en bra plan, men om du nu har händerna precis ovanför framvalvet så låter det ju som om de är där de ska, kanske hade du lite höga händer innan.
Svårt att förstå vad ngn menar med låga händer, trodde du menade betydligt lägre (kanske inte vid knäna;) men iaf lägre än vid framvalvet, där de enligt min mening ska vara.
Lycka till!

Kul att det känns bättre med nya tränaren. Men hade jag varit du hade jag åkt till veterinären och bett dem röntga för kissing spines. Det låter sjukt mycket som det.

Hur är det med bjudningen? Går hon fram direkt när du ber om det?

Det är en förändring i ryggen som innebär att tornutskotten ligger för nära varandra och orsakar hästen mer eller mindre smärta. Många hästar har närliggande tornutskott utan att det för den skull är kissing spines. Om jag minns rätt så är det pålägringarna som bildas på tornutskotten som gör att förändringen kallas kissing spines.

Det är en typ av sele som "tvingar" hästen att använda bakdelen.
Man kan börja försiktigt med att ställa in den för att se hur hon reagerar, men ställa mer krav beroende på hur det går.

Men ha med en person som har lite erfarenhet av inspänningar så att allt blir rätt. Hästen måste se det positivt och vilja använda bakdelen!

Den kan nog passa henne om hon är väldigt bestämt och envis för då måste hon kämpa "själv" utan någon ryttare på ryggen och kan inte slippa undan så lätt.

Tror dem säljer pessoalonge i hööks om man inte vill läga ut så mkt pengar.

Knapplån*

Vart kan man köpa pessoalonge? Jag sökte på hööks hemsida och dom har inga såna. :/ Sen sökte jag på google och det var ingen hemsida alls som kom fram som sålde såna.

Frågar du mig är det smartast att låta bli att slösa pengar på den. Eftersom den kopplar ihop hästens rumpa med munnen gör det att hästen mer eller mindre sågar sig i munnen för varje steg den tar. Vill du ha en longeringssele som främjer bakbensaktiviteten så sätt på en chambon och lägg en benlinda om rumpan på hästen. Eller så kan du gå en kurs i tömkörning, det är mycket roligare än att longera :) Här kan du läsa om pessoaselen och varför den inte är så himla trevlig.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar