Problem med formen

Sv: Problem med formen

Tänkte bara lägga till en liten fråga, anser ni att jag ska fortsätta med mina tvådelade och tredelade eggbett eller ska jag försöka mig på pelhammet igen?

Tänkte bara lägga till en liten fråga, anser ni att jag ska fortsätta med mina tvådelade och tredelade eggbett eller ska jag försöka mig på pelhammet igen?

Jag tycker att du skall välja det bett som hästen verkar trivas bäst på (ej att förväxla med vilket bett som den är närmast att kröka på nacken på). Någon enstaka gåpng är det okej att ha ett skarpare bett, men inte till vardags. Dina problem sitter inte i bettet. Lägg pengarna på en bra tränare istället.

Jag har ett gummiklätt pelhambett som jag ridit med en enda gång, hon stod bara stilla och vägrade gå. Det får nog bli att fortsätta på mina vanliga

Men är du säker på att hon inte har ont? För oftast när det är onormalt svårt att göra något så visar det sig efter många om och men att det gör ont när hästen gör det den inte vill. Det är därför de blir arga när man tvingar dem.

Du skulle ju kunna låta en massör gå igenom och mjuka upp musklar där det behövs, och så skulle jag börja strecha hästen ordentligt så den blir mjuk och smidig i kroppen. Sedan kan man behöva skola munnen så hon vet vad du vill. Man kan börja från marken och med beröm lära hästen eftergift för dina tygeltag, superbra att jobba med lär du tömkör också. Ha lösa tömmar som hänger lätt, fästa långt ner på gjorden från början , o så lär du hästen att den måste vara medgörlig för tygeltag genom att alltid ge eftergifti tömmen så fort den visar minsta lilla antydan till eftergift. Glöm inte att driva ordentligt så bakbenen jobbar in under kroppen hela tiden.

När du rider kan det vara vettigt att trava på stora runda volter med tygeln lös i en lätt båge och skola hästen till efter gift på ditt tygeltag, dvs ta lätt i innertygeln, så fort hästen ger eftergift lättar du. Osv.

Det här gör hästen mjuk och flexibel i hals och mun. Du måste hela tiden jobba med bakbenen. Det är dem som ska bära, och de ska in under hästen och jobba när du tömkör, så driv tillräckligt. Om du hela tiden spjärnar mot hästmunnen för att hon går med höjt huvud bygger den än mer underhals och blir hård och spänd in munnen och halsen.

Edit: att trava bomserier på lösa tömmar eller tyglar är också jättebra. Det blir väldigt naturligt för dem att kliva på och höja rygg och väljva halsen, bara man inte är där och stör och drar i munnen.

Senast ändrad:

Jag hade en massör ute för ca 2-3 månader sedan och hon hittade spänningar i halsen och hon gav mig tips på stretchning och massage. Strechar efter varje pass i stort sett.

Till problemet;
Hon är verkligen sjukt envis att få i form, det kan ta 45 min innan hon ens ger sig och nickar neråt med huvudet lite grann. Har haft ett par stycken som testat att rida henne och de har också haft samma problem.

Det som är fetmarkerat ser i alla fall jag som en stor grund i era problem.

För mig går ridningen ut på att samarbeta med hästen mot ett gemensamt mål genom att få hästen att vilja vara med och jobba för den tycker det är kul! Att sitta upp på en häst med målet att den ska "ge sig" är att starta en fight redan innan du tagit tyglarna och sånt lär sig hästen fort att protestera mot.

Min tränare sa att jag skulle hålla ett fast tag på yttertygeln och locka henne med inner, men efter en kvart så har man ingen kraft kvar. Hon går bara och kastar med huvudet (med öronen helt rakt fram och ser urlycklig ut :smirk:) Hon är även sjukt starkt!
Angående det där... Om dina armar blir trötta efter en kvart, hur tror du att det känns i munnen på hästen? Avslappning är en enormt stor del i att ha en lösgjord häst och precis som om hon skulle ha ont i ryggen av en dålig sadel gör smärta i munnen hästen spänd. Försök själv slappna av om nån tex stampar dig hårt på tårna.

Jag skulle föreslå att du hittar en bra tränare som lär dig att få din häst att vilja arbeta. Det är bra att du har fått henne grundligt genomkollad redan. För att få hästen att vilja måste man ge den alla möjligheter att göra rätt. Dvs bra utrustning, rätt foder, bra hälsa och rätt typ av motivation. När du har tagit bort alla anledningar för hästen att inte vilja göra rätt finns bara en väg kvar, dvs en häst som går i en bra form Och är glad :idea:

den här sidan står det en hel del om både pessoa-systemet och grammantyglar med mera.

Jag hoppas jag inte låter för tvär, men jag vet själv att det inte är särskilt roligt att sitta och kämpa mot hästen varje ridpass. I längden är det rent deprimerande, jag var nära att tröttna helt innan jag hittade rätt tränare. Ridning blir mycket roligare om båda vill, innan dess är man inget ekipage.

Just nu är det så jag känner mig, redo att ge upp.

Det gick verkligen upp ett ljus när du skrev det om att stampa på tårna. Jag gör pauser men nog inte tillräckligt.

Jag hade önskat att hon gått mer på ben och mindre tyglar, men hon är sjukt känslig för skänkeln, minsta man lägger till så rusar hon. Och har jag uppfattat det rätt så är det då jag ska fånga upp henne med ytter och då blir hon giraff.

För mig går ridningen ut på att samarbeta med hästen mot ett gemensamt mål genom att få hästen att vilja vara med och jobba för den tycker det är kul! Att sitta upp på en häst med målet att den ska "ge sig" är att starta en fight redan innan du tagit tyglarna och sånt lär sig hästen fort att protestera mot.

Hur ska jag få henne att samarbeta istället? För det låter helt klart bra och gillar din tanke.

Jag har hjälpt en tjej med sitt sto som hade exakt samma problem. Hästen är extremt svårriden. Hon har av tidigare tränare rekommenderats rida med graman. Hästen blev svårare och svårare att rida, tills det inte ens gick hoppa upp och skritta den. Den fick helt enkelt panik av att vara fast som i ett skruvstäd! Vi har lagt åtskilliga timmar på denna häst med MYCKET tålamod, lugn och beslutsamhet. Vi red i början på enbart sidepull. När hästen accepterat det varvade vi med ett "westernbett" med långa "hävstänger". Observera att du måste vara extremt mjuk och lugn med din hand. Detta är det enda bett hon verkligen har accepterat. Hon rids emellanåt med helt rakt,fast, smalt bett och går rätt ok med det. Sidepull kan varmt rekommenderas på de flesta hästar. Rider in unghästar på enbart sidepull innan jag sätter in ett bett i munnen. Lycka till!

Jag har hjälpt en tjej med sitt sto som hade exakt samma problem. Hästen är extremt svårriden. Hon har av tidigare tränare rekommenderats rida med graman. Hästen blev svårare och svårare att rida, tills det inte ens gick hoppa upp och skritta den. Den fick helt enkelt panik av att vara fast som i ett skruvstäd! Vi har lagt åtskilliga timmar på denna häst med MYCKET tålamod, lugn och beslutsamhet. Vi red i början på enbart sidepull. När hästen accepterat det varvade vi med ett "westernbett" med långa "hävstänger". Observera att du måste vara extremt mjuk och lugn med din hand. Detta är det enda bett hon verkligen har accepterat. Hon rids emellanåt med helt rakt,fast, smalt bett och går rätt ok med det. Sidepull kan varmt rekommenderas på de flesta hästar. Rider in unghästar på enbart sidepull innan jag sätter in ett bett i munnen. Lycka till!

Jag har varit inne på sidepull innan, rider lite på hacket men får samma effekt där som av bett så därför har jag inte vågat ge mig på det. Men det kanske är värt att pröva?

Hon verkar inte ha svårt att acceptera ett vanligt bett typ två och tredelade, går inte och gapar eller så men giraffhalsen kanske kan va en typ av protest?

Så jag ska rida henne mjukt med mer ben och stöd i ytter med pauser och inget ihållande tag?

Tillägga att det är ett sk ponnyhackamore jag har

Ja min tränare är utbildad men jag håller också på att leta efter en annan tränare för att se om de får bukt på problemet.

Jag har själv svårt att säga om hon tränar mig rätt eller fel för jag vet inte, jag tränar för att lära mig. Förstår inte varför man blir påhoppad för att man ställer en fråga.

Jag vet att starkheten är lydnad och jag lägger in mycket halter och halvhalter och även tempoväxlingar i min ridning.

Jag menade inte heller att hoppa på dig. Egentligen blev jag mest upprörd över din tränare, därav min hätska ton. Om hästen fungerar som du beskriver verkar inte din tränare nå fram till dig, oavsett utbildning. Jag har själv haft B-tränare i dressyr, som jag inte tyckte lärde mig någonting, men haft en ridlärare som gått ridlärarkurser som jag lärde mig massor av. För tillfället tränar dressyr jag för en före detta hoppryttare som nu sadlat om till western, för att ge ett exempel. Fördelen med honom är att han fokuserar på MIG! Vad JAG ska göra, inte vad hästen ska göra. När JAG gör rätt faller allt på plats, för då finns inget motstånd hos hästen. Det jag menar är att jag tycker att du bör hitta någon som är intresserad av att jobba med DIG. När DU gör rätt och blir stadig kommer hästen också att göra rätt, på sin nivå naturligtvis. Det är jättebra att du tränar, men kanske skulle du ta ett snack med din tränare om vad denna tror om varför hästen är stark, eller om det är något i din sits/inverkan som behöver tränas extra på.

Sedan är det en fördel att träna för någon annan ibland, anser jag. Då får man lite nya infallsvinklar, och en annan tränare har andra ord på saker som jag kanske inte uppfattade från den ordinarie, men som jag plötsligt förstår vad han menar när jag hör det från någon annan.

Läste i ett senare inlägg att din häst är lättstressad, men att du ändå klarar att löslongera över bommar. Då har du ändå kommit en bra bit på väg om du får den att koncentrera sig på dig. Där har du ju en tråd som jag tycker att du ska nysta vidare i, och det är en del av den grundlydnaden jag pratade om i mitt förra inlägg. Bra jobbat!

För att kunna gå i korrekt form måste hästen vara avslappnad, vilket hon omöjligt kan vara med tanke på att du blir helt slut i armarna. :eek:Be en kompis lägga ett bett i din munn och dra så hårt att hon efter en kvart är helt slut i sina armar...hur tror du det känns i din mun..och i resten av kroppen? :eek:Inget illa menat men ibland måste man tänka på att hästarna är lika känsliga som vi, och det som skulle göra ont på människan gör lika ont på hästen:cry:Tror att ni måste börja från ett annat håll.. skulle tro att sitsen skulle vara något att börja med. Ibland tror man att man sitter korrekt men dina sittben är faktiskt jä..ligt smärtsamma att ha intryckta i ryggen.. och en del hästar talar om detta mer ärligt. Prova att rida henne på helt långa tyglar och i avlastningsits, då målet blir att hon slutligen självmant ska vågar länga ut sin hals och sträcka ner det mot marken( Både i trav och i skritt) för att inget hotar hennes rygg. När hon vågar göra detta vågar hon också så småning om komma upp med ryggen. Skulle rekommendera dig att prova tränare från en annan inriktning tex akademisk, Centrerad ridning osv för att få lite andra synvinklar på ditt problem. Byt iallefall deffenitivt tränare. Skulle också verkligen rekommendera dig att läsa Sally Swifts böcker om centrerad ridning. Lycka till:bow:

Min häst fungerade inte på pelham, men på kimblewick (jaktbett) så är hon så nöjd och glad så att det inte är klokt (även om det ibland slinter lite i huvudet på henne och hon måste få tjura lite) och det gav mig världens chock att min häst KUNDE gå så fint som hon gör nu.

Men testa olika bett, min häst fungerar också på två och tredelat men det är inte samma känsla som med jaktbettet, men nu när hon börjar bygga rätt muskler så ska jag börja rida på tredelat ibland i dressyren för att varva lite så hon lär sig att hon inte ska streta emot hela tiden.
Min häst stretar även emot gummisnodd (kör upp huvudet så långt hon kan istället för att ta den enkla vägen och ge efter lite) och allt annat vi har försökt med.

Men det låter mest som du behöver en ny tränare.

Känner du att hon gick bättre på pelhamet så ska du inte skämmas för att du har det bara för att några kollar snett, låt dom hållas, du gör det ju för din hästs skull.

jo, personligen gillar jag inte hackamore men mtänkte tat det kan vara värt att testa, har en veterinär kollat på henne då ? kan ju ha ont i ryggen lr vav som helst...

hejsan, jag skulle föreslå att du börjar om från början med hästen, dvs att du börjar att lära henne grunderna igen från marken som man gör med unghästar. Och att det får ta den tid det tar att hon börjar slappna av och LYSSna på vad du vill.
Ett Ex. börja med Gas+broms= med träning ska hästen stanna då du stannar och på röstkommando.
Utgå ifrån volten efter det, stå still, pröva och ställ med tygeln, små förhållningar, när hon acepterar det i stillastående och slappnar av, så börjar du gå fram i skritt.

Jag tror att det är viktigt att inte stressa fram något utan att ta det i hästens takt, jag har samma "problem" med min,, stressar lätt upp sig och bara spinger, ja men då är det dags att hoppa av och gå två steg tillbaka och kolla grunderna igen + att det är lättare att korrigera hästens ben om du går brevid och tittar.

Jobba så här har hjälpt mig mycket iallafall, kanske värt ett försök:)

http://www.ridkonst.nu/.

Detta är en väldigt bra sida, hon skriver och förklarar väldigt bra, läsvärt.

Lycka till!!!

Jag menade inte heller att hoppa på dig. Egentligen blev jag mest upprörd över din tränare, därav min hätska ton. Om hästen fungerar som du beskriver verkar inte din tränare nå fram till dig, oavsett utbildning. Jag har själv haft B-tränare i dressyr, som jag inte tyckte lärde mig någonting, men haft en ridlärare som gått ridlärarkurser som jag lärde mig massor av. För tillfället tränar dressyr jag för en före detta hoppryttare som nu sadlat om till western, för att ge ett exempel. Fördelen med honom är att han fokuserar på MIG! Vad JAG ska göra, inte vad hästen ska göra. När JAG gör rätt faller allt på plats, för då finns inget motstånd hos hästen. Det jag menar är att jag tycker att du bör hitta någon som är intresserad av att jobba med DIG. När DU gör rätt och blir stadig kommer hästen också att göra rätt, på sin nivå naturligtvis. Det är jättebra att du tränar, men kanske skulle du ta ett snack med din tränare om vad denna tror om varför hästen är stark, eller om det är något i din sits/inverkan som behöver tränas extra på.

Sedan är det en fördel att träna för någon annan ibland, anser jag. Då får man lite nya infallsvinklar, och en annan tränare har andra ord på saker som jag kanske inte uppfattade från den ordinarie, men som jag plötsligt förstår vad han menar när jag hör det från någon annan.

Läste i ett senare inlägg att din häst är lättstressad, men att du ändå klarar att löslongera över bommar. Då har du ändå kommit en bra bit på väg om du får den att koncentrera sig på dig. Där har du ju en tråd som jag tycker att du ska nysta vidare i, och det är en del av den grundlydnaden jag pratade om i mitt förra inlägg. Bra jobbat!

Skönt att se att min löslongering med bommar är en bit på vägen.

I går kväll bestämde jag mig för att koppla bort allt min tränare sagt och allting annat och tog ut hästen barbacka i ridhuset och lallade runt lite i skritt. Det kände som vi fick lite mer fokus på varandra, jag gjorde mycket halter och halvhalter och la in många olika vägar. Flyttade henne sidledes och lite annat sånt smått och gott men utan detta tag i tyglarna.

Det kanske bara är jag som inbillar mig men min häst kändes betydligt lugnare och positivare. Dock var alla ljud utifrån mycket mer intressant ibland ;)

För att kunna gå i korrekt form måste hästen vara avslappnad, vilket hon omöjligt kan vara med tanke på att du blir helt slut i armarna. :eek:Be en kompis lägga ett bett i din munn och dra så hårt att hon efter en kvart är helt slut i sina armar...hur tror du det känns i din mun..och i resten av kroppen? :eek:Inget illa menat men ibland måste man tänka på att hästarna är lika känsliga som vi, och det som skulle göra ont på människan gör lika ont på hästen:cry:Tror att ni måste börja från ett annat håll.. skulle tro att sitsen skulle vara något att börja med. Ibland tror man att man sitter korrekt men dina sittben är faktiskt jä..ligt smärtsamma att ha intryckta i ryggen.. och en del hästar talar om detta mer ärligt. Prova att rida henne på helt långa tyglar och i avlastningsits, då målet blir att hon slutligen självmant ska vågar länga ut sin hals och sträcka ner det mot marken( Både i trav och i skritt) för att inget hotar hennes rygg. När hon vågar göra detta vågar hon också så småning om komma upp med ryggen. Skulle rekommendera dig att prova tränare från en annan inriktning tex akademisk, Centrerad ridning osv för att få lite andra synvinklar på ditt problem. Byt iallefall deffenitivt tränare. Skulle också verkligen rekommendera dig att läsa Sally Swifts böcker om centrerad ridning. Lycka till:bow:

Som jag skrev ovan så fick jag upp ögonen för tygeltaget i ett inlägg ovan men jag gjorde som min tränare sa åt mig att göra och trodde givetvis på henne. Jag inser att jag gjort fel men jag vill ju få rätt på det och få oss till att fungera.

Det är säkert någon som redan sagt det i tråden men jag skulle sitta av och lära hästen vad du vill med tygeltaget. Stå på marken helt enkelt och lära den eftergift för en tygel i taget. Mycket beröm kommer göra att hästen gärna gör det du begär. Börja på en superlätt nivå och alltid ge eftergift samma sekund hästen ens visar en tillstymmelse till eftergift. Sedan när du rider när du känner dig klar på marken så tar du aldrig i tygeln om du inte merar något. Det kan vara böjning eller ställning du vill ha, och så fort du får de ger du eftergift. Du måste förstås inte alltid rida på hängande tyglar, men du ska bara ha en lätt, lätt kontakt. Ju mindre du håller i "normalläge", desto mindre behövs det för att hästen ska märka att du vill den något. :)

Öva på att rida så mkt som möjligt med säte och skänklar och röst. Svänga och styra ska kunna gå att göra utan tygel, och ställning av hals får du via tygeln.

Inte så lätt att skola om en gammal häst, men det går. Så fort hästen förstått att allt du gör verkligen betyder nåt kommer den villigt lyssna efter om du har nåt att säga och göra sitt bästa för att följa det.

Blir ju lite av en ond cirkel, när hästen spänner sig är det svårt att spänna av som ryttare och ju mer den inte går i form dessto mer fel muskler bygger den. :(

Min nuvarande häst rider jag gärna fram ute en stund före dressyrpasset, en liten skogstur med klättring. När vi kommer in på ridbanan är både han och jag lite mjukare och positivt inställda till arbete. :)

Min häst går avspänt i en trevlig form efter ca 20-30 min, men det är förmodligen då som jag har blivit som mjukast/mest avspänd i min kropp också. Jag har börjat rida med på ridskolans alla sitsträningar på lektionshäst för att förbättra min sits och därigenom inverka bättre på min egen häst. Kanske kan vara ett tips?

Min erfarenhet ang pelham är att du får en häst som bara "knäcker av" i nacken. Lösningen sitter säkert inte i bettet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar